Beef en Steak

Rocket stove begin

Achieltje

Kooltjesharker
Ben vanmorgen maar eens begonnen aan een rocket stove. Binnen 2 weken staan we immers op de WEST in Itali?, het schijnt daar nogal koud te zijn. Vanmorgen heb ik tussen het schroot een stukje RVS buis geplukt, wat plaat en een rechthoekige buis. Met betonnet ook een soort schuifje gemaakt om het hout makkelijk in en uit te schuiven.

Ik zou er nu graag een tonnetje omheen werken, en met een uitlaat werken aan de onderkant uiteraard. Zo denk ik te kunnen koken op het vlak (sausjes warmen enzo...) en denk ik wel wat hitte te winnen rondom. Iemand bedenkingen of suggesties? Het is pas m'n eerste rocket stove.

Ik zou de pootjes langer maken, er ligt inmiddels 20cm sneeuw en er valt nog veel meer deze week.. :P
Ik zie eind volgende week wel wat ervan geworden is!

Ceriel zei:
Ik zou de pootjes langer maken, er ligt inmiddels 20cm sneeuw en er valt nog veel meer deze week.. :P
Ik zie eind volgende week wel wat ervan geworden is!

Dat val op zich wel mee zegt de verstokte ski?r in mijn:

17C6140D-0D63-4476-9054-997574FD49BE_zpsdn9oyljq.png

Waar normaal de sneeuwhoogte staat, staat hier n.v.t. Het is waarschijnlijk de moeite van het noemen niet waard. Daarentegen zijn de temperaturen 's nachts geen kattenpis van -6 tot -10 (afgelopen nacht) Vanaf vrijdag verwachten ze wat sneeuw en dan tussen de 0 en 5 cm.

Ik hoop dat we niet in het tentje liggen, maar aan het kampvuur een biertje staan te drinken ;-)

een ronde stove kan toch ook Bert.
en uh dikwandige pijp gaat ook langer mee

kan wel stukkie 4 tot 8" rvs pijp regelen voor jou.
tussen ZO drenthe  - Granerbrug zullen onze wegen heus wel is kruizen.

Het ziet er leuk uit, maar hoe kun je hier slim mee verwarmen? Of is dit voor de pannetjes en fun?

Heb hem daarpas getest en hij mag terug bij het schroot gaan liggen waar ik alle stukken had gevonden. Trekt voor geen meter, er was dus helemaal geen sprake van een stove, van een rocket al helemaal niet. Nu, ben blij dat ik er niet verder op heb gebouwd, het moet zo immers ook af en toe eens misgaan met experimentjes. Heb gelukkig nog genoeg ander rest en proper materiaal liggen om me op uit te leven.

Voor de WEST doe ik misschien morgen in Decathlon best een thermisch onderlijfje mee, voor het geval geen van mij baksels de naam stove waardig zullen zijn...

Hai,

Kan er mij iemand wa meer info geven ivm zo een rocket stove, zoals afmetingen diameter, hoogte enz .. ik zie ook op de foto dat het meestal om een vierkate buis gaat of hangt dit puur af van wat men net in de hand krijgt rond of vierkant of zelfs rechthoekig ..?

Mss is dit alvast een van de volgende projectjes als het rookmonster af is natuurlijk.

Groeten,

Steve

steve zei:
Hai,

Kan er mij iemand wa meer info geven ivm zo een rocket stove, zoals afmetingen diameter, hoogte enz .. ik zie ook op de foto dat het meestal om een vierkate buis gaat of hangt dit puur af van wat men net in de hand krijgt rond of vierkant of zelfs rechthoekig ..?

Mss is dit alvast een van de volgende projectjes als het rookmonster af is natuurlijk.

Groeten,

Steve

Je moet eens op youtube rondsurfen, daar vind je massa's voorbeeldfilmpjes. Via google ook wel wat blauwprintjes met hoe het er uit moet zien ongeveer. Basis is dat je een koker cre?ert en dat je de verse lucht daar doorheen jaagt. Er zijn zowel ronde als vierkante, kleine, grote, houtgestookt, pelletgestookt, zelfs met automatische aanvoer... Met het principe kun je hele ruimtes verwarmen.
Mij gaat het echter meer om de fun van het bouwen en er een soort kampkooktoestelletje bij te hebben...

oplossing is simpeler als je denkt.(WGA OP GAS)..............

Of bij winderig weer gewoon de kraan open en buiten zetten is hij ook zo leeg.

Nog snel eventjes wat aangepast aan het schroothoopje. Let vooral niet op de niet geslepen randen, dit dient echt als soort ?kladversie?.
Onder de toevoer heb ik een gat gemaakt om er van onderen uit alvast wat extra zuurstof bij te krijgen. Ik heb er een stukje rest RVS opgelast, gewoon omdat ik graag las, misschien is het gelijklopend als het gat gewoon open blijft staan zonder pijpje erop.

Voor de test ook nog een afdekkapje geplooid om het effect te bekijken. Het netje dat erin lag heb ik ingekort en op het eind een soort rooster van gemaakt waarop het hout ligt.

En vervolgens uiteraard de fik erin. Met aanmaakblokje erin ging het behoorlijk goed, en kwamen de vlammen zelfs menigmaal mooi uit de buis gespoten.

Zowel met als zonder afdekkapje zat er in het begin best wel wat gang in. Eens het blokje echter opgebrand, dan sterft het snel een stille dood. Er stond nochtans best wel wat wind, dus had je wel wat trek te verwachten? De houtstokjes beginnen dan te roken en even later is het voorbij. Als ik er dan van de bovenkant een houtje indeed, ging het wel goed, tot ook dat stokje z?n beste tijd had gehad, vanuit de plek waar normaal gevoed wordt, dat werkt nog niet.

Voor de veiligheid heb ik toch maar een extra thermisch onderlijfje gekocht?

Terug
Bovenaan Onderaan