BasBQ
Beef en Steak

Spareribs met bier methode

Oottimmer

Tondelzoeker
Berichten
15
Goededag bbq vrienden

ik heb al behoorlijk lopen zoeken door de forums en google,maar ik ga morgen 4 prachtig grote spareribs klaar maken op me kamado.

Dit gaat me 2e keer ribs maken worden.
de eerste keer waren ze al best goed,maar nu had ik ook het een en ander gelezen stomen in bier.
Maar ik kan gewoon nergens lezen hoe het presies in elkaar zit met het bier dan

ik heb zelf een handige rib rek erbij voor de eerste 3 uur. Maar is het zo dat als je de ribsin de alufoli gaat inpakken met boter en de suiker er dan bier bij giet? Of sla ik hier de plank helemaal mis?

En meteen even een 2e kleine vraag. Ben zelf in het bezit van een big joe ( tja behoorlijk groot maar was een goeie aanbieding met Black Friday 😋)
Is het raadzaam voor een lange run om de hele kolen mand vol te gooien en alle kolen laten branden? Of helemaal vol en bijv de helft laten branden.

Ik zal morgen tijdens het bbqe de foto’s posten

6FE53964-2C24-4F75-83E9-9009CC894F53.jpeg
 
Ik heb nog nooit spareribs met bier gemaakt maar ik denk dat er 2 manieren zijn:

1. Een lekbak gevuld met bier onder je spareribs zetten tijdens de 1e fase waarin je de ribs rookt. Het bier zal enigszins verdampen en wellicht wat smaak afgeven. Van wat ik her en der gelezen heb is het effect van de dampen op je vlees niet heel groot aangezien het vlees zelf vocht probeert te verdrijven ipv opnemen
2. Wat jij zelf al aangeeft, tijdens het inpakken een scheut bier bij je ribben in de aluminium folie toevoegen.

Ik denk persoonlijk dat ik het gewoon allebei zou proberen. Als je echt wil weten wat het meest effectief is moet je 2 batches doen waarbij je allebei de opties afzonderlijk probeert.

Wat betreft de kolen: Ikzelf heb een BGE Large en gooide in het begin altijd de kolenmand volledig vol. Bij low and slow gebruikte ik 1 wokkel in het midden om de kolen aan te steken. Ik ervaarde dat als ik meerdere plekken tegelijk ontstak het vuur te snel verspreidde en het lastiger werd om hem op lage temp. te houden. Met deze methode zit je hele bak vol kolen maar brand echt niet alles tegelijkertijd als je low and slow gaat bereiden. Aan het einde van de sessie alles gewoon dichtgooien en je kan de volgende keer gewoon weer zo aan de slag.

Ik ben er tegenwoordig een beetje van afgestapt, en, afhankelijk van wat ik doe, vul ik hem nu minder ver. De reden hiervoor is dat als ik de hele bak vulde, het lastiger is om tussen sessies door het opgehoopte as er tussenuit te krijgen. Dan kan je wel met een pook door al je kolen zitten te roeren maar handig is anders. Tegenwoordig probeer ik hem eigenlijk zo leeg mogelijk te houden (maakt veel makkelijker schoon) en vul ik hem max. tot de helft als ik een lange low and slow sessie ga doen.

Op een gegeven moment begin je wel te leren hoeveel kolen er verbranden per sessie, mits je natuurlijk consistent bent in welke kolen je gebruikt.
 
Ik zou gewoon bij stap twee een klein beetje bier toevoegen.
Het is low and slow dus de kolenmand op 1 plek aansteken tien minuten wachten en de boel dan inrichten met platesetter en vlees en dan inregelen. Als de hele kolenmand brand dan is deze toch bloedheet?
 
Even een snelle google gedaan en dit gevonden: https://bbq-helden.nl/recepten/bier-ribben wellicht dat je daar wat inspiratie kan opdoen.

Ik gebruik zelf een kick ash basket, waarmee je heel makkelijk het as tussen je gebruikte kolen vandaan schud.
 
De enigste manier die ik kan is een sparerib met een biertje ernaast op de tafel, maar die zal je niet bedoelen denk ik
Maar mooie ribben liggen er klaar voor morgen.

injecteren?
 
Ik zou gewoon bij stap twee een klein beetje bier toevoegen.
Het is low and slow dus de kolenmand op 1 plek aansteken tien minuten wachten en de boel dan inrichten met platesetter en vlees en dan inregelen. Als de hele kolenmand brand dan is deze toch bloedheet?
Ik dacht zelf idd ook om tijdens stap 2 een scheutje oud bruin erbij te voegen, want de vorige keer waren ze opzich wel gelukt maar vond ze toch nog een beetje droog.

en omdat voor te zijn, dacht ik zelf aan appelsap of bier er toe tevoegen.
 
Ik heb nog nooit spareribs met bier gemaakt maar ik denk dat er 2 manieren zijn:

1. Een lekbak gevuld met bier onder je spareribs zetten tijdens de 1e fase waarin je de ribs rookt. Het bier zal enigszins verdampen en wellicht wat smaak afgeven. Van wat ik her en der gelezen heb is het effect van de dampen op je vlees niet heel groot aangezien het vlees zelf vocht probeert te verdrijven ipv opnemen
2. Wat jij zelf al aangeeft, tijdens het inpakken een scheut bier bij je ribben in de aluminium folie toevoegen.

Ik denk persoonlijk dat ik het gewoon allebei zou proberen. Als je echt wil weten wat het meest effectief is moet je 2 batches doen waarbij je allebei de opties afzonderlijk probeert.

Wat betreft de kolen: Ikzelf heb een BGE Large en gooide in het begin altijd de kolenmand volledig vol. Bij low and slow gebruikte ik 1 wokkel in het midden om de kolen aan te steken. Ik ervaarde dat als ik meerdere plekken tegelijk ontstak het vuur te snel verspreidde en het lastiger werd om hem op lage temp. te houden. Met deze methode zit je hele bak vol kolen maar brand echt niet alles tegelijkertijd als je low and slow gaat bereiden. Aan het einde van de sessie alles gewoon dichtgooien en je kan de volgende keer gewoon weer zo aan de slag.

Ik ben er tegenwoordig een beetje van afgestapt, en, afhankelijk van wat ik doe, vul ik hem nu minder ver. De reden hiervoor is dat als ik de hele bak vulde, het lastiger is om tussen sessies door het opgehoopte as er tussenuit te krijgen. Dan kan je wel met een pook door al je kolen zitten te roeren maar handig is anders. Tegenwoordig probeer ik hem eigenlijk zo leeg mogelijk te houden (maakt veel makkelijker schoon) en vul ik hem max. tot de helft als ik een lange low and slow sessie ga doen.

Op een gegeven moment begin je wel te leren hoeveel kolen er verbranden per sessie, mits je natuurlijk consistent bent in welke kolen je gebruikt.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg.

de eerste paar keer deed ik ook beetje kolen in de mand en 1a2 wokkels erbij.
maar kreeg de kamado erg moeilijk aan.
sinds dien die ik ze in me weber fire starter die ik nog had leggen.
maarja dan staat alles te flammen als een gek

toch ga ik het straks weer proberen mand redelijk vol,en dan 1 wokkel in het midden en een beetje diep plaatsen
 
En ook meteen een serie MOINKballs gedaaid.
Ben erg benieuwd erna, wand alle reacties zijn zoww overweldigen over die ballen

A468D0A2-4DD4-4D28-8E2C-00F41B76E6A1.jpeg


71050E7C-D432-4D0C-B39E-8653B516E627.jpeg


0B1DAEA9-2826-4B99-96E6-F3559AC46A81.jpeg
 
Wat ik nog kan verzinnen is misschien je ribs injecteren met bier. Moeten ze wel flink vlees hebben anders schiet het ook z'n doel voorbij.

Stomen geeft denk ik te weinig smaak af (wat de rest ook al aangeeft)
 
Het bier bij de ribbels doen als je die in aluminiumfolie inpakt.
Heb zelf ook een kickashbasket gewoon vol gooien klaar boel dicht.
Ga ik weer houd de kickashbasket boven de kliko schudden en klaar .
En je wokkel er gewoon bovenop leggen niet er onder .
Succes ermee


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Bedankt voor alle handige tips.
heeft zeker geholpen,ik had de kamado goed onder controle.

en de ribs phoee die waren toch wel echt goed gelukt. Maar voortaan eff korter dan 2 uur bij stap 2,want denk dat ik ze zeker met een rietje kon opslurpen.

2746E495-0E6A-4970-A4FD-84B89BD1016F.jpeg


ADFC308F-D9AB-4E2F-9B8E-78F21A377FF4.jpeg


DCCBF288-BB37-427F-BCD0-E230701408BA.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan