BasBQ
Beef en Steak

Sneak peek (heatermeter V5)

Ik was niet erg tevreden over de het ruis niveau van het V6.0 printje, daarom heb ik een verbeterd ontwerp gemaakt waarbij ik een aantal maatregelen heb getroffen om de ruis te verminderen. Alle "high power" onderdelen van het output circuit zijn dicht bij elkaar geplaatst en ook zo dicht mogelijk bij de fan connector. Ook is het output circuit nu apart geaard. Theoretisch zou dit de meeste hoog frequent ruis moeten tegengaan.

De eerste testen zijn positief, maar later deze week ga ik de print uitgebreid testen om te kijken hoeveel ruis er nog over is en of dit nog problemen gaat opleveren.

De grootste verbetering is echter dat "Boxy de BBQ robot" weer terug is. ;)

SMD%20COMBI%20V6.1-1.jpg


SMD%20COMBI%20V6.1-2.jpg


SMD%20COMBI%20V6.1-3.jpg
 
Z'n nieuwe kastje.

SMD%20COMBI%20V6.1-4.jpg


(Op het eerste gezicht ziet het er nog allemaal het zelfde uit maar de positie van de fan- en power connectoren is een stukje opgeschoven.)
 
Begin erg ongeduldig te worden!!
 
Dat ziet er erg goed en veelbelovend uit. Ik kan niet wachten tot de volgende ronde.
Wat heerlijk dat er van die mensen zijn die vanuit hun hobby andere mensen blij kunnen maken, CHAPEAU!!
 
Aangezien je een nieuw ontwerp hebt gemaakt, kan ik op de lijst er misschien bij nu mijn HM is overleden? Ik hoef alleen een kastje en HM met TC optie. Pi en probes heb ik al...
 
Onder andere vanwege de tijdelijke productiestop van de RPI B+ heb ik me de afgelopen maanden niet echt bezig gehouden met het plannen van een nieuwe rondes heatermeters. Maar er gloort licht aan het einde van de tunnel. De vader van de heatermeter is druk bezig om de software om te zetten naar de RPI 3 en denkt dat er volgende maand een werkende versie is. Ook lijkt het er op dat er weer wat voorraad van de RPIB+ is zodat dat ook nog een optie blijft voor de volgende batch.

Zou graag de RPI3 versie gaan bouwen dus dat ga ik nu even afwachten, mocht het echt te lang gaan duren dan komt er nog een ronde met de RPIB+.

Omdat ik nu dus wat extra tijd heb ben ik maar alvast begonnen met het wegwerken van twee issues waar ik bij de vorige series steeds tegenaan liep; de kastjes konden beter en de printjes waren ook niet helemaal optimaal. Ik heb nu beide problemen kunnen aanpakken met als resultaat een kastje wat sneller te printen is, 10% minder materiaal nodig heeft en wat veel minder de neiging heeft om tijdens het printen krom te trekken.

Thermokoppel kastje;
V6.1.4-TC.jpg


4Probe kastje;
V6.1.4-4P.jpg


Het printje is ook op belangrijke punten opnieuw ontworpen, met een sterk verbeterde layout voor de voedingscomponenten wat moet gaan resulteren in minder ruis van het thermokoppel signaal en een belangrijke bug die in het vorige printje zat is geplet. Ook is de print voorzien van referentie punten die het gebruik van een mal voor het plaatsen van de knopjes en de CPU mogelijk maakt wat enorm veel tijd kan schelen bij de assemblage.

Bovenkant;
Top%20PCB1.png


Onderkant;
Bottom%20PCB1.png


Nu maar hopen dat de printjes snel arriveren en dat er geen fouten in geslopen zijn (de computer zegt dat ze foutloos zijn, dus daar ga ik maar even vanuit) ;) en dat Bryan Mayland een beetje opschiet met de nieuwe software >:) want dan kan ik snel weer aan de slag.
 
Mooi werk Nosmo. Printje ziet er chic uit! Ik kan op het moment niet nog meer uitgaven langs de directie krijgen na een vacumeermachine, een UDS ("die gaat maar 100? kosten!", ahem...), etc., etc, anders had ik het wel geweten!
 
Top dat er techneuten zijn zoals u die het mogelijk maken om nog meer uit bestaande producten te halen. Als u tot productie over gaat wil ik mij, indien mogelijk, graag aanmelden als serieuze koper.
Als je nog sponsoren zoekt hoor ik het graag.
 
En alsof de duvel er mee speelt, ontdek ik net een knoepert van een fout op beide zijden van de print. Maar even snel een mailtje verstuurd naar mijn PCB Chinees of die AUB de verbeterde file wil gebruiken.  #-o

 
Bij mijn V5 versie heb ik op het moment veel last van een sterk fluctuerende en afwijkende Thermokoppel, is dat evt gerelateerd aan dit onderwerp of is gewoon mijn thermokoppel stukkig Piet.
 
De thermokoppel mag een paar graden afwijken en maximaal 1 graad fluctueren, een thermokoppel heeft helaas altijd wat meer ruis dan een NTC probe. Als het meer wordt dan dit dan is dit niet normaal en kan dit aan zowel de thermokoppel als aan de HM zelf liggen.

Je kunt dit testen door de temperatuur te meten zonder een fan aan te sluiten of door de fan handmatig op 0% te zetten. In dit geval zou de HM zelf minimaal last van ruis moeten hebben. Fluctueert het signaal dan nog steeds dan ligt het waarschijnlijk aan de thermokoppel. Fluctueert het signaal alleen als de fan ook draait dan vermoed ik dat er iets mis is met de HM.

Een van de redenen om dit nieuwe printje te ontwerpen is inderdaad om te proberen om het ruis niveau van de thermokoppel versterker omlaag te brengen.
 
Een beetje flauw antwoord; ;)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Thermokoppel

https://en.wikipedia.org/wiki/Thermistor  (een foodprobe is een NTC thermistor)

Het zijn dus totaal verschillende systemen, een TC werkt met hele kleine spanningsverschillen (een paar micro volt per graad C)  en een NTC thermistor werkt met weerstands verschillen. Doordat een TC met van die heel kleine signaaltjes werkt is het helaas ook gevoeliger voor stoorsignalen van buiten af.
 
Ik knik begrijpend, maar snap dan nog steeds het verschil niet. Waarom zou ik juist wel of juist niet voor een TC kiezen?
 
Een TC is lineair, een NTC niet. Daardoor is de TC nauwkeuriger over een groot bereik. Een NTC heeft daarnaast verschillende tolerantieklassen, dus je moet een goede afstemming hebben tussen de gewenste nauwkeurigheid en het bereik waarbinnen je dit nodig hebt.
Aan de andere kant bepaalt ook de electronica hoe nauwkeurig het signaal wordt. Aangezien iedereen tevreden is met beide oplossingen zou ik mij vooral concentreren op het dagelijks gebruik, en daarin zie je dat probes steviger zijn in dat dagelijks gebruik.
 
Thermokoppel is voor het meten van hogere temperaturen (toch? In de context van de heatermeter)
 
Terug
Bovenaan Onderaan