BasBQ
Beef en Steak

RedFox's brisket primeur!

@bloemenboer: dit kun jij ook!  ;)
 
Waar heb je die injectie mix vandaan Geert?
 
Ik heb deze mix gekocht bij Hugo, www.true2bbq.nl.
Ben nu net opgestaan, het is juist 05:00u geweest, maar het "kriebelt"  ;)
Nooit mezelf kunnen voorstellen dat ik voor BBQ-en zo vroeg uit de veren zou komen, hahaha
Zodra het licht wordt ga ik de WSM aansteken, verdere repo volgt!

 
Zolang duurt brisket nou toch ook weer niet, of wou je al vroeg eten?
 
Piet, ik moest voor de kleinkinderen toch ook nog de paaseieren verstoppen, dus het nuttige met het aangename combineren  ;)
 
Het is nu paaszaterdag 07:00u, een kleine starter met 20 eco briketten aangestoken zodat om 07:30u de Brisket op het rooster van de WSM kan!

starterwsmbrisket_zps47ae4945.jpg


en om 07:30u de kolenbak starten
ecosstart_zps2a3c8d33.jpg


de brisket is de nacht mooi doorgekomen :)
wezijnlos_zpsbaf3db57.jpg


om 07:35u zijn we los en gaan we de eerste 5 uurtjes in bij 120C pit temp
losmetdekseleropbrisket_zps3a76006e.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dit gaat helemaal goed komen zie ik al :)
 
je bent er vroeg bij, succes vandaag, ga het in de gaten houden  ;)
 
Zo lekker op tijd. Je hebt er geen sneeuw bij zie ik,  hier sneeuwt het weer  :mad:

Maar waar zijn de sfeer platen van de paaseieren? Ik had wel een foto willen zien hoe jij met een mandje door de tuin hipt  ;D
 
Hier schijnt nu zelfs de zon  ;), mooi vriesweertje zo en perfect om te Q-en
 
Zo goedemorgen. Dat is mooi, alles stil om je heen zo smorgens vroeg en dan lekker de q aansteken. Heel veel succes en benieuwd naar het resultaat. Ben ook benieuwd waar nu qua smaak je voorkeur naar uit gaat pp of brisket
 
De sessie loopt als gesmeerd.... ;)

DigiQ DX2 waakt over de WSM.....mooi constant 120C
120C_zpscd187373.jpg
 
Laatst bewerkt:
Succes!!
 
dank je Dennis, over een goed uur gaan we "inpakken", de tijd gaat snel...volgende keer leg ik het rookhout wat verder naar de rand van de kolenbak.
Nu had ik vrijwel meteen goede en voldoende rook van de hickory chunks, maar na een paar uur was dat eigenlijk over....ik weet niet hoelang en intensief rook moet zijn om bij Brisket een fraaie rookring te veroorzaken, we zullen het vanavond weten. Of nu nog een laatste uur voor het inpakken er wat rookhout bij op leggen?
Maar dan krijg ik teveel zuurstof onderin want ik zal de hele zaak er even vanaf moeten tillen.
 
Je kan altijd een blokje rookhout via het deurtje toevoegen, maar denk niet dat het nodig is als hij in het begin flink wAt rook gehad heeft.

De rookring is er soms zelf  helemaal niet, terwijl het vlees een fantastische rooksmaak heeft.
Je kan een rookring zelfs kunstmatig cre?ren, daarom mag je de rookring bij wedstrijden ook niet beoordelen.
 
Omhoogtillen? Daar is het deurtje toch juist voor?
 
:D :D ik had het zelf al in de gaten dat het deurtje daartoe optimaal is en er ook paar kleine stukjes bij opgelegd...wat een koe was ik net zeg met die opmerking  :-[

temperatuurverloop tot dusverre ook even vermelden:

07:30u    kern 7C, pit 35
08.30u    kern 45C, pit 119
09.30u    kern 64C, pit 120
10.30u    kern 65C, pit 120
11.30u    kern 66C, pit 121 
12.30u    kern 67C, pit 120
 
Na dik 5 uur op de WSM gaan we de Brisket nu inpakken en geven nog 1/2 cup injection vloeistof mee in de aluminiumfolie (iets extra aangemaakt gisteravond)

Dit zag ik toen ik de deksel om 12:45u na 5 uren optilde, aangenaam verrast ;)
klaarnadeel1_zps9e213a15.jpg


De brisket in dubbeldikke aluminiumfolie en voorzien van de extra vloeistof....wordt/blijft ie lekker mals van!
nadeqvoorinpakken_zps79af90e9.jpg


poppetje gezien?...folie gaat dicht, op naar de kerntemperatuur van ca 90-93C, maar dat zal nog wel eventjes een paar uur duren!
ingepaktopdeq_zps032220cf.jpg


wordt vervolgd op een later tijdstip vandaag, bedankt voor het kijken tot zover.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan