BasBQ
Beef en Steak

Rode Biet: Indian Beetroot Pomme Duchess

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.071
DSC_9473.JPG


Fusion recept. Het originele recept: Beetroot cutlets (Gepaneerde Rode biet hapjes), is van mijn collega Amit en komt uit Noord India.
Het verschil is dat er bij het origineel gefrituurde pinda's door de puree gaat en er mini hamburgerachtige schijven van worden gevormd, deze worden door een papje van water/bloem gehaald en gepaneerd met griesmeel en vervolgens gebakken of gefrituurd in olie, en geserveerd als vega snack.

Dit is mijn fusion versie, we mixen Noord India met Frankrijk en voila Indian Beetroot Pomme Duchess.
Paneren laten we achterwege en ook de frituur komt hier niet aan te pas.
Ze gaan indirect op de BBQ bij 180-200 graden C voor 30-40minuten

Voor ongeveer 18 stuks

Ingrediënten:

  • 250 gram Rode biet, rauw of voorgekookt (vacuümverpakt supermarkt)
  • 500 gram (kruimige)Aardappel, geschild en gaar gekookt in gezouten water
  • 1 grote Ui gesnipperd
  • 1 a 2 tenen knoflook gesnipperd (geknepen)
  • 2-3 tl. Korianderzaad poeder (Ketoembar)
  • ¼ tl. Rode chilipeper vlokken (gedroogd)
  • 1 Verse Groene chilipeper gesnipperd
  • 20 gram verse geraspte Gemberwortel
  • Zout
LET OP: Korianderzaad heeft een totaal andere smaak als Korianderblad
Korianderzaad wordt ook verkocht onder de Indonesische naam Ketoembar.
Korianderblad kan voor sommige mensen naar zeepsop smaken, Korianderzaad (Ketoembar) heeft iets exotisch zoet peperigs zonder de hitte van de peper.


Bereiding:
Sudder de ui, Gemberwortel en knoflook in wat olie op laag vuur in een koekenpan of skillet voor 10-15 minuten totdat de ui mooi roodbruin kleurt
Start met de ui en voeg na 5 minuten gember en knoflook toe (kijk uit dat de knoflook niet verbrandt)
Voeg de Korianderzaadpoeder, Chili peper vlokken, groene Chili peper toe en sudder nog 1 a 2 minuten
laat dit in de koekenpan/skillet zitten en haal de pan van het vuur.

Rasp de rode biet redelijk fijn, en knijp met de hand zoveel mogelijk vocht eruit.
Pureer de gekookte aardappel en mix het goed met de rode biet, breng dit mengsel op smaak met zout

Voeg het rode biet/aardappelpuree mengsel toe aan het uienmengsel in de koekenpan/skillet en bak/sudder zachtjes op laag vuur onder voortdurend door scheppen voor 10-15 minuten.

Breng eventueel verder op smaak met zout en laat volledig afkoelen (koelkast).

Vorm van de mix met behulp van spuitzak/garneerspuit toefjes zoals op de foto (Pomme Duchess)
Leg eerst een vel bakpapier op een bakplaat en spuit daar de vormpjes op.
Zet dit indirect op de BBQ bij 180-200 graden Celsius en bak ongeveer 30 tot 40 minuten.

Als bijgerecht MEGA lekker maar als (vega) snack is dit ook erg lekker.
Ons testspanel Buuf Sarona en aanhang vonden het ook heerlijk en wilde meteen het recept.
DSC_9437.JPG


DSC_9439.JPG


DSC_9441.JPG


DSC_9443.JPG


DSC_9446.JPG


DSC_9447.JPG


DSC_9456.JPG


DSC_9467.JPG


DSC_9473.JPG


20200418_205335.jpg
 
Laatst bewerkt:
(y) (y) (y) (y) (y) (y) (y) (y) (y) (y)
Gaan we doen!!!!!
 
Thanx Rick,
Die gronderige/aardse smaak van rode biet die veel mensen niet lekker vinden verdwijnt volledig door de kruiden.
Echt super lekker, dit is een absolute blijvert
 
Nou, ik vind rode bietjes wel lekker hoor. Helaas dochter des huizes niet zo, maar met dit gerecht ben ik wel benieuwd wat ze er van vindt.
 
Voor mij maakt het ook niet uit vind dat aardse bij sommige gerechten erg lekker
 
Bedankt voor het recept lijkt mij lekker en kids die geen groente moeten zullen dit ook lusten :)
 
Super veel dank voor deze heerlijke suggestie, gaat op mijn lijst.
 
Bedankt voor het recept lijkt mij lekker en kids die geen groente moeten zullen dit ook lusten :)

Piet, dit is super lekker en als je het proeft en je zou het niet weten dan vraag je je af waar die rode kleur vandaan komt.
Dit is echt zo'n Iedereen lust dit recept.
 
Dit was echt super lekker en is een blijvertje:)
 
Deze had ik even gemist maar ziet er super uit. Ga ik ook proberen!
 
Hopla, op de todo. Aankomend pinksterweekend staat dit op het menu.
 
Wow, we hebben genoten. Volgende keer voeg ik er wat tijm en een eid dooier aan toe. Dan nadert het de perfectie.
Combi met shortribs en prei was super. Gaan we veel vaker maken, dank voor het delen Ewald

IMG_1720.jpg
 
Wow, we hebben genoten. Volgende keer voeg ik er wat tijm en een eid dooier aan toe. Dan nadert het de perfectie.
Combi met shortribs en prei was super. Gaan we veel vaker maken, dank voor het delen Ewald

Ei wilde ik niet doen, was bang dat het te machtig werd maar ik hoor graag jouw mening als je er een eidooier doorheen hebt geklutst.
Ik wilde niet teveel sleutelen aan het originele recept, tijm lijkt me eigenlijk ook geen meerwaarde geven.
 
@Ewald :
heeeeel heeeel erg lekker.
ze waren nog wel een beetje zacht, dus volgende keer nog ff wat meer op de vochthuishouding letten.
en iets meer zout. Ben een beetje te zuinig geweest.
Ook de wederhelft was er zeer over te spreken.

Misschien ga ik het ook eens proberen met een anderhalve theelepel 5 spices erin.

Dank voor het delen.
 
5 spice kun je proberen maar ik ben bang dat de rest van de kruiden daardoor ondergesneeuwd worden, zeker met 1,5tl.
Als je er iets meer zout in doet trekt dat de andere smaken ook op, (dat is ook waarom bijvoorbeeld de Surinamers zeggen: wij houden van zout eten)
Iemand anders heeft de 5 spice ook een keer geopperd, toen ik dat vertelde aan mijn Indiase collega schudde hij nee en trok een vies gezicht😂
De truck is ook om de puree eerst te proeven deze moet goed op smaak zijn qua zout.
Ik kook aardappels sowieso in redelijk zout water.
Ik ga de volgende keer met de aardappel/bieten puree stamppot rauwe andijvie maken met een bal gehakt van de BBQ😍
 
Wow, dat ziet er kneiter lekker uit!! We hebben nog een aantal bieten in de moestuin dus dit recept gaat op mijn BBQucket list!
 
5 spice kun je proberen maar ik ben bang dat de rest van de kruiden daardoor ondergesneeuwd worden, zeker met 1,5tl.
Als je er iets meer zout in doet trekt dat de andere smaken ook op, (dat is ook waarom bijvoorbeeld de Surinamers zeggen: wij houden van zout eten)
Iemand anders heeft de 5 spice ook een keer geopperd, toen ik dat vertelde aan mijn Indiase collega schudde hij nee en trok een vies gezicht😂
De truck is ook om de puree eerst te proeven deze moet goed op smaak zijn qua zout.
Ik kook aardappels sowieso in redelijk zout water.
Ik ga de volgende keer met de aardappel/bieten puree stamppot rauwe andijvie maken met een bal gehakt van de BBQ😍
Ja, die 5 spices zijn idd nogal overheersend. Maar het lijkt me kunnen, misschien Is 1,5 tl teveel. We shall see. Lekker testen 😁 😋
En ja, daar heb ik niet aan gedacht om de puree vooraf te proeven. Stom. Gaat me niet meer gebeuren.
Wij dachten hier ook aan stamppot. Leuk man.

Top recept Ewald. Lekker veel mogelijkheden.
 
Leuk recept zeg, bedankt voor het delen Ewald.
 
Terug
Bovenaan Onderaan