Ingrediënten:
-ca 1 kilo chickenwings
-1 klein potje aioli / allioli
-je favoriete bbq rub
-1 ui
-zout
-panko
Beste bbq collega's,
Allereerst de beste wensen voor een 2022.
Ook jullie zullen deze periode waarschijnlijk hebben aangegrepen om lekker vaak de bbq aan te steken.
Hier is dat uiteraard ook het geval.
Nu is er enige tijd geleden door @Jet een receptje geplaatst voor chickenwings met panko (zoek op fliebertje).
Deze is door ondergetekende meteen tot favoriet recept van chickenwings gebombardeerd en ook al enkele keren gemaakt (zoek op flieberstyle). Daarnaast heb ik ook eens chickenwings gemaakt, enkele "gemarineerd" met uien. Ook die waren erg lekker (zoek op perzische chickenwings).
Gisteren avond (oudejaar is bij ons hapjes avond) moest ik weer chickenwings maken van onze lieftallige dochter

Ben er eens voor gaan zitten om beide recepten wat meer naar onze smaak te combineren en te perfectioneren.
Ik moet zeggen: tot nu toe: The Best Ever!!!!!
Deze variant van chickenwings verdient een plaatsje in het receptendeel.
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat de foto's van gisteren (oudejaar) avond van een beetje waardeloze kwaliteit zijn (hoe kan dat toch

Daarom ben ik dit recept begonnen met mijn award-winning-foto september 2021

Het recept voor ca 1 kilo chickenwings:
Bereiding (ik begin vaak de avond ervoor, danwel op tijd in de ochtend zodat de smaken kunnen intrekken):
-was en controleer de chickenwings op losse stukjes bot e.d, dep droog en rub ze lekker in
-bestrooi ze daarna nog naar smaak met zout (denk aan het zout in je rub)
-pel en snij de ui grof in ringen
-stop de gerubde chickenwings en de uien ringen samen in een ziplock. Haal er zoveel mogelijk lucht uit en masseer het
even lekker door.
-neem even de tijd om van bovenstaande uit te rusten. Dat kan heel goed met een lekker bier.
-nadat je goed uitgerust bent kan je de bbq gaan aansteken en mik op een temp van ca 180gr. 150gr kan ook,
maar dan duurt het gewoon wat langer. voer ondertussen de volgende stappen uit tijdens het op temp komen van
de bbq
-haal de chickenwings uit de ziplock en doe ze zonder de uienringen in een schaal
-smeer de chickenwings royaal in met de aioli / allioli
-maak een "paneerstraatje", dat werkt het handigste:
= zet de schaal met chickenwings op de aanrecht
= ernaast een diep bord met de panko
= en vervolgens je bbq-rooster, een plank of schaal. Ik prefereer het rooster want dat kan dan meteen op de bbq en hoef
ik niet nog een keer alles vast te pakken
-leg de chickenwings indirect en gooi een mooie chunk rookhout op het vuur
-na ca 45 minuten zal het ver klaar zijn. Meet wel even voor de zekerheid de kerntemp (80gr is ok). Tis wel kip.
-maak eventueel een sausje naar smaak erbij. Alabama White Sauce is echt een aanrader

(in mijn ogen de beste saus hierbij)
-enjoy
De Pic's
Ideaal uitrust-bier

En als laatste de foto van gisterenavond

Nogmaals gaat mijn dank uit naar @Jet voor het delen van het basisrecept.
Dank voor het kijken
Rick
Laatst bewerkt: