BasBQ
Beef en Steak

Pulled pork feest

 
 

Teddo

Pitmaster
Berichten
523
Hey Pittmasters,

Na een aantal keren geoefend te hebben om een smakelijke Pulled pork te maken, was het vandaag dan toch de dag van de optelsom van de opgedane ervaringen.

De eerdere oefensessies was geen noemenswaardig succes. Of veel te droog, of smaakloos, of (ge?nspireerd door myron mixon) gehannes met dekens en/of folies met een nog treuriger resultaat.

Keer op keer wenste ondergetekende dat het varken in ieder geval een goed leven had gehad, want gezien het resultaat was het varken toch voor niets gestorven.

Voor deze picnic van 1,7 kg zouden we voor een basic benadering kiezen. Uitgangspunt was dat het vocht deze keer in het vlees zou blijven en geen flinke plas vormend onder de kamado. En geen gegoochel met folies, handdoeken of dekens.

Na verschillende boeken gelezen te hebben, is er gekozen voor de barbecue rub van Steven Raichlen (culinair barbecue?n). Hier direct maar een voorraad van gemaakt en de dag ervoor de picnic goed in de rub gezet. De bedoeling is dat de rub al snel een "bast" om het vlees zou vormen zodat het vocht zou worden opgesloten.

De barbecue rub van Steven geeft een mooie warme kruidige geur af en hecht zich goed aan het vlees.
Daarbij is uit hetzelfde boek de saus voor het frequent bedruipen gemaakt. Het moet gezegd, zowel de rub als de saus zijn zeer naar het zin van ondergetekende.

Vandaag was het de grote dag. Het unieke gemak van de kamado zal ook vandaag volledig tot zijn recht komen. Want met een bak vol houtskool draait de kamado met gemak 16 uur. In de ochtend is de kamado opgestart en is eerst de knoflooksoep en het Italiaanse brood gemaakt. Daarna de temperatuur teruggebracht naar een stabiele 110 graden.

De picnic is einde ochtend op de kamado gegaan, met twee handen hickory. Vervolgens ieder half uur (totaal 4 keer) hickory toegevoegd en ieder uur (tot het eind) de picnic gemopt het de verwarmde saus voor het bedruipen.

En verder was het geduldig wachten, tot de draadloze kerntemperatuurmeter de 90 graden Celsius zou aangeven.     

Na vele uren, waren de verschillen met voorgaande sessie al duidelijk zichtbaar. Namelijk de lekbak bevatte alleen een beetje vocht van het bedruipen. De grote plas van weleer ontbrak, en dat was een gunstig teken. Ook was de picnic al strak omgeven door een stevige donkere korst.

Uiteindelijk kwam het verlossende signaal. De 90 graden Celsius is bereikt. Nog steeds geen grote plas in lekbak en de ribben van de picnic laten zich gemakkelijk bewegen.

De picnic uit de kamado gehaald en voor 15 minuten onder aluminium folie te rusten geplaatst.

De geur dat van de picnic kwam was geweldig. Toen de picnic met twee vorken uit elkaar werd getrokken, sloeg de damp in m'n gezicht. Wat een geur en wat een vocht. Toch was de picnic stevig van structuur.

In het enthousiasme was er nog een BBQ saus apart bijgezet. Maar dit bleek geheel overbodig. Het vlees opzich was al zeer smaakvol.

Een grandioze Pulled pork. En een stuk van 1,7 kg dat hier door de bewoners van huize Jachtfestijn als stel barbaren is verslonden.

De restanten ribben hebben ook een gewaardeerde bestemming gekregen.

Wat een feestmaal van zo'n stukje vlees. En wat een indrukwekkend recept van Steven Raichlen voor de barbecue rub en de mopsaus.

Picnic van 1,7 kg voorzien van de barbecue rub van Steven Raichlen. Indrukwekkende rub met een diepe warme kruidige geur.
image_zps108053d4.jpg


Mopsaus voor het bedruipen. Ook van Steven Raichlen. De geur die hier vandaan komt is hemels. Met zo'n saus kan het eigenlijk al niet meer misgaan. De picnic wordt ieder uur met de verwarmde saus gemopt.
image_zpsb4d799c6.jpg


Paar uurtjes onderweg. Mooie dichte korst en in de lekbak voornamelijk de restanten van de mopsaus.
image_zpsd05fa66f.jpg


Kerntemperatuur van 90 graden Celsius is bereikt.
image_zpsccf45cce.jpg


Het spannende moment na 15 minuten rust. Welke verrassing bedekt de korst.
image_zps27c702ae.jpg


Awesome.....nat van binnen, geweldige geur en mooie consistentie.
image_zps562f2d66.jpg


Zo mooi!!
image_zpseac421b0.jpg


Hemels stukje vlees waar geen enkele saus bij nodig is. Geur en smaak prachtig in balans.
image_zps05a8a291.jpg


Wat zou je nog meer kunnen wensen.
image_zpsbd0c2357.jpg


Tja....
image_zps747c0c7a.jpg


Ook de restanten botten vinden gretig aftrek.
image_zpsdfdbdaed.jpg


Wat een geweldig stukje vlees.

 
Teddo, Je wilt toch niet zeggen dat die 1.7 kg op is!?!?! ???
 
hmmm...pulled-pork feestjes zijn de mooiste feestjes die er zijn!
Dat ziet er lekker uit  8)
 
MarBQ zei:
Teddo, Je wilt toch niet zeggen dat die 1.7 kg op is!?!?! ???

Eeehmmmm.......ja. Werkelijk niets meer van over. Er is nog net niet gevochten hier in huize Jachtfestijn, maar het vlees was verrassend smaakvol. Hemels zou ik zeggen.
 
klinkt als de pulled pork toen ik die voor het eerst maakte... je draait je even om en voor je het weet is alles verslonden  ;)

ik ben ook benieuwd naar de rub en saus!
 
structor zei:
Ziet er lekker uit hoor Teddo, heb je ook pagina nummers van de rub en de toegepaste saus.

Het komt uit het boek Culinair barbecue?n van Steven Raichlen. De beschrijving van de mopsaus en de bereiding van de Pulled pork staat op blz. 109 Pulled pork uit North Carolina.

De barbecue rub staat op blz. 441 en heet basis barbecue kruidenmengsel.

Voor de bereiding is de beschrijving van PP North Carolina gebruikt. Vlees is tussentijds niet ingepakt. Enkel gemopt.
 
Ziet er zeer geslaagd en lekker uit!
Weer een PP-recept erbij om binnenkort te proberen en te vergelijken :)
 
Belangrijk hierbij.....goed dicht rubben. En verder geen folie of iets dergelijks gebruiken.

Na een paar uur lijkt je pp al verbrand. Maar dat is het zeker niet. Het een is kruidige bast dit het vlees hermetisch afsluit. Als je later de bast eet, smaakt het ook niet bitter maar gewoon een gekruid droog stukje vlees.

Volgens mij is dat de truc achter een sappige pp.
 
Ik pak mijn PP ook nooit in en mijn kruiding bestaat enkel uit peper. Tussentijds op de Q nog wel regelmatig sprayen met appelsap. Nooit klachten gehad en er wordt nog net niet om gevochten :)

Maar een bark met wat meer kruiding is zeker het proberen waard. Eerst volgende keer mijn eigen versie vergelijken met eentje volgens dit recept van SR en eentje volgens het wedstrijdrecept van Noskos (is wel met inpakken).

Krijg er nu al zin in ;)
 
Zo maakte ik mijn PP vroeger ook, gewoon dikke laag rub en dan garen tot 88?C. Niks mis mee, duurt alleen erg lang en de theorie dat de kruiden het sap in het vlees zouden houden is niet juist, sorry ;) De cellen staan door de warmte onder druk en persen het vocht eruit, een laagje kruiden aan de buitenkant stopt dat proces echt niet. Wat wel gebeurd is dat dat vocht verdampt en dat daardoor de zone een stuk langer duurt.
Inpakken voorkomt het verdampingsproces en geeft je een sappiger stukje vlees.

Interessant leesvoer over zone:
http://www.bbq-nl.com/2012/05/de-zone.html

En het stuk vlees dat je gebruikt is geen picnic hoor. In een picnic zit ??n bot en geen ribben. Een picnic is zeg maar de bovenarm van het varken en weegt al snel 3 kilo of meer.
 
Ow ja, gefeliciteerd met je knorretje ;)
 
Van harte proficiat met je knorretje, zit hier op mijn hotelkamer nog net niet te kwijlen, maar heb wel stevige trek nu! :)
 
noskos zei:
Zo maakte ik mijn PP vroeger ook, gewoon dikke laag rub en dan garen tot 88?C. Niks mis mee, duurt alleen erg lang en de theorie dat de kruiden het sap in het vlees zouden houden is niet juist, sorry ;) De cellen staan door de warmte onder druk en persen het vocht eruit, een laagje kruiden aan de buitenkant stopt dat proces echt niet. Wat wel gebeurd is dat dat vocht verdampt en dat daardoor de zone een stuk langer duurt.
Inpakken voorkomt het verdampingsproces en geeft je een sappiger stukje vlees.

Interessant leesvoer over zone:
http://www.bbq-nl.com/2012/05/de-zone.html

En het stuk vlees dat je gebruikt is geen picnic hoor. In een picnic zit ??n bot en geen ribben. Een picnic is zeg maar de bovenarm van het varken en weegt al snel 3 kilo of meer.

Dank dank!!

Hoe wordt dit stuk vlees dan genoemd?
 
Geen flauw idee, lijkt op de varkensvariant van een cote de boeuf, misschien dat ??n van onze slagers uitsluitsel kunnen geven?
 
Bij de slager (verbouwde boerderij met krijtbordje aan de provinciale weg) bestel ik het als varkensschouder met rib van ongeveer 1,5 kg. Uit de koeling wordt dan vervolgens een flink stuk vlees gepakt en op het oog een stuk van ongeveer 1,5 kg afgehakt.

Dit zelfde vlees ligt in Duitsland gewoon in de koeling van de hypermarche REAL. Ook ongeveer 1,5 kg.
 
dat is wel een heel erg lekker stuk vlees geweest. gefeliciteerd met je knorretje.

dat het helemaal op is is een teken dat het gesmaakt heeft
 
Mooi stukje vlees, hoe lang heeft hij er over gedaan?
 
Eddeped zei:
Mooi stukje vlees, hoe lang heeft hij er over gedaan?

Heb het eigenlijk niet zo goed bijgehouden. Vlees is einde ochtend in de kamado gegaan en er rond 18.30 van af gehaald. Ik denk een uur of 7-8.
 
MarBQ zei:
Teddo, Je wilt toch niet zeggen dat die 1.7 kg op is!?!?! ???

Heb daar toch even op zitten rekenen ??? (dacht even dat het nog ernstiger gesteld is hier in Huize Jachtfestijn)

Maarrrrr......eigenlijk praat je over zo'n 250-300 gram per persoon. De gemiddelde bewoner in Huize Jachtfestijn heeft meer weg van een graten pakhuis dan van een zwaargebouwde bouwvakker. Dan valt het eigenlijk nog best mee.

Sterker nog, in de avond was het in de gaarkeukens nog behoorlijk druk door het maken van tosti's en frikadellen voor de bewoners. 
 
Terug
Bovenaan Onderaan