BasBQ
Beef en Steak

Rocket stove begin

 
 

Achieltje

Kooltjesharker
Berichten
166
Ben vanmorgen maar eens begonnen aan een rocket stove. Binnen 2 weken staan we immers op de WEST in Itali?, het schijnt daar nogal koud te zijn. Vanmorgen heb ik tussen het schroot een stukje RVS buis geplukt, wat plaat en een rechthoekige buis. Met betonnet ook een soort schuifje gemaakt om het hout makkelijk in en uit te schuiven.

Ik zou er nu graag een tonnetje omheen werken, en met een uitlaat werken aan de onderkant uiteraard. Zo denk ik te kunnen koken op het vlak (sausjes warmen enzo...) en denk ik wel wat hitte te winnen rondom. Iemand bedenkingen of suggesties? Het is pas m'n eerste rocket stove.

 
Ik zou de pootjes langer maken, er ligt inmiddels 20cm sneeuw en er valt nog veel meer deze week.. :p
Ik zie eind volgende week wel wat ervan geworden is!
 
Ceriel zei:
Ik zou de pootjes langer maken, er ligt inmiddels 20cm sneeuw en er valt nog veel meer deze week.. :p
Ik zie eind volgende week wel wat ervan geworden is!

Dat val op zich wel mee zegt de verstokte ski?r in mijn:

17C6140D-0D63-4476-9054-997574FD49BE_zpsdn9oyljq.png
 
Waar normaal de sneeuwhoogte staat, staat hier n.v.t. Het is waarschijnlijk de moeite van het noemen niet waard. Daarentegen zijn de temperaturen 's nachts geen kattenpis van -6 tot -10 (afgelopen nacht) Vanaf vrijdag verwachten ze wat sneeuw en dan tussen de 0 en 5 cm.
 
BertM zei:
hoop niet dat jullie met die temperaturen in een Perry sport tentje gaan liggen...

Ik hoop dat we niet in het tentje liggen, maar aan het kampvuur een biertje staan te drinken ;-)
 
kan wel stukkie 4 tot 8" rvs pijp regelen voor jou.
tussen ZO drenthe  - Granerbrug zullen onze wegen heus wel is kruizen.

 
Het ziet er leuk uit, maar hoe kun je hier slim mee verwarmen? Of is dit voor de pannetjes en fun?
 
@ AV :
dank je  voor het aanbod . Ik wacht tot mijn gasfles leeg is en maak daar een rocketstove van.
Heb gepoogd een lege van de gasboer te kopen, maar die wou dat niet. Kan me dat voorstellen, als je daar zomaar je slijptol inzet kan het behoorlijke nadelige gevolgen voor je gezondheid hebben.

Jivonl:
Met het principe kun je hele huizen verwarmen, deze is denk ik alleen voor de fun.
Een rocket stove is heel effici?nt, mits ook de buitenkant wordt ge?soleerd.

Ben in augustus begonnen met plannen, helaas is het daarbij gebleven door de vele afwezigheid van mij.
Mijn voornemen is meer te Q-en dit jaar en minder te reizen, dus dat gaspotje gaat leeg dus er komt wel een vervolg in dit draadje:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/diy/rocket-stove/
 
Heb hem daarpas getest en hij mag terug bij het schroot gaan liggen waar ik alle stukken had gevonden. Trekt voor geen meter, er was dus helemaal geen sprake van een stove, van een rocket al helemaal niet. Nu, ben blij dat ik er niet verder op heb gebouwd, het moet zo immers ook af en toe eens misgaan met experimentjes. Heb gelukkig nog genoeg ander rest en proper materiaal liggen om me op uit te leven.

Voor de WEST doe ik misschien morgen in Decathlon best een thermisch onderlijfje mee, voor het geval geen van mij baksels de naam stove waardig zullen zijn...
 
Hai,


Kan er mij iemand wa meer info geven ivm zo een rocket stove, zoals afmetingen diameter, hoogte enz .. ik zie ook op de foto dat het meestal om een vierkate buis gaat of hangt dit puur af van wat men net in de hand krijgt rond of vierkant of zelfs rechthoekig ..?

Mss is dit alvast een van de volgende projectjes als het rookmonster af is natuurlijk.


Groeten,

Steve
 
steve zei:
Hai,


Kan er mij iemand wa meer info geven ivm zo een rocket stove, zoals afmetingen diameter, hoogte enz .. ik zie ook op de foto dat het meestal om een vierkate buis gaat of hangt dit puur af van wat men net in de hand krijgt rond of vierkant of zelfs rechthoekig ..?

Mss is dit alvast een van de volgende projectjes als het rookmonster af is natuurlijk.


Groeten,

Steve

Je moet eens op youtube rondsurfen, daar vind je massa's voorbeeldfilmpjes. Via google ook wel wat blauwprintjes met hoe het er uit moet zien ongeveer. Basis is dat je een koker cre?ert en dat je de verse lucht daar doorheen jaagt. Er zijn zowel ronde als vierkante, kleine, grote, houtgestookt, pelletgestookt, zelfs met automatische aanvoer... Met het principe kun je hele ruimtes verwarmen.
Mij gaat het echter meer om de fun van het bouwen en er een soort kampkooktoestelletje bij te hebben...
 
Camiel zei:
Hee Bert, wat zijn jouw plannen met die gasfles? Bedoel je zo'n kleine groene?
Ja zo een kleine groene.
Wil er een rocket stove van maken waar je een Dutch oven op kunt zetten.

Helaas zat hij nog voller de ik dacht en is hij tijdens de vakantie niet opgekomen.
Dat heb je als je niet meer kookt op gas maar op de WGA
 
BertM zei:
Camiel zei:
Hee Bert, wat zijn jouw plannen met die gasfles? Bedoel je zo'n kleine groene?
Ja zo een kleine groene.
Wil er een rocket stove van maken waar je een Dutch oven op kunt zetten.

Helaas zat hij nog voller de ik dacht en is hij tijdens de vakantie niet opgekomen.
Dat heb je als je niet meer kookt op gas maar op de WGA

oplossing is simpeler als je denkt.(WGA OP GAS)..............

Of bij winderig weer gewoon de kraan open en buiten zetten is hij ook zo leeg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan