BasBQ
Beef en Steak

Ribeye steaks and beer challenge and burgers

 
 

GerjoV

Kooltjesharker
Berichten
128
Vandaag klein groepje vrienden op bezoek, 2 wekelijks eet uitje bij elkaar.. sinds corona weer de eerste x..wat gaan we eten, hmm ik had de ribeye van vorige week in de vriezer liggen, woensdag uit de Vriezer gehaald en laten ontdooien... vanochtend was hij helemaal klaar.

1.67 kilo was er over. prima stuk.. eerst klein beetje getrimd en de losse stukjes eraf gehaald.
Mooi stuk bleef erover, deze in de rub gezet

Mengsel van knoflook poeder, paprika poeder, mosterd zaadjes, chili flakes, chili poeder, bruine suiker, zeezout en gemalen zwarte peper.. deze heeft mooi een paar uur in de koelkast gelegen, uurtje uit de koelkast terwijl ik de rest klaarmaakte en de bbq op tempratuur liet komen
20200724_140106.jpg


Toen de Wsm op tempratuur ( minion methode met 2 hickory hout chunk) was van 110 graden het vlees op de Q gelegd. Rooster probe op 125 graden en de probe in het vlees op 50 graden.
20200724_143122.jpg

Ondertussen de bier bbq saus gemaakt, 300 ml Leffe bruin met 4 eetlepels bbq smokey saus, + 1 theelepel smokey paprikapoeder. Dit laten reduceren tot een wat dikkere saus...
20200724_135758.jpg
20200724_171414.jpg


Toen de tempratuur meter 50 graden aangaf de rib eye van de Q gehaald, ingepakt en laten liggen totdat hij 55 graden kern aangaf
20200724_165621.jpg


Bijna vergeten de juiste foto's te maken, hierbij nog een foto van op de WSM na het inpakken even warm laten worden om hem daarna af te grillen op de Weber57
20200724_173123.jpg
20200724_175227.jpg


Ondertussen ook 8 burgers eerst op de smoker gehad om daarna op de Weber 57 te leggen tezamen met de gepofte aardappel...

De ribeye lekker aangesneden en een streep BBQ bier saus erover gedaan.. wat een heeerlijk stuk vlees! Jemig... lekkere rooksmaak, heerlijk sappig, lekkere vlees smaak, de rub smaakte prima erbij!

20200724_180704.jpg


En toch.... zou ik hem volgende x niet zo bereiden.. het vet was niet genoeg gesmolten naar mijn smaak, met steaks grillen smaakt dat beter vind ik...

De colesalad was heerlijk, de gepofte aardappel met knoflook saus toppie...gezellige avond met een trotse "kok"
 
Laatst bewerkt:
Mooie run. Zn Ribroast ziet er altijd wel lekker stoer uit. En de cuisson van het vlees is prachtig.
Dat moet smullen geweest zijn
 
Mooie run. Zn Ribroast ziet er altijd wel lekker stoer uit. En de cuisson van het vlees is prachtig.
Dat moet smullen geweest zijn
Was erg gaaf om te doen! Wel spannend, duur vlees en dan zoiets voor het eerst ondernemen..
wat is de cuisson vraag ik mij af, is dat de rookring?
Het smaakte heerlijk! En de biersaus was niet te overheersend voor de vlees smaak gelukkig.. daar was ik nog even bang voor, maar dat was goed in balans...
 
nou, het ziet er toch allemaal geweldig uit. mooie start weer van het 2-wekelijkse uitje
en als de "kok" trots is, heeft het de "klant" waarschijnlijk goed gesmaakt. 💪
 
Was erg gaaf om te doen! Wel spannend, duur vlees en dan zoiets voor het eerst ondernemen..
wat is de cuisson vraag ik mij af, is dat de rookring?
Het smaakte heerlijk! En de biersaus was niet te overheersend voor de vlees smaak gelukkig.. daar was ik nog even bang voor, maar dat was goed in balans...

Met de cuisson word de gaarheid van het vlees bedoeld. Voor mij is de juiste cuisson bleu chaud. Dat is gegrild van buiten. Rood van binnen en het rood is dan warm. Je hebt ook bleu froid. Dan is het vlees heel kort maar krachtig gegrild. Nog rood van binnen. En het rode is ook nog steeds koud. Komt uit de Franse keuken.
 
Een goeie start gemaakt voor de 2 wekelijkse bijeenkomst zo
 
Wat een lekker stukje vlees.

Ik wilde zaterdag eens aan een tomahawk beginnen voor de steak en beer, maar nu zijn sinds deze middag de coronamaatregelen in belgië verstrengt, waardoor we nu met vaste bubbels van 5 extra volwassenen zitten die de komende 4 weken dezelfde moeten zijn. En mijn vrouw kan niet zonder haar ouders en zus :rolleyes: Dus lekker vleesjes bakken met de vrienden die het appreciëren, zit er ff niet in:oops:
 
Wat een lekker stukje vlees.

Ik wilde zaterdag eens aan een tomahawk beginnen voor de steak en beer, maar nu zijn sinds deze middag de coronamaatregelen in belgië verstrengt, waardoor we nu met vaste bubbels van 5 extra volwassenen zitten die de komende 4 weken dezelfde moeten zijn. En mijn vrouw kan niet zonder haar ouders en zus :rolleyes: Dus lekker vleesjes bakken met de vrienden die het appreciëren, zit er ff niet in:oops:

Heb het gezien bij’t nieuws dat de regels weer strenger zijn geworden 😱 Word er niet bezorgd dan?
 
Heb het gezien bij’t nieuws dat de regels weer strenger zijn geworden 😱 Word er niet bezorgd dan?

Wat bedoel je met bezorgd? Vlees? Dat is het probleem niet. Heb nog 1 enrecote (1kg), 2 tomahawks (1,9kg/st) en short ribs (1,8kg) liggen. Daar kan ik verder mee. Maar is wat veel om zelf allemaal op te eten met het vrouwtje :ROFLMAO:

Vrijdag moeten we op restaurant met haar ouders bij een Spanjaard in Brussel omdat haar moeder jarig is. Heb mijn vrouw nu een berichtje laten sturen of ze dan zaterdag bij ons komen Q'n wat ik in principe met mijn beste vriend van plan was. Maar met die vriend lig ik continu in discussie over dat eten, want hij heeft een aantal jaren kokschool in avondschool gedaan en koken op een kamado is blijkbaar haaks op hetgeen hij heeft geleerd :ROFLMAO:. En vermits hij koppig is en zijn ding wil doen, keek ik er wel naar uit om hem te jennen:ROFLMAO:. Vroeger was dat leuk als je een BBQ hield. Hij nam dan alles uit je handen en moest je nergens verder naar kijken, maar nu met de kamado wil ik het niet uit handen geven:ROFLMAO:
 
Dacht dat er ook niet bezorgd zou worden, je kan dus vooruit
Haaks op z’n opleiding 😱 haha
 
Dacht dat er ook niet bezorgd zou worden, je kan dus vooruit
Haaks op z’n opleiding 😱 haha

Leveringen zijn altijd Al doorgegaan in BE en winkels voor voeding en drank ook steeds open geweest. Dus verhongeren doen we niet.
Kroegen zijn wel een tijdje dicht geweest, maar ook al een maand terug open.
 
Terug
Bovenaan Onderaan