BasBQ
Beef en Steak

Sneak peek (heatermeter V5)

Om mezelf dan maar even te quoten (uit het HM ronde 8 draadje)

Nosmo zei:
....
De thermokoppel heeft als voordeel dat de maximale temperatuur hoger ligt (maximaal 500C) , de probes zijn wat robuster en eenvoudiger te verkrijgen. De prijs van de HM is voor de thermokoppel uitvoering wel iets duurder.
....

 
Nosmo zei:
De thermokoppel mag een paar graden afwijken en maximaal 1 graad fluctueren, een thermokoppel heeft helaas altijd wat meer ruis dan een NTC probe. Als het meer wordt dan dit dan is dit niet normaal en kan dit aan zowel de thermokoppel als aan de HM zelf liggen.

Je kunt dit testen door de temperatuur te meten zonder een fan aan te sluiten of door de fan handmatig op 0% te zetten. In dit geval zou de HM zelf minimaal last van ruis moeten hebben. Fluctueert het signaal dan nog steeds dan ligt het waarschijnlijk aan de thermokoppel. Fluctueert het signaal alleen als de fan ook draait dan vermoed ik dat er iets mis is met de HM.

Een van de redenen om dit nieuwe printje te ontwerpen is inderdaad om te proberen om het ruis niveau van de thermokoppel versterker omlaag te brengen.

Top bedankt Piet ik ga dit even testen.
 
Ik heb een beta versie van de nieuwe HM software draaien op een Raspberry PI3. Het is nog niet helemaal klaar voor het grote publiek maar tot dusver werkt het behoorlijk goed en vooral stabiel. Het grootste struikelblok is dat de netwerk configuratie nog een beetje stroef werkt B-).

Mijn test versie is hier te vinden.

Dat we nu een RPI3 kunnen gebruiken heeft een aantal voordelen;
- Het is de nieuwste RPI dus voorlopig hopelijk goed te verkrijgen.
- De RPI3 is ongeveer 10x sneller dan de PRI B+ die ik tot nu toe gebruikte.
- Er zit al standaard een wifi adapter op, dus het is niet meer nodig om een losse adapter mee te leveren.
 
De nieuwe printjes zijn binnen :D.

612PCB-2.jpg


Samen met een Raspberry PI3
612PCB-3.jpg


De voornaamste reden om het ontwerp nog wat te tweaken was dat ik vond dat het ruis niveau van het thermokoppel signaal nog wel wat lager mocht en dit lijkt goed gelukt. Ik heb vannacht de HM laten draaien met de fan op 20% (dan heb je de meeste last van ruis) en het signaal was perfect stabiel. Ik ga er van uit dat dit de printjes voor de komende batches gaan worden.

612%20stability.png




De volgende ronde heatermeters is een heel stuk dichterbij gekomen ;)
 
Ik zou komend weekend het forum zeker even goed in de gaten houden als ik jullie was. :-$
 
Wordt steeds professioneler Piet, was al onder de indruk, maar toch.
 
Dat wordt van het weekend thuis blijven, deuren op slot, gordijnen dicht, en F5-en maar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan