BasBQ
Beef en Steak

Pulled pork van wild zwijn met gluhwein

 
 
 

Henk

Vuurmaker
Berichten
93
Voor het kerstdiner heb ik alvast wat pulled pork van wild zwijn gemaakt. Ik liep met een recept in mijn hoofd dat ik gewoon eens wilde uitproberen. Op dit moment weet ik nog niet wat het hele menu wordt, maar dit past in ieder geval prima als amuse of als tussengerechtje.

Het wedstrijd pulled pork recept van Noskos heb ik hiervoor ietsje aangepast.

Injectiemix:
150 ml gl?hwein
60 ml balsamicoazijn

2 eetlepels honing
1 eetlepel zeezout
1 eetlepel uiengranulaat

Rub:
1 1/2 eetlepel zeezout
2 eetlepels bruine basterd suiker
2 eetlepels milde paprika poeder
3 eetlepels zwarte peper
3 theelepels knoflookpoeder
2 theelepels uienpoeder
1/2 theelepel gemalen kruidnagel

Glaze / saus:
1 fijngesnipperd uitje
1 fijngesneden dikke peen
750 ml water
runderbouillonblokjes voor 1 liter
350 ml gluhwein
2 eetlepels bruime bastard suiker
1 blikje tomatenpuree
40 gr roomboter
40 gr bloem
zout + peper

Bereiding glaze:
Fruit de ui en peen in de boter
Voeg de bloem toe en laat het gaar worden
Voeg de tomatenpuree toe
Voeg onder goed roeren in scheutjes het water toe
Voeg wijn en bruine suiker toe
Laat alles flink inkoken, tot de juiste dikte is bereikt voor de glaze
Neem een portie apart om te gebruiken als glaze, en laat de rest nog verder inkoken tot een mooie saus dikte

De wild zwijnprocureurs worden bij de Sligro diepgevroren verkocht in verpakkingen van ongeveer 1 kg. De poelier vertelde me dat dit zulke kleine porties zijn omdat het "overlopers" betreft. Na openen van de verpakkingen bleken er 2 stukken per verpakking in te zitten. De 2,1 kg vlees die op de Q ging is er als 1,1 kg vanaf gekomen. Ik had verwacht meer over te houden.

Gestart met een flinke hand rooksnippers van bourbon vaten over de kolen verspreid. Na 4 uur op ongeveer 115 oC was het grootste stuk op 74 oC. Glaze erop en nog 2 uur laten liggen. Hierna ingepakt met klontjes roomboter en nog een uurtje laten liggen tot 88 oC. Hierna leek het gaar te zijn. Pas na een uur rusten kwam ik er tijdens het pullen achter dat het grootste stuk toch nog niet gaar was. Omdat de Bastard inmiddels afgekoeld was dacht ik "dat doe ik wel even in de oven" dus het niet gare stuk weer ingepakt in alu-folie en bij 110 oC in de elektrische oven gelegd. Dat was nogal een misrekening, want vervolgens duurde het zo'n 3 uur voordat dat stuk gaar was. Ik verdenk mijn oven ervan niet heel exact de 110 oC aan te houden. Had ik waarschijnlijk toch beter de Bastard weer kunnen opwarmen.

Het eindresultaat smaakte fantastisch. Ik heb alleen een klein beetje geproefd, de rest ligt in de vriezer te wachten op 1e kerstdag. De foto van het eindresultaat komt dan ook.

Aan de slag
aTLUSZv.jpg


Geinjecteerd en gerubt een nachtje in de koelkast
5O8QH4c.jpg


Nu het echte werk
5CFtZZC.jpg


Nog ff een foto tijdens het inpakken
1OFOyq8.jpg


Het tussenresultaat
QlZjTck.jpg


Het kerstdiner, 2e voorgerechtje. 20 bordjes PP opgemaakt met wat sla, een klein half broodje, 35 gr PP, een beetje saus en wat gesnipperde augurk.
4fj6YG7.jpg


Tataaaa :p
0kk376Y.jpg

 
Haha, lekker bezig! Dat lust ik wel ;)
 
Lekker hoor!
Goed idee ook.
 
Dat ziet er smakelijk uit
 
Echt geweldig! wild zwijn PP, toch wel echt iets anders.

Proefde je overigens het bourbon gedeelte terug in de rooksmaak?
 
Ik proef dat er niet in terug. Hoogstens bij het pakken van de snippers uit de verpakking ruik ik daar iets van. Misschien zou het schelen als ik die houtsnippers eerst in de bourbon zou weken, maar dan denk ik toch dat het meer effect heeft indien ik die bourbon in de injectievloeistof zou verwerken.

Eerlijk gezegd: toen ik eiken rooksnippers ging halen had ik geen keuze, en als ik het nu zou doen zou ik chunks (of haardblokken) kopen.
 
De ervaring van Henk deel ik ook inderdaad.
De whiskey / bourbon / wijnvaten smaken vooral naar eikenhout :D. Dat eventuele vleugje van de ingedroogde drank, is denk ik veel te subtiel om door de zware smaak van de eikenrook ( en tevens de kruiden en alles) heen te komen.
Voor de marketing klinkt het wel leuker; schept mooier beeld dan de tekst 'versnippert houten vat'.
Injecteren lijkt me daarentegen een veel beter plan, en ook zelf een glaasje proeven natuurlijk!

Just my 2 cents
 
Dat laatste spreek me wel aan. :D
 
ziet er goed uit. lijkt me erg lekker, dus mocht je iets over hebben  B-)
 
SilverFox zei:
De ervaring van Henk deel ik ook inderdaad.
De whiskey / bourbon / wijnvaten smaken vooral naar eikenhout :D. Dat eventuele vleugje van de ingedroogde drank, is denk ik veel te subtiel om door de zware smaak van de eikenrook ( en tevens de kruiden en alles) heen te komen.
Voor de marketing klinkt het wel leuker; schept mooier beeld dan de tekst 'versnippert houten vat'.
Injecteren lijkt me daarentegen een veel beter plan, en ook zelf een glaasje proeven natuurlijk!

Just my 2 cents

Helder dus gewoon eiken houten chunks blijven kopen!
Single malt whisky is gewoon opdrinken. ;)
 
PP van wildzwijn is super. Proef je met gluhwein in de injectie dan nog wel de wildzwijn smaak? Ik had destijds ook een beste rub er op zitten. Wil volgende run wildzwijn PP met enkel zout en peper maken. Er liggen al weer diverse schouders klaar
Ik ben benieuwd naar de rest van de foto's en de bevindingen. Ziet er al super uit.
 
Bram zei:
PP van wildzwijn is super. Proef je met gluhwein in de injectie dan nog wel de wildzwijn smaak?

Nog 2 nachtjes slapen, dan komt 'ie uit de vriezer en zal ik daar extra op letten. Lastig is wel: hoe smaakt wildzwijn precies?
 
Henk zei:
Bram zei:
PP van wildzwijn is super. Proef je met gluhwein in de injectie dan nog wel de wildzwijn smaak?

Nog 2 nachtjes slapen, dan komt 'ie uit de vriezer en zal ik daar extra op letten. Lastig is wel: hoe smaakt wildzwijn precies?

De fotoreportage heb ik aangevuld. Het gerecht was subliem. Zeer mals, vol smaak. Je proefde ook nog vleessmaak. Een glas lichtgekoelde Barbera d'Asti Superiore 2016 (= een Italiaanse rode wijn) erbij ...
 
Ziet er goed uit. En mooie opmaak van de borden. Toch eens een keer proberen dan. Ik heb m?n pa zover dat hij grote stukken poot en schouder apart houd. Dus dat moet goed komen
 
Terug
Bovenaan Onderaan