Beef en Steak

Schoonmaken RVS koekenpan

Edwin84

Pitmaster
Minder BBQ georiënteerd wordt in de keuken gebruikt, maar denk dat hier wel expertise te vinden is:

Na het beu te zijn steeds nieuwe anti aanbak koekenpannen te kopen dit maal een mooi Demeyere Industry 5 koekenpan van RVS gekocht.
Meerdere Youtube filmpjes gezien met tips om ermee te werken en schoon te maken.

Maar wat doe ik dan verkeerd? Ik warm hem goed op met eventueel die dansende druppeltjes test. Dan olie goed heet laten worden en dan vlees bakken.

Na het bakken in de aanrecht met heet water en dreft laten weten. Maar het blijft altijd schrobben met name de randen waar bruine aanslag zit. Dan maar weer azijn en baking soda laten weken en goed schrobben met schuurspons. Maar dit moet toch anders kunnen? Bij normaal gebruik zonder aanbranden moet zo'n pan toch makkelijker schoon te maken zijn?

Ook ooit Fissler RVS pannen gehad. Ik vond het niks. Zoals je zegt veel onderhoud. Ik weet nu nog niet wat ik fout deed. Ik heb nu 2 DeBuyer pannen die ik bijna dagelijks gebruik. Als ze eenmaal goed zijn ingebrand heb je heel weinig onderhoud.

klopt wat Smokie zegt. ik heb 4 de Buyer pannen. Na de eerste hoofdpijn ervaringen waren ze beter ingebrand en wil ik niet meer anders. Mocht er toch eens iets aangebakken zijn, zet ik ze met een klein laagje water terug op het vuur en laat het even 2 minuten koken, dan veeg je alles er zo uit.
Maar goed inbranden is het belangrijkste!

Misschien is je pan/olie te heet en dan gaat het inbranden in de pan.

Misschien is je pan/olie te heet en dan gaat het inbranden in de pan.
Dat is het niet. Deze moet je juist heet gebruiken. En iets van aanbakken is niet erg. Dat kun je met wat water erop afschrapen voor heerlijke jus.

Denk dat ik de andere opties volg. Op het vuur zetten met wat water en na verloop van tijd hopen dat het beter gaat door langdurig gebruik.

Je kan ze ook in branden zoals gietijzer.
Dan wordt de bodem wel bruin.
Daarna gewoon met warm water en afwasborstel proper maken, drogen en licht insmeren met zonnebloem olie en opbergen.

Klinkt als een pan die nog niet is ingewerkt. Gewoon even goed inbranden, daarna zou je geen problemen meer moeten hebben :-).

Grappig, ik ben om dezelfde reden vorig jaar ook overgestapt op deze demeyere pan. Wat er mis gaat is het volgende bij jou: je pan goed opwarmen is belangrijk inderdaad. Daarna je vet of olie er in en dan direct je vlees er in. Niet eerst nog je olie of vet laten opwarmen omdat je olie hierdoor veel te warm wordt en verbrand. Dit maakt je pan bruin en is moeilijk te verwijderen. Je rvs pan wordt ik veel heter als een anti aanbakpan.

Als ik er mee gekookt heb gooi ik er altijd een laagje heet water in en een druppeltje dreft. Als we dan klaar zijn met het eten poets ik hem snel na met eens schuurspons en is de binnenkant weer als nieuw.

Terug
Bovenaan Onderaan