BasBQ
Beef en Steak

Rookhout

BARBQ

Sprokkelaar
Berichten
39
Hoi Allemaal,

Ik heb een vraag over rookhout. Voorheen kocht ik (dure) Weber rookhout blokjes. Nu kun je ze kopen bij vuurenrook, maar ik was benieuwd waar jullie rookhout kopen. Nu gebruik ik beuken (voor heel veel vlees/vis/groenten toe te passen).

Welke hout gebruiken jullie zoal en waar kopen jullie dat? Meeste wat ik klaar maak is:
- Pulled pork
- Ribs
- Kip
- steaks (geportioneerd)
- Steaks (aan ??n stuk)
- Ribroast
- Zalm
- Makreel
- Courgette
- Champignon
- ui
- Enz.

Hoor graag wat jullie bevindingen zijn en waar jullie inkopen.
 
BertM zei:
Ik gebruik ook veel beuken, haal het gewoon in het bos. Na een storm ligt er genoeg
Ook laten ze na het kappen vaak de takken liggen

Das handig, ik heb alleen geen bos bij ons in de buurt woon omgeving Rotterdam)
 
Axtschlag blokken. En dan voornamelijk kersen, appel en hickory.
 
Blokken: Kers, hickory en whisky vaten. Kers voor buikspek en soms PP, hickory voor de ribbels (soms ook voor de PP). Whisky voor BCC.


Oh ja, cedar voor zalm en gehaktballen ;)
 
Ik had van de week pecan bij de ribs, dat was heerlijk zeg! Ik heb van alles, snippers, bokken en stammen. Dat is toeval, omdat ik wel eens ergens tegen aan loop of krijg. Als snippers op zijn, ga ik voortaan voor blokken of stam.
 
Heb hier van alles liggen, rookhout is rookhout. Maar als ik nu nog wat koop zijn het blokken die zijn het makkelijkst.
Vind de blokken van axtslag het fijnste
 
Als ik toevallig in de buurt van Nieuw-Vennep ben en rookhout nodig heb, maak ik een afspraak bij rooksnips.nl. Die hebben alles en goedkoper krijg je het alleen als je het zelf versnippert zeg maar. Maar goed, zij versturen dus niet en hun verpakkingen zijn groothandel, dus tussen de 5 en 20 kilo. Kun je meteen even vooruit, zeg maar. Zij verkopen geen 'chunks' en die zijn toch vaak erg fijn in het gebruik, dus zo af en toe koop ik ook wat Axtschlag bij Vuurenrook. Dat is top rookhout. Kost een centje meer, maar je doet er best lang mee want je hebt niet zoveel nodig.
Verder doe ik meestal dit:
Beuken bij vanalles (gewoon omdat ik zo'n 15 kilo baal had....), maar is lekker bij eigenlijk vanalles.
Alder (Els), gebruik ik meestal voor koud roken van zalm of als ik een zachte rooksmaak wil bij andere producten. Els is vrij mild.
Appel, lekker bij varkensvlees (apple smoked bacon)
Hickory, voor ribs en pulled pork, meestal gemengd met wat appel.
Mesquite voor stevig rund: ribeye's, entrec?tes, pica?a etc. 

Verder is op internet erg veel te vinden. Hickory, mesquite en vruchtbomenhout (appel, kers, beuken ook wel), zijn houtsoorten die je wel terugproeft in je product. Of je het verschil proeft t?ssen vruchtboomsoorten betwijfel ik. Ik proef het zelf eigenlijk niet zo, alhoewel ik 'voor het idee' toch ook verschillende soorten in huis heb. It's a crazy world...
 
Thx allemaal, degene die axtschlag gebruiken, nemen jullie dan chips, chunks, sticks of een mix van deze? Zijn Sticks aan te raden om aan te schaffen voor de WSM?
 
Chunks. Snippers zijn zo weg en gebruik ik, als ik ze heb, voor de BCC. 3 of 4 chunks per sessie op de WSM (soms branden ze niet op, dus liever 1 meer dan te weinig) Is voor mij ideaal.
 
richard0501 zei:
Ik gebruik altijd pellets  :D Van chunks loopt mijn BBQ vast! maar ook als ik mijn kogeltje gebruik  gebruik ik BBQ- Smoke pellets  Eiken Kersen Apple en Mesquite gebruik ik het meest.

Waar koop je de pellets en hoe gebruik je deze? Moet je deze ook weken, of kun je ze direct op de kolen leggen. En zijn pellets niet wat aan de kleine kant en vergelijkbaar met Chips?
 
Mijn rookhout voor zalm is beuken. Ga naar het tuincentrum (intratuin) op de groene kruisweg en haal beukensnippers. Staat bij de dierenshop. Het is van de firma PUIK of zo. Het is onbehandeld en in verschillende maten. De firma heeft mij garantie gegeven dat het zuiver is.
Het bevalt mij goed voor koudroken.
Voor warmroken gebruik ik eiken uit het bos.
 
willeke zei:
Mijn rookhout voor zalm is beuken. Ga naar het tuincentrum (intratuin) op de groene kruisweg en haal beukensnippers. Staat bij de dierenshop. Het is van de firma PUIK of zo. Het is onbehandeld en in verschillende maten. De firma heeft mij garantie gegeven dat het zuiver is.
Het bevalt mij goed voor koudroken.
Voor warmroken gebruik ik eiken uit het bos.

Waar ga je naar het bos dan? Ik begrijp dat je in de buurt van Rhoon woont (ik ook, ben vanmiddag nog bij die intratuin geweest)
 
Twee keer per jaar ga ik naar vakantiebungalow`s op de Veluwe of Duitsland, ook wel eens de Ardennen. Dan heb ik altijd een zaag bij me Ha Ha.
Heb je de snippers gekocht? Tijdens het koudroken doe ik soms stukjes eiken door het beuken, combineert goed. Ik doe alleen koudroken met de pijpmethode. Geeft meer rook dus de zalm ligt niet zo lang in de gevarenzone.
 
Wow da's een schitterende smoker, Willeke!
 
willeke zei:
Twee keer per jaar ga ik naar vakantiebungalow`s op de Veluwe of Duitsland, ook wel eens de Ardennen. Dan heb ik altijd een zaag bij me Ha Ha.
Heb je de snippers gekocht? Tijdens het koudroken doe ik soms stukjes eiken door het beuken, combineert goed. Ik doe alleen koudroken met de pijpmethode. Geeft meer rook dus de zalm ligt niet zo lang in de gevarenzone.

Nee had je bericht gelezen nadat ik bij Intratuin was geweest. Maar Beuken heb ik zelf ook liggen, chunks dan. Ik werk alleen met chunks snippers vind ik niet fijn.
Thx voor de tips
 
Sander, bedankt.
Als je bouwdetails wilt weten moet je ff mailen, want we gaan off topic.
 
Terug
Bovenaan Onderaan