BasBQ
Beef en Steak

Rooksnippers/blokken

Michiel

Tondelzoeker
Berichten
8
Ik gebruikte tot op heden altijd de normale rooksnippers zoals ze bij de kookwinkels liggen. Bakje water, laten intrekken en smoken.
Nu lees ik dat grotere blokken, zeker bij lange smokes, toch beter zijn. Dit triggerde mij om me eens meer in rookhout te verdiepen maar dat blijkt nog niet zo eenvoudig.
Daarom ben ik benieuwd naar tips op gebied van:
- Snippers vs Blokken?
- Merk?
- Waar voordelig te kopen
- Do's en dont's

Zelf heb ik net deze site gevonden: http://www.rookovens-online.nl/c-337947/rookmot-snippers-hout
Ziet er erg goed en betaalbaar uit. Iemand ervaring mee? Mijn aandacht werd getrokken door de druivenranken van Maison Francois, gebruik je dit gewoon droog of ook bevochtigd?
Misschien veel vragen maar ben gewoon heel geinteresseerd :)

Thanks!
 
Ik maak niets nat, heb ik net vuur gemaakt ga ik er water op gooien... Ook snippers roken als er maar zuurstof gebrek is, dus snel de deksel er weer op.
Blokken van Axtschlag zijn erg fijn te koop bij oa ProBBQshop, linkje links bovenaan.

Als ik hout met schors heb laat ik het er gewoon opzitten. Verder maakt het me niet zo uit. Ik krijg soms snippers die gebruik ik net zo vrolijk als blokken.
 
1 x per jaar zoek ik op marktplaats naar appelhout.
Vaak tussen de 40-50 euro voor een 0,75 m3 bak vol.
Ik neem dan 2 van zulke bakken.
99% ervan gaat de openhaard in en de rest gebruik ik in de BGE.  :)

Voor lange rooksessie gooi ik 2 stukken zo groot als een vuist tussen het houtskool.

Vorig jaar een groot stuk beukenhout meegenomen uit het bos.
Het rook hiervan ruikt heel anders dan die van appelhout.
Maar ik proef het verschil niet echt terug in het gerecht.

Heb ook wel eens ge?xperimenteerd met turf.
Allemachtig wat stinkt dat spul....

 
noskos zei:
Ik krijg soms snippers die gebruik ik net zo vrolijk als blokken.

Doe je die in een smokerbox,of in alu folie, of direct op de kolen?

Heb wat ge?xperimenteerd met snippers, en heb nu blokken,  dat werkt toch wel heel mooi.
 
Gewoon op de kolen. Of tussen de kolen bij langere  sessies.
 
Voorheen gebruikte ik de grote maat houtsnippers van Weber, maar die hoef ik niet meer sinds ik 10 kg. Axtschlag Appelhout (sticks) heb aangeschaft, ik koop het bij Vuur & Rook.
Mooi schoon hout zonder bast, in tegenstelling tot anderen vind ik bast ongewenst.
De blokken (Sticks) wegen ongeveer 1/2 - 1 kilo per stuk, je moet ze zelf in blokjes zagen, maar dat vind ik persoonlijk geen bezwaar.
Mijn meisje vond rookhout in het verleden niet zo lekker ruiken, sinds dat ik Axtschlag (appel) rookhout gebruik loopt ze regelmatig de tuin in om een snuifje te nemen :D

http://www.vuurenrook.nl/webwinkel/rook--and--grill-hout/p-1/AXAPPL05--axtschlag.html

3000066GR.jpg
 
Ewald zei:
Voorheen gebruikte ik de grote maat houtsnippers van Weber, maar die hoef ik niet meer sinds ik 10 kg. Axtschlag Appelhout (sticks) heb aangeschaft, ik koop het bij Vuur & Rook.

Goede tip!
Laatst ook axtschlag aangeschaft. Maar ik vind 15,- voor 1,5 kilo behoorlijk aan de prijs (hickory), dat is namelijk ongeveer de kiloprijs waar je ook foutloos, en tot balk gezaagd Amerikaans notenhout voor koopt. En aangezien die 1,5kg bestaat uit 9 chunks, en ik per rib-sessie best tevreden ben over het gebruik van 2 blokken, vind ik het eigenlijk best prijzig. Die sticks zijn prijstechnisch echt een stuk gunstiger!
 
Wij hebben een rookoven en rookhout van rookoven.com en dat bevalt prima. Tevens hebben wij snippers van weber die wij in een smokerbox gebruiken. Kan je niet zeggen dat ik de een beter vind dan de ander.
 
Het mooiste is kap- en snoeiafval van fruitbomen en met name de kleinere takken worden te weinig gebruikt voor dit doeleind. (Al moet het natuurlijk wel een jaartje drogen.) Rookhout via (web)winkels is in verhouding altijd prijzig. Met een smokebox en een kilo snippers heb je al meerdere keren rookplezier. Ik zou dus over een maand op marktplaats kijken of het wordt aangeboden...
 
Ik heb een houtkachel en paar kuub eikenhout in mijn houthok liggen, kan ik dit gewoon gebruiken? Uiteraard niet in het formaat waarin ze nu zijn.
 
BertM zei:
Tuurlijk, wel iets laten doordrongen, openhaard hout is vaak nog nat.
Kleine stukjes hakken en goed droog leggen

Hout is al droog, vochtpercentage rond de 15%, dus dat zit wel snor
 
Even een kleine vraag hierop. Ik werk op een timmerfabriek. Eiken beuken e.d hebben we gewoon als planken en balken liggen. Is dit ook geschikt? En de redcedar? Is wel gedroogd en geschaafd maar dat is toch geen probleem?
 
Richard v zei:
Even een kleine vraag hierop. Ik werk op een timmerfabriek. Eiken beuken e.d hebben we gewoon als planken en balken liggen. Is dit ook geschikt? En de redcedar? Is wel gedroogd en geschaafd maar dat is toch geen probleem?

Als het maar niet van de leverancier uit behandeld is tegen rot of schimmels b.v.
Je weet nooit wat ze er opspuiten of smeren maar echt gezond zal het niet zijn. :-?
 
Dat is toch ook met hout van fruitbomen ? Daar is in de loop der jaren ook vanalles op gespoten.( vroeger meer als nu)?
 
Nooit zo over nagedacht maar ik denk dat de regels voor het bespuiten van fruitbomen toch iets anders zijn dan voor timmerhout wat heel vaak vanuit het buitenland wordt aangevoerd met alle risico's van dien.
Tenminste dat mag ik hopen  anders durf ik ook m'n appeltje niet meer te eten.  :-?? !
 
Dat hout is veelal Europees en word alleen gedroogd of evt gestoomd. Word niet ge?mpregneerd oid. Tegenwoordig zal het zoveel niet meer zijn. Maar de oudere gaarden zullen toch het een en ander over zich gekregen hebben lijkt me
 
Vandaag de vertegenwoordiger gesproken. Het hout wat wij gebruiken is idd alleen gedroogd. Word niks opgespoten of zo. Dus ik heb geluk mijn eigen Houtwinkel haha.
 
Richard v zei:
Vandaag de vertegenwoordiger gesproken. Het hout wat wij gebruiken is idd alleen gedroogd. Word niks opgespoten of zo. Dus ik heb geluk mijn eigen Houtwinkel haha.
[/quote

Bof jij even.  :) !
Rookhout uit eigen voorraad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan