BasBQ
Beef en Steak

Spareribs

 
 
 

Melis

Sprokkelaar
Berichten
35
Nou daar gaatie dan. Na vorige week een BCC en een tokkie verdiend te hebben, gaan we nu de spareribs proberen. Gisteren naar de Makro geweest, de blauwe doos, rub en Thick&Spicy gekocht. Vervolgens 3 ribs uit de doos in de koelkast gelegd.

Vanavond de ribs gekruid en terug in de koelkast gelegd. Morgen gaan ze er op. Ik ga voor de 'snelle' methode (die is mij al lang zat ;-)

WP_000442.jpg
kraft-barbecue-sauce-thick-spicy-original-18oz-510.jpg


Afgelopen woensdag de cocosbriketten gekocht bij Welkoop. Nu is het natuurlijk de vraag hoeveel kolen en doe ik nou de split-grill of gewoon aan beide kanten. Kommaarkommaar met de adviezen, waarvoor alvast hartelijk dank!

 
Gewoon aan beide kanten, volle starter (bij 57). Na twintig minuten verdelen over beide kanten, luchttoevoer beneden vrijwel dicht en boven helemaal open.

Succes
 
TNX Frits, ik had zelf niet een volle starter gedaan (vorige week ook niet bij de BCC), maar dat is dus wel nodig?
ik probeer die hoeveelheid te optimaliseren, maar ben waarschijnlijk te zuinig met kolen;-)
 
Nee, drie kwart is waarschijnlijk ook genoeg, maar het is balen als het mislukt van zuinigheid.

Als je klaar bent de schuiven onder en boven helemaal sluiten. Het vuur zal dan doven en de briketten die je overhoud gebruik je gewoon de volgende keer.
 
Als je maar niet te weinig kolen gebruikt, de temperatuur regel je met je onderste schuif, hoe minder lucht er daar in kan, hoe minder hard je vuur brand.
 
En die briketten die doven en overblijven voor de volgende keer, gooi je die in de starter of gaan die vanzelf aan als je de nieuwe er op gooit?
 
Die gaan vanzelf aan als je er nieuwe brandende briketten op gooit.
 
succes met je ribben vandaag
 
Melis zei:
En die briketten die doven en overblijven voor de volgende keer, gooi je die in de starter of gaan die vanzelf aan als je de nieuwe er op gooit?

Ik ga er altijd even met een stoffer overheen om de as er een beetje af te halen. Dan doe ik een laagje verse briketten in de starter, dan de oude erop en aanvullen indien nodig met verse.
Maar zo heeft iedereen z'n eigen voorkeur. Gewoon kijken wat voor jou plezierig werkt.
 
Vervolg op zaterdag om 17:15
BBQ gestart en de kolen waren heet om 15:30. hout erop en een rook! te nat en teveel hout denk ik: iedereen roept of ik in een rookoven heb gestaan ;-)
Vervolgens de sparibs er op en wachten maar.
om 17:00 de spareribs 'besmeurd' met Thick-n-spicy:

WP_000446.jpg


WP_000444.jpg


17:15 de frietpan aan, frietjes bakken en over een 15 minuten eten!

17:30 eten! lekkere frietjes met spareribs. Ze waren heerlijk

WP_000448.jpg


WP_000450.jpg


Er was een puntje erg droog(waarschijnlijk net boven het vuur gestaan) Tevens was de Thick-n-Spicy een erg rooksmakerige saus en ik had al veel rookhout, dus zat er iets te veel rooksmaak aan.

Ik had denk ik 2/3 starter en er is best wat over.

Voor herhaling vatbaar!
 
ziet er goed uit, zal ook zo gesmaakt hebben denk ik
 
Lekkere ribbels.
En Thick-n-spicy is inderdaad erg rokerig.
 
Mooie ribjes hoor! En ja, de thick en spicy is erg rokerig, probeer eens je eigen saus te maken, is erg makkelijk hoor.
 
Mooie ribs! Zien er heerlijk uit!
 
Terug
Bovenaan Onderaan