BasBQ
Beef en Steak

Pulled Pork met de buurman

 
 
 

Derooie

Stoker
Berichten
262
In korte tijd alweer mijn 4e (of is het al 5e?) pulled pork. Mijn buurman heeft een smoker en ik een BGE.

We hadden al langer idee om eens beide tegelijk PP te maken, en verschil te proberen. De verschillen tussen smoker en BGE en de verschillen in vlees.

Tot nu toe heb ik alleen bij mijn vaste slager procureur gehaald, maar erg prijzig, ongeveer 16 euro per kilo. Mijn buurman zag bij de sligro (of makro, nog even dubbelcheken) ook stuk procureur, en dat hebben we nu bij mij op het ei gedaan. Ziet er prima uit, maar over paar uurtjes de test :)

Enige verschil is, dat ik op mijn PP's eigen rub gebruikt hebt en buurman zijn rub, in dit geval good shit (hopelijk is dit ook daadwerkelijk good shit)

Ik zal wat fotos posten en uiteraard onze mening over kwaliteit van de PP (en de verschillen met procureur van gisteren bij mij slager gehaald) delen.

Heb knorretje net ingesmeerd met glace en om kwart voor vier zijn de 2 uur om en gaat er folie omheen.

IMG_0446_zps599d38f4.jpg


IMG_0447_zpsd62f4b35.jpg


IMG_0449_zps38edf821.jpg
 
Thanx, ergste is, we eten zelf waarschijnlijk niet eens mee. Heb nog een diner bon die echt op moet ;(, vandaag laatste dag.... Blijf veel liever thuis met eitje spelen, maar goed....
 
Wel leuk als je samen met je buurman kunt knutselen zo!
 
Absoluut. Hij gaat ook mee naar de genootschaps meeting 8 sept, alhoewel hij volgens mij nog niet aangemeld is voor dit forum.
 
Dat is idd een leuke manier om te testen. Ben ook wel benieuwd naar jullie bevindingen
 
Nou de buurman heeft zich ook aangemeld  :) niet onaardig al zeg ik het zelf!
 
Zal het resultaat ook nog even delen van procureur van de slager versus sligro.

Onze opmerkingen: Iets minder smaak en ietsje droger dan vlees van de slager. Korstje wat donkerder (zwarter) dan normaal. Komt omdat ik na twee uur na de glace nog niet in folie heb gepakt. Dit omdat nog niet hele glace lekker verkleurd was. Dus pas na 3,5 uur folie. Korstje was echter niet te hard of onsmakelijk, maar ook geen intensieve smaak.
Vanwege grote prijsverschil zeker voor herhaling vatbaar. Beetje met rubjes, injectie marinade, glace en eindsaus spelen om te perfectioneren. Hieronder nog paar fototjes.

(als ik foto bekijk lijkt het erg zwart, in echt viel dat dus mee)
IMG_0453_zpsc25217e5.jpg


Ook deze foto geeft geen perfect beeld. Er lijkt iets geels tussen te zitten maar zat er zeker niet :)
IMG_0456_zps69c880bb.jpg
 
Lekker hoor, volgende keer gewoon na twee uur inpakken ongeacht of de glaze mooi verkleurt is ;).

Het gaat om de eerste vijf uur, of 72 C, dan moet de bark goed vast zitten. Dit kan je testen door met je nagel erover heen te gaan, dan moet de bark blijven zitten als het goed is.
Dan glazen en nog twee uur terug leggen, dan gewoon inpakken en terug tot 88-89C.
 
@Frits, bedankt voor je reactie. Heb gedaan zoals je schreef. Na 2 uur nog niet ingepakt omdat glace nog zacht was. Misschien had ik het te dik opgesmeerd? Of is beetje los prima en gewoon inpakken? Krijg ik dan als eindresultaat wel mooie bark?
 
Gewoon na twee uur inpakken, je wilt niet dat de saus keihard is. Bark hoort niet hard te zijn ;) Je rub hoort na vijf uur vast te zitten op je vlees.
 
Duidelijk. Gaan we volgende keer gewoon doen.

Nu we toch bezig met advies. Heb mijn PP gisternacht (1.30u) op ei gedaan voordat ik ging slapen. Express temp lager dan 107, ongeveer 90 graden. Toen ik om 08.00u even ging kijken was temp nog lang geen 74 graden. normaal wacht ik tot 74 graden met glace. Dus om 08.00 ei naar 110 graden gezet en daarna gewacht tot 74 graden voor glace. Hierdoor was de PP sessie dus langer dan nodig. Nu vraag ik me af, was dit slim? Heeft dit nog slechte invloed op het vlees?
 
Onder de 107?C is het warm roken en geen barbecue, dat doet andere dingen met je vlees dan bereiding op een hogere temperatuur. Gewoon het recept volgen, op 121?C, vijf uur zo, dan 2 uur met saus en dan in de folie tot 88?C kern dan komt alles goed ;)
 
Yep, ga ik maar doen. dacht zo nog gewoon beetje slaap te krijgen. Maar volgende keer maar weer zo doen zoals de eerste keren. Of wat later eten, vroeg op, of even in de nacht eruit :)
 
Derooie zei:
Yep, ga ik maar doen. dacht zo nog gewoon beetje slaap te krijgen. Maar volgende keer maar weer zo doen zoals de eerste keren. Of wat later eten, vroeg op, of even in de nacht eruit :)

Ben wel enigszins verrast door de schijnbare temperatuur instabiliteit van je BGE. Namelijk, in iedergeval in huize jachtfestijn, als de kolenbak geheel gevuld is met houtskool (wij gebruiken Dammers horeca) en we zetten deze op 120 graden Celsius stabiel, dan blijft de temp zeker de komende 12 uur zo, zonder dat er aanpassingen aan de schuiven nodig zijn. Het record hier is zelfs 16 uur, waarbij we op enig moment wel met de schuiven moesten spelen.

Maar hoe dan ook, 10-12 uur op goed houtskool zou al slapend een eitje moeten zijn.
 
Mooie oefensessie zeg ik !
 
@Teddo, instabiele temperatuur zeg je? Die had ik niet hoor. Heb express voor slapen gaan temp veel lager gezet omdat ik anders in de nacht eraf moest (ga ik volgende keer ook gewoon doen). Ben helemaal met je eens dat ei onwaarschijnlijk lang zeer stabiele temperatuur houdt. Ik gebruik geen damars maar black ranch houtskool. Max tijd weet ik niet maar heb wel eens 14 uur op 120 gehad. Daarna eitje gedoofd en was nog houtskool zwart dus had het nog wel even volgehouden.
 
Derooie zei:
@Teddo, instabiele temperatuur zeg je? Die had ik niet hoor. Heb express voor slapen gaan temp veel lager gezet omdat ik anders in de nacht eraf moest (ga ik volgende keer ook gewoon doen). Ben helemaal met je eens dat ei onwaarschijnlijk lang zeer stabiele temperatuur houdt. Ik gebruik geen damars maar black ranch houtskool. Max tijd weet ik niet maar heb wel eens 14 uur op 120 gehad. Daarna eitje gedoofd en was nog houtskool zwart dus had het nog wel even volgehouden.

Dank dank! Had je verhaal niet goed gelezen.

Eitje werkt inderdaad het best met een goede soort horeca houtskool.
 
Ziet er lekker uit! Ben alleen benieuwd naar het uiteindelijke prijs verschil tussen slager en sligro/macro.
 
Zo, da's goeie shit ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan