BasBQ
Beef en Steak

Panko Chickenwings, The Best Ever

 
 
 
 
 

Ridevi71

Forum Meubilair
Berichten
10.091
20210912_122925-1.jpg


Ingrediënten:
-ca 1 kilo chickenwings
-1 klein potje aioli / allioli
-je favoriete bbq rub
-1 ui
-zout
-panko

Beste bbq collega's,

Allereerst de beste wensen voor een 2022.
Ook jullie zullen deze periode waarschijnlijk hebben aangegrepen om lekker vaak de bbq aan te steken.
Hier is dat uiteraard ook het geval.

Nu is er enige tijd geleden door @Jet een receptje geplaatst voor chickenwings met panko (zoek op fliebertje).
Deze is door ondergetekende meteen tot favoriet recept van chickenwings gebombardeerd en ook al enkele keren gemaakt (zoek op flieberstyle). Daarnaast heb ik ook eens chickenwings gemaakt, enkele "gemarineerd" met uien. Ook die waren erg lekker (zoek op perzische chickenwings).
Gisteren avond (oudejaar is bij ons hapjes avond) moest ik weer chickenwings maken van onze lieftallige dochter :love:
Ben er eens voor gaan zitten om beide recepten wat meer naar onze smaak te combineren en te perfectioneren.
Ik moet zeggen: tot nu toe: The Best Ever!!!!!
Deze variant van chickenwings verdient een plaatsje in het receptendeel.

De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat de foto's van gisteren (oudejaar) avond van een beetje waardeloze kwaliteit zijn (hoe kan dat toch :unsure: )
Daarom ben ik dit recept begonnen met mijn award-winning-foto september 2021 :cool:. Je wilt tenslotte mensen over de streep trekken om het ook te gaan maken.

Het recept voor ca 1 kilo chickenwings:

Bereiding (ik begin vaak de avond ervoor, danwel op tijd in de ochtend zodat de smaken kunnen intrekken):
-was en controleer de chickenwings op losse stukjes bot e.d, dep droog en rub ze lekker in
-bestrooi ze daarna nog naar smaak met zout (denk aan het zout in je rub)
-pel en snij de ui grof in ringen
-stop de gerubde chickenwings en de uien ringen samen in een ziplock. Haal er zoveel mogelijk lucht uit en masseer het
even lekker door.
-neem even de tijd om van bovenstaande uit te rusten. Dat kan heel goed met een lekker bier.
-nadat je goed uitgerust bent kan je de bbq gaan aansteken en mik op een temp van ca 180gr. 150gr kan ook,
maar dan duurt het gewoon wat langer. voer ondertussen de volgende stappen uit tijdens het op temp komen van
de bbq
-haal de chickenwings uit de ziplock en doe ze zonder de uienringen in een schaal
-smeer de chickenwings royaal in met de aioli / allioli
-maak een "paneerstraatje", dat werkt het handigste:
= zet de schaal met chickenwings op de aanrecht
= ernaast een diep bord met de panko
= en vervolgens je bbq-rooster, een plank of schaal. Ik prefereer het rooster want dat kan dan meteen op de bbq en hoef
ik niet nog een keer alles vast te pakken
-leg de chickenwings indirect en gooi een mooie chunk rookhout op het vuur
-na ca 45 minuten zal het ver klaar zijn. Meet wel even voor de zekerheid de kerntemp (80gr is ok). Tis wel kip.
-maak eventueel een sausje naar smaak erbij. Alabama White Sauce is echt een aanrader 😋
(in mijn ogen de beste saus hierbij)
-enjoy

De Pic's
20211231_113144.jpg



20211231_114058.jpg


20211231_114316.jpg


Ideaal uitrust-bier 😋
20211231_204322.jpg



20211231_171158.jpg


20211231_172839.jpg


20211231_174915.jpg


20211231_175115.jpg


En als laatste de foto van gisterenavond :cry:
20211231_191934.jpg


Nogmaals gaat mijn dank uit naar @Jet voor het delen van het basisrecept.

Dank voor het kijken
Rick
 
Laatst bewerkt:
Fantastisch dit. Deze komt op de Todo lijst. Ik heb sinds kerst een grill elevator voor de compacte kamado. Komt mooi van pas.

Of de hele Q gaat vol met deze chickenwings of de grill elevator komt hiermee vol te liggen met onder nog een picanha van 600gr.

Met wat geluk zijn de kippetjes gaarop het moment dat picanha afgegrild kan worden

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
 
Dit blijft een lekkere bite.
 
Op zich vind ik een recept dat aanbeveelt tijdig een rust momentje te pakken al geweldig, maar als de suggestie daarvoor bestaat uit een Delirium Tremens, dan heeft de Chef het echt wel goed begrepen!

Topper deze Rick, deze ga ik maken!
 
Laatst bewerkt:
Die laatste foto geeft aan dat je een mooie avond hebt gehad. 🙂

Zien er geweldig uit, binnenkort maar eens een poging wagen. Ben gek op kipkluifvleugeldingen!
 
Ziet er heerlijk uit!

Het recept van Jet stond al op m'n to do list, maar was er nog niet aan toe gekomen.
Ik heb hem nu een paar plaatsjes omhoog geschoven :)
 
Op zich vind ik een recept dat aanbeveelt tijdig een rust momentje te pakken al geweldig, maar als de suggestie daarvoor bestaat uit een Delirium Tremens, dan heeft de Chef het echt we goed begrepen!

Topper deze Rick, deze ga ik maken!
Thnx

hydrateren is pure noodzaak. Volgens het voeding centrum moet je voldoende drinken anders kan je suf en verward raken. Een mooi bier biedt dan uitkomst
 
Ziet er mooi en lekker uit, top Rick, en bedankt voor het delen.
 
Hij stond hier al op de to do als Jet's Kipfliebertje.. Hierdoor weer iets hoger. Bedankt Rick en nogmaals Jet!
 
Terug
Bovenaan Onderaan