BasBQ
Beef en Steak

Staal, hout en beton buitenkeuken voor de Bastard Large

Beeeeek

Sprokkelaar
Berichten
34
Hallo allemaal, na lang met veel plezier op mijn Weber bezig te zijn geweest vond mijn vrouw het tijd voor een upgrade naar de Bastard. Of ze vond me een.... anyway, ik mocht nog wat inspraak hebben in het model en heb gekozen voor een Large Solo, met als idee er een buitenkeukentje omheen te bouwen.

Op mijn teras heb ik een bescheiden overkapping waar ik normaal altijd mijn BBQ spul heb staan, maar alles staat in het zicht en het wordt al snel een rommerltje. Dus ik wil iets maken wat op een bar lijkt, onder de overkapping gebruikt kan worden, maar ook weggereden kan worden op het terras. De garage staat aan het terras en dat geeft een lange wand waar prima een mooie buiten keuken kan staan, maar niet heel het jaar. De keuken moet dus verreden kunnen worden van die muur naar de overkapping. Dat is maar een meter of drie, maar toch.

Onder de overkapping heb ik maar 1,75 meter breedte beschikbaar, dus dat is niet heel erg veel. Het idee is om een modulair systeem te bouwen bestaande uit in ieder geval twee units. Één van 160 bij 60 cm met de Bastard en een werkblad(je), en een tweede van 75 bij 60 met alleen werkblad. Idee is dat ik ze dan achter elkaar kan zetten onder de overkaping, en naast elkaar aan de muur. Naast elkaar heb ik dan aan weerszijde van de Bastard een werkblad van 75 x 60.

Op langere termijn kan het ook zijn dat ik nog een derde unit maak van dezelfde specs, maar dan om mijn Weber in te hangen. Maar dat komt later (misschien).

Ik heb al veel gelezen hier dus ik ga proberen al jullie lessen ter harte te nemen, maar koppig als ik ben ga ik zeker ook wat uitdagingen tegemoet. Schroom niet me af en toe op de vingers te tikken....
 
Ik ben stiekum al begonnen met eea in elkaar te lassen. Ik heb gekozen voor 60 x 60 x 3 mm stalen koker voor dit project. Ik ben groot fan van staal en de kokers mogen vol in het zicht zitten straks. Het idee is om tussen de kokers af te gaan werken met Hout (ws. Douglas, maar misschien bedenk ik me nog).

Dus ik zal als eerste een frame gaan opzetten;

Frame.png


Aan de zijden waar het hout moet komen las ik dan stalen strips die ik voorboor om het hout straks vanaf binnen vast te kunnen zetten;

Strips.png


Dan is het idee om net als velen hier een betonnen blad te gaan gieten;

Blad.png


Daar moet dan uiteraard in uitsparing in voor de Bastard, maar die wil ik niet precies in het midden van het blad plaatsen, maar hem iets naar voren laten komen, omdat de 60cm diepte anders lastig wordt, vooral met het openen van de klep;

Bastard.png
 
Zoals gezegd stiekum al een beetje aan het lassen geslagen;
IMG_0582.jpg


Normaal werk ik liever buiten, maar vanwege de temperatuur toch maar binnen in de (rommelige) garage aan de gang

IMG_0583.jpg


IMG_0584.jpg


De twee buitenkanten zijn afgelast, en ik kan nu starten met de verbindende kokers te lassen. Erg lastig om die precies haaks te krijgen, en te houden tijdens het lassen. De eerste twee zitten erop, nu de volgende vier nog.

Zodra het eerste frame af is kan ik die gaan gebruiken als werktafel voor het eerste betonnen blad. Wanneer dat ligt te drogen kan ik verder met het aflassen van het frame voor de tweede unit.....

Maar voor nu zit ik even binnen met een skiblessure, dus mooi tijd om dit allemaal even te posten. Ik hoop dat ik snel weer verder kan :rolleyes:
 
Mooi project! Goed over nagedacht al, dus dat moet goedkomen.
 
Tof project. Staat ook nog op mijn todo-lijst. Eerst nog andere zaken afwerken...

Ga je deurtjes voorzien?
 
Heel gaaf!

Ik ben destijds voor een soortgelijk modulair systeem gegaan. (Alleen dan zonder wielen)

9FB9ABF1-A7BB-4B23-AEA9-B36D40CE8E5A.jpeg

E47573AE-DC39-4A5A-B713-47C0F575ABA3.jpeg

AEF49556-17D4-433A-9250-600A96B38EAF.jpeg

B20DCB16-28B3-4D08-8B6F-C98EFC373CAB.jpeg
 
Vandaag weer even verder gegaan met de horizontale balken;

IMG_0586.jpg


Toch ook maar vast even de andere kant erop gelegd om te zien of het allemaal wel recht is, en dat valt dan toch wel weer tegen...

IMG_0587.jpg


Ik had bedacht voor de 60 x 60 x 3 koker te gaan zodat het niet zoveel zou torderen tijdens het lassen. Maar dan loop je toch tegen het nadeel van het niet hebben van een lastafel aan.... Alles trekt toch een beetje. Morgen alles maar eens goed uithaken en waar nodig met spanbanden aantrekken en dan aflassen.

Verder vandaag ook de wielen ontvangen die eronder moeten. Ik zocht ze zo klein mogelijk en het liefst met een 60x60 bevestigingsplaat. Maar ik kon alleen kleine wieltjes met een groot draagvermogen vinden met een 80x80 plaat, dus daar moet ik nog iets op verzinnen.
Maar deze kunnen 300Kg per stuk dragen, en zijn mooi klein, dus ben er wel blij mee;
IMG_0589.jpg


Dat was het weer voor vandaag, ik heb maar een paar dagen per week in de avond uren één of twéé uurtjes beschikbaar dus het zal een project van lange adem worden. Hopenlijk kan ik het eerste frame voor het weekend aflassen, dan kan ik daarop een eerste aanzet gaan doen voor het betonnen blad...
 
Je zou een wielplaat 80x80 eronder kunnen lassen.
Als je dan met Molly’s of een tap er draad in snijd kun je ze altijd (redelijk) eenvoudig vervangen.
 
Ziet er al mooi uit👌🏻
vind het altijd mooi werken met koker profiel.
Om ze goed haaks te houden tijdens het lassen is altijd een dingetje.
Doe zelf aan alle kanten een aanhechting .
image-04-06-2021_21-02-35-32.jpg
 
Ziet er al mooi uit👌🏻
vind het altijd mooi werken met koker profiel.
Om ze goed haaks te houden tijdens het lassen is altijd een dingetje.
Doe zelf aan alle kanten een aanhechting .
Bekijk bijlage 49429
heel netjes! Ja, ik zorg meestal ook dat alles aangehecht is voordat ik aflas, maar in dit project is alles redelijk zware en lastig te verplaatsen. Vandaar dat ik toch de eerste stukken maar afgelast heb. Maar goed de verschillen zijn minimaal, dat trek ik nog wel recht. Alleen even iets meer werk
 
Je zou een wielplaat 80x80 eronder kunnen lassen.
Als je dan met Molly’s of een tap er draad in snijd kun je ze altijd (redelijk) eenvoudig vervangen.
Goede tip! ik was inderdaad van plan ze met bouten vast te zetten. Ik ga even experimenteren voordat ik er een wielplaat in las, want ik ben bang dat die wel erg in het zicht komt te zitten, de wielen hebben zelf immers ook al een plaat. Maar goed als ik niks anders bedacht krijg zal dat het worden...
 
Vandaag pas weer wat verder kunnen gaan. Het frame verder uitgehaakt en met spanband en klemmen helemaal recht gezet;
bbq1.png

bbq2.png

bbq3.png


Daarna een start gemaakt met de strips waar het Douglas hout tegenaan geschroefd moet worden. Strip op maat gemaakt en vast voorgeboord voor de schroeven. Die schroeven moet ik nog wel gaan uitzoeken, dus ben wat aan het rondneuzen. ik zoek een schroef die dus in max 22mm + 4mm strip past en een vlakke kop heeft. De gaten heb ik nu met 6 mm geboord, die kan ik later nog groter uitboren of ruimen als het moet.


bbq4.png


Altijd meer werk dan je denkt, en ik mis een kolom boor. Alle gaten uitgetekend, maar er is toch wat verschoven tijdens het tekenen, want echt super recht zitten ze niet :-(. Maar voor nu vind ik het wel prima...
bbq5.png


En daarmee alweer aan het einde van vandaag. Blij dat het frame helemaal rechts en strak is, maar het werk aan de strips valt me qua tijd wat tegen, ik zal er nog een hoop moeten doen.....

bbq6.png
 
Vandaag weer een stapje verder, aan de kant die nu op de schragen ligt de strips verder afgemaakt;

bbq7.png



Vanwege mijn blessure is het toch lastig om het geheel te verplaatsen (ik kan nauwelijks tillen), dus ik probeer nu zo veel als mogelijk aan deze kant af te maken. Dus inmiddels gestart met het bedenken en maken van een steun om straks de Bastard op te gaan zetten. Met name even kijken of straks alles sterk genoeg is. Maar eerst maar een eerste koker overdwars die straks als het goed is achter het hout doorloopt;

bbq8.png


Het idee is om hetzelfde bij de middenkokers te maken, en dan twee kokers daar weer overdwars op om de Bastard op te zetten. ik ben nog even aan het denken of dat helemaal sterk en stabiel genoeg gaat zijn.

Tot zover weer
bb9.png
 
Ik vind het weer/nog steeds een geweldig project. ben erg benieuwd naar het vervolg..
 
ik zou in het midden van elk vlak ook nog een strip lassen, om het hout vast te schroeven zodat de overspanning wat kleiner is. Weersinvloeden etc, zou ik max een 40cm overspanning aanhouden
 
Terug
Bovenaan Onderaan