BasBQ
Beef en Steak

Snackbar Becue: cafetariasnacks van de kamado

 
 

Cheflustikniet

Kooltjesharker
Berichten
146
Ik zie het altijd als een sport om mijn gasten iets passends voor te schotelen. Iets waarvan ik zeker weet dat ik ze persoonlijk blij mee maak. Deze keer een eter met een voorliefde voor de berenklauw. Met ook nog wat kids over de vloer, borrelde bij mij de vraag op: welke snackbar snacks kun je prima (of beter) zelf maken van de barbecue?

Vandaar een thema avond, getiteld: Snackbar Becue. Ik neem jullie mee in de avond, inclusief de missers!

Amuse/voorgerecht:

Frikandellen burnt ends. Dat dit uiteindelijk de amuse werd, had enkel te maken met barbecuetemperatuurtechnische redenen. Met verschillende gerechten blijft het altijd even slim logistiek bedenken hoe en wat.

UHW6PRZUQNSb6YEHTA8Liw.jpg
YMzmlv2sQWWVuS5okB+F0w.jpg
8Cie3nh6RTSpuEMrlkyGIg.jpg


Minimisser 1: ik had de frikandellen al gesneden voordat ik met de eerste fase begon. Niet zo'n ramp, maar wel een stuk onhandiger met preppen. Laatste foto trouwens beetje laat. Het bakje werd vlot geplunderd...

Hoofdgerecht 1: Berenklauw XXXL

Ik heb dit recept gevolgd van Maikels BBQ recepten. Avondje ervoor gehakt geprept en in een rol laten opstijven. Dat werkte prima!

hH20XldbSxyhlhYv4XKSBg.jpg
F5f3yyt0RYupXM0vtHVUhw.jpg
fullsizeoutput_2541.jpeg


Daarna alles aan het spit tot XXXL Berenklauw gebracht. Daar merkte ik al dat het gehakt toch weer wat minder kleverig was dan de dag ervoor...
cGDGyMhhQ4yEgM0rchG%LQ.jpg


Dat bleek na een tijdje draaien op het spit. De helft vd berenklauw zakte door het spit heen en heb ik later op het rooster verder gegaard. De andere helft was alsnog erg lekker.
V%gZ+7RRRwugNqQOSwFQ9g.jpg



DkfapRwhTiS6gYYBVa6oPA.jpg


Ronde 3 waren twee gerechten die 15 a 20 minuten op 200 graden mochten garen: kipnuggets en kaassouffles.

De kipnuggets zijn van kipfilets, door de bloem, ei en Doritos. Prima qua gaarheid, looks en knapperigheid. Maar achteraf een beetje saai qua smaak. Hier zou ik volgende keer een rub of andere smaak Doritos kiezen, wellicht pekelen. Hier ging overigens het crunchen van de Doritos mis: zak ging ook aan de onderkant open. Gek genoeg blijven ze er dan niet in zitten (zie allerlaatste foto).

De kaassoufflees waren erg lekker, aanrader! Gemaakt met vers bladerdeeg en gevuld met een combi van Gruyere en een romige kaas (Pie D'Angloys), lekker om volgende keren ook met andere kazen te gaan experimenteren. Daarna dichtgevouwen en met ei en paneermeel tot kaassoufflee gepromoveerd.

fU5R74+ETOykXCVhjEBp%g.jpg
jPGJakRXTHm6sHiDQvuvOw.jpg
fullsizeoutput_2540.jpeg
JH203sOWSHmgZpO%GEwgEQ.jpg
XmPnqiqORoCMVeO9txDQnA.jpg
HMIph7k8QuurAPB%fxb8IA.jpg
%w+rzblRS%6ZSAV6c1EXlg.jpg
zSk1inKXSG2QeFRuZASWRA.jpg
fTaL8sC4Tvyt32duEI6feg.jpg


Tot de volgende!
 
Ziet er heerlijk uit. Ook op het lijstje zetten sommigen van deze snacks om te maken.

Mis je het frituurvet niet voor het korstje van een kaassouffle of andere gepaneerde snack?
 
Dit vind ik dus helemaal geweldig !
Even proberen out the box te denken.
Frikandel is een klaar product gekookt en kan gegrild en gefrituurd worden , dan verdrinken in heerlijke saus.
Zou jou gehaktstaaf , in de verpakking ook sous vide gegaard kunnen worden , dan grillen ,snijden ui er tussen.
De kaassoufle helemaal top de Bbq kan ook een oven zijn.
Geen commentaar ik wil alleen maar meedenken in plan van aanpak.
Maar ziet er geweldig uit , en het compliment is dat alles op is gegaan haha.
 
Kijk, dat is nog eens lekker snacken zo! Die vrienden heb je goed verzorgt.
Van eerdere ervaringen heb ik geleerd dat je lekker pittige Doritos moet gebruiken. De pittigheid zwakt toch aardig af tijdens de bereiding. Misschien zat het hem daar in?
 
Dat is een goed idee!

Het ziet er allemaal erg lekker uit.
 
Kijk, dat is nog eens lekker snacken zo! Die vrienden heb je goed verzorgt.
Van eerdere ervaringen heb ik geleerd dat je lekker pittige Doritos moet gebruiken. De pittigheid zwakt toch aardig af tijdens de bereiding. Misschien zat het hem daar in?
Goeie tip! Was al in dubio welke smaak. Volgende keer de pittigste testen.
 
Ziet er heerlijk uit. Ook op het lijstje zetten sommigen van deze snacks om te maken.

Mis je het frituurvet niet voor het korstje van een kaassouffle of andere gepaneerde snack?
Nee eigenlijk niet. Kaassoufflee was echt lekker zo. En de kip ook prima krokant. Voor mij is het dan overigens ook een beetje een sport om alleen de barbecue te gebruiken.
 
Dit vind ik dus helemaal geweldig !
Even proberen out the box te denken.
Frikandel is een klaar product gekookt en kan gegrild en gefrituurd worden , dan verdrinken in heerlijke saus.
Zou jou gehaktstaaf , in de verpakking ook sous vide gegaard kunnen worden , dan grillen ,snijden ui er tussen.
De kaassoufle helemaal top de Bbq kan ook een oven zijn.
Geen commentaar ik wil alleen maar meedenken in plan van aanpak.
Maar ziet er geweldig uit , en het compliment is dat alles op is gegaan haha.
Dank voor het meedenken! Dat sous vide is wel een idee, beetje zoals bij grillworst. Ik ga deze zeker nog eens maken, dus wellicht ook die route eens testen.
 
De meest leerrijke momenten zijn die waar het misgaat. Lekker bezig hoor. Vooral die kaassouffles zien er fantastisch uit šŸ™Œ
 
Nee eigenlijk niet. Kaassoufflee was echt lekker zo. En de kip ook prima krokant. Voor mij is het dan overigens ook een beetje een sport om alleen de barbecue te gebruiken.

Dus ipv sous-vide kun je die gehaktstaaf ook eerst indirect zachtjes garen en later in plakken met de ui aan het spit om knapperig te grillen!
 
Leuk om te doen zeg!
Altijd ook weer leuk om nieuwe dingen te leren/ervaren.
 
Lekker hoor. Vooral de beren klauw spreekt me aan.

Tip voor de kip

En eventueel nog een Mexicano
 
Lekker hoor. Vooral de beren klauw spreekt me aan.

Tip voor de kip

En eventueel nog een Mexicano
Thanks! Die Mexicano had ik in overweging, maar was beetje overkill qua gehakt naast die berenklauw. Ga ik zeker een keertje maken!
 
Thanks! Die Mexicano had ik in overweging, maar was beetje overkill qua gehakt naast die berenklauw. Ga ik zeker een keertje maken!

Die Mexicano is zeker een aanrader, helemaal met de ketchup-sambal saus van het originele recept.
 
Terug
Bovenaan Onderaan