BasBQ
Beef en Steak

Ruggenspek wildzwijn #fail...

 
 
 
 
 

Bram

Gerijpt
Berichten
4.966
Hallo genoten.

Afgelopen vakantie van m?n pa 5kg wildzwijnen rug gekregen. Met een mooie vet rand. Hier wilde ik Canadian Bacon van gaan maken. Dus een natte pekel in elkaar gezet met sali, tijm, siroop, suiker en colorozozout. Alles netjes afwegen. In een pan gedaan. En even laten koken. En dan goed terug koelen en samen met het vlees de ziplock zak in.

Hier de stukken vlees. Super vers. Het weekend geschoten. Even af laten sterven in de koelcel. Slachten en vervolgens nog even in de koeling verder laten besterven. En invriezen.

36e54b7e66bcb9e34be842c28831b3a4.jpg


e5b3ea50da498e3b4c06e65d5fa99c3b.jpg


Ik had een stuk van 1300gr apart gehouden waarvan ik bacon wilde gaan maken. Pekel gemaakt. Af laten koelen en in de zak met die handel.

0b241c7ce754e9e93d8b6d3d8fbb5dcc.jpg


f524a86aaac4dbad015b9cd06787c593.jpg


Dit kon nu mooi de koelkast in. En elke dag even draaien.

9e57f14501e8368d4574d48550afe60a.jpg


Alles goed en wel. Tot dag 5

ec7f2ef965d9572e9b630abb430ca2aa.jpg


Paniek. De pekel werd troebel. Even wat info ingewonnen. En besloten de bacon bij dag 6 er maar uit te halen. En kijken ruiken. Nou het was alleen maar erger. Vlokkig en slierten. Op een of andere manier besloot ik om de dome probe van m'n iGrill2 in de koeling te leggen en de temp in de koelkast nog eens te meten. SHIT! 14gr. Koelkast naar de vaantjes (staat op de koudste instelling) Vlees om zeep en mijn bier niet koud. Ik was dus helemaal niet in m?n nopjes.

c8da17d6667fc6bec5e67a31ca65fc26.jpg


47041d77ad0e33299d3dfd1773408b64.jpg
o

51e76f9cf97544f0ddf4ec6011df8a48.jpg


8b3ecd214c870a01ec6d237be7c0fab8.jpg


De pekel en het vlees was helemaal stroperig geworden. Er zat een soort kleverige laag op het vlees. Niet iets wat ik nog graag zou willen eten.
Dus koelkast gaat naar stort. En moet een nieuwe komen. En een digitale temp meter die in de koelkast hangt. Liefst een die een alarm geeft als de ingestelde temperatuur afwijkt...

Je ziet. Het kan niet altijd goed gaan.
 
Vervelende ervaring Bram :(
 
Mooi balen.  :(
 
H? zonde van zo?n mooi stuk vlees!
 
Waardeloos jammer en Kwalitatief Uitermate Teleurstellend!

Maar gelukkig heb je dat mooie camera-stickertje nog om met plezier naar terug te kijken!

Tof dat je deze mis?re deelt, het kan niet altijd feest zijn en gedeelde smart... sterkte Bram, op naar betere tijden!
 
Das nog eens vette pech, wel mooi dat je het gewoon deelt

Verstuurd vanaf mijn moto x4 met Tapatalk

 
Sander72 zei:
Waardeloos jammer en Kwalitatief Uitermate Teleurstellend!

Maar gelukkig heb je dat mooie camera-stickertje nog om met plezier naar terug te kijken!

Tof dat je deze mis?re deelt, het kan niet altijd feest zijn en gedeelde smart... sterkte Bram, op naar betere tijden!

Idd Sander. Heb m'n tegoedbon van B&S al binnen. En een mooie camera-stikker. Dus ik ben iets getroost
Maar louw bier.. daar moet ik even van herstellen.

Ik wou dit ook met jullie delen. Ik was wel blij dat ik ontdekt heb dat m'n koelkast niet goed werkt. En dat dit wellicht het gevolg is. Nu opzoek naar een nieuwe deugdelijke koelkast. En gelijk temp. meters er in hangen. Als iemand tips heeft graag .

 
Ach Bram, je moet maar zo denken; prima moment voor een grotere koelkast
Gelukkig was het geen Wagyu, en de pils is nog in orde (na een beetje extra koeling).
 
Bram zei:
Sander72 zei:
Waardeloos jammer en Kwalitatief Uitermate Teleurstellend!

Maar gelukkig heb je dat mooie camera-stickertje nog om met plezier naar terug te kijken!

Tof dat je deze mis?re deelt, het kan niet altijd feest zijn en gedeelde smart... sterkte Bram, op naar betere tijden!

Idd Sander. Heb m'n tegoedbon van B&S al binnen. En een mooie camera-stikker. Dus ik ben iets getroost
Maar louw bier.. daar moet ik even van herstellen.

Ik wou dit ook met jullie delen. Ik was wel blij dat ik ontdekt heb dat m'n koelkast niet goed werkt. En dat dit wellicht het gevolg is. Nu opzoek naar een nieuwe deugdelijke koelkast. En gelijk temp. meters er in hangen. Als iemand tips heeft graag .
Nog wel een tip wat betreft temp meters, zet iets van een bakje water in de koelkast en hang ze daar in. Zo in de lucht meet je volgens de koelkast monteur niet de juiste temperatuur.

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk

 
shit man, das zwaar k*t.
tja, jammer van je bier, vlees en koelkast. maar ach, bier komt wel weer op temp, vlees is zeer jammer, maar helaas.
tis ff balen, maar shit happens.

om je te troosten zal ik er vandaag eentje (een kouwe natuurlijk) extra op je nemen Bram. Proost  :D

in ieder geval dank voor het delen. zo blijven we allemaal scherp.
 
Dat is flink balen Bram!

Qua tip voor een koelkast ben ik vreselijk blij met mijn Samsung RS68N8221S9. Uiteindelijk deze gekozen omdat ik een chronisch gebrek aan vriezer ruimte had. Het is bizar hoeveel er in deze koel/vries combinatie past. Je kunt de temperatuur op de graad nauwkeurig instellen en aflezen van een digitaal display. Je hebt er alleen wel wat ruimte voor nodig :p
 
Dat is knap knudde Bram en zonde van het vlees en nog erger een warm biertje
 
Oh oh oh oh oh wat dood zonde..
Vlees weggooien is het ergste wat er is..

Jammer van je koelkast, erger van je vlees.
Toch bedankt voor het delen Bram. een goede les waar een van ons misschien hierdoor sneller aan denkt..

zelf deze eens gekocht om de vriezer op zolder in te stellen..
https://nl.aliexpress.com/item/32712033795.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dqo4DdU
Kost je een euro en een tamelijk lange wachttijd, maar hij doet precies wat ie zegt dat ie doet.
 
Ik heb gelukkig nog een aantal stukken liggen. En heb ik t vlees niet te duur

Ik heb inmiddels een andere koelkast staan. Met digitale temp. uit lezing. En een ventilator er in. Deze staat stabiel op 4gr. Dus ga het weer aandurven te pekelen. Ik denk wel volgens standaard bacon recept. En in de vacu?m.
 
Terug
Bovenaan Onderaan