BasBQ
Beef en Steak

Pulled Pork/ Boston Butt

 
 
 

Erwin.schimmel

Kooltjesharker
Berichten
188
Afgelopen week een bestelling bij Beef & Steak gedaan, waaronder een Boston Butt. Eindelijk moet/ mag ik er ook een keer aan geloven: eerste keer pulled pork.

Zaterdag zal het feest gaan beginnen, maar dacht neem jullie nu alvast mee 'in het verhaal'.

Gister de Boston Butt uit de vriezer gehaald om langzaam te ontdooien. Gisteravond het vlees iets bijgesneden en het vet iets wat gelijkmatiger getrimd. Vervolgens de rub van Franky's Pork Prank erop gedaan en weer terug de koelkast in.

Plan van aanpak voor morgen:

Wanneer de kinderen wakker zijn (7:00 uur) wordt het vlees uit de koelkast gehaald en rustig de BGE aangestoken. Als alles op temperatuur is zal het vlees op de Q gaan, indirect op 120?. Bij een kerntemperatuur van 65 - 70?, of na ongeveer 4 uur, wil ik het vlees gaan inpakken. Tussendoor zal ik om het uur het vlees sprayen met een mix van appelsap en appelcider.
Eenmaal ingepakt wachten tot een kerntemperatuur van 88 - 90? bereikt is en dan het lastige deel... nog even wachten/ laten rusten om vervolgens los te gaan.

Iemand eventueel nog aan- of opmerkingen?

Anders, to be continued....
d42a1c3a16081c2a94e3a0fce576bd12.jpg
de01ad6309b032fdece7d74c3426563a.jpg


Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk

 
Goed bezig alvast. Hoeveel weegt dit biggetje precies en hoe laat wil je eten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Goed bezig, veel plezier!
 
Goed begin is het halve werk.
Ik denk dat ik ietsje eerder zou beginnen, voor de zekerheid.
Je weet nooit hoe zo'n varkentje reageert.  ;) !

Succes en eet smakelijk straks.  :)
 
MarcovdK zei:
Goed bezig alvast. Hoeveel weegt dit biggetje precies en hoe laat wil je eten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Biggetje is 3 kilo vers aan de haak. We gaan eten wanneer het vlees klaar is. Verwacht zelf alles voor 19:00 uur te halen, zeker omdat ik het vlees wil inpakken in folie.
We hebben er in ieder geval zin in.

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk

 
Hans zei:
Goed begin is het halve werk.
Ik denk dat ik ietsje eerder zou beginnen, voor de zekerheid.
Je weet nooit hoe zo'n varkentje reageert.  ;) !

Succes en eet smakelijk straks.  :)
Onder het motto: haast je als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.

We gaan kijken of we door gezonde spanning eerder wakker zijn en dus eerder gaan beginnen. Heb op zich geen haast en verwacht door het inpakken wat tijd te winnen. En anders is het weer een goede les

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk

 
Erwin.schimmel zei:
Hans zei:
Goed begin is het halve werk.
Ik denk dat ik ietsje eerder zou beginnen, voor de zekerheid.
Je weet nooit hoe zo'n varkentje reageert.  ;) !

Succes en eet smakelijk straks.  :)
Onder het motto: haast je als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.

We gaan kijken of we door gezonde spanning eerder wakker zijn en dus eerder gaan beginnen. Heb op zich geen haast en verwacht door het inpakken wat tijd te winnen. En anders is het weer een goede les

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk

Leuk motto, helemaal mee eens.
Alleen om een uurtje of 5 begint m'n maag te zeggen dat er wat in moet en ik weet uit ervaring dat het wachten op een heerlijke maaltijd dan wel erg lang kan duren. :D
Vandaar het idee om wellicht iets eerder te beginnen. :)
 
Ik wil eigenlijk nog ergens het vlees een glaze geven. Heeft iemand ervaring om aan het einde van de garing het vlees nog even terug te leggen op de Q met een glaze zodat je een (nog) mooiere bark krijgt?

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk

 
Erwin.schimmel zei:
Ik wil eigenlijk nog ergens het vlees een glaze geven. Heeft iemand ervaring om aan het einde van de garing het vlees nog even terug te leggen op de Q met een glaze zodat je een (nog) mooiere bark krijgt?

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk
[/quote

https://www.bbq-nl.com/2012/11/wedstrijd-pulled-pork.html

Ik doe het meestal op deze manier, glaze voor het inpakken.
 
Hans zei:
Erwin.schimmel zei:
Ik wil eigenlijk nog ergens het vlees een glaze geven. Heeft iemand ervaring om aan het einde van de garing het vlees nog even terug te leggen op de Q met een glaze zodat je een (nog) mooiere bark krijgt?

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk
[/quote

https://www.bbq-nl.com/2012/11/wedstrijd-pulled-pork.html

Ik doe het meestal op deze manier, glaze voor het inpakken.
Bedankt voor het delen. Misschien zeg ik iets geks, maar waarom voor het inpakken een glaze? Bij spareribs doe je dit ook achteraf/ na het inpakken om een mooie bark en smaak te krijgen. Of zie ik iets over het hoofd (ben nog lerende )

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk
 
Erwin.schimmel zei:
Hans zei:
Erwin.schimmel zei:
Ik wil eigenlijk nog ergens het vlees een glaze geven. Heeft iemand ervaring om aan het einde van de garing het vlees nog even terug te leggen op de Q met een glaze zodat je een (nog) mooiere bark krijgt?

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk
[/quote

https://www.bbq-nl.com/2012/11/wedstrijd-pulled-pork.html

Ik doe het meestal op deze manier, glaze voor het inpakken.
Bedankt voor het delen. Misschien zeg ik iets geks, maar waarom voor het inpakken een glaze? Bij spareribs doe je dit ook achteraf/ na het inpakken om een mooie bark en smaak te krijgen. Of zie ik iets over het hoofd (ben nog lerende )

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk

Je hebt gelijk, misschien kan hr.Noskos je daar antwoord op geven. :-/
Ik doe het op deze manier en altijd een prima bark.
 
Kleine update: BGE schoongemaakt, aangevuld met nieuwe kolen. Platesetter voorzien van nieuw alufolie en klaar is Kees. Nu wachten tot morgenochtend.

Keep you posted!
a3db2fddd51a38320151368d032d9f8a.jpg
dbdc255d46c1b548db14813cbfd2a7c7.jpg


Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk

 
Na de glaze eerst nog een paar uur laten liggen en dan inpakken.
 
Kleine tip: ipv de platesetter inpakken, heeft de sligro rvs dienbladen voor minder dan 10 euro. Passen perfect en is net iets makkelijker ;)
 
SilverFox zei:
Kleine tip: ipv de platesetter inpakken, heeft de sligro rvs dienbladen voor minder dan 10 euro. Passen perfect en is net iets makkelijker ;)
Kijk dat zijn bruikbare tips! Bbq-en is mijn hobby, schoonmaken zeker niet

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk

 
Succes morgen!

Voor de eerste keer zou ik de bovengenoemde wedstrijd-methode aanhouden. Om iets sneller klaar te zijn zou je na een uur of 3 roken de glaze aan kunnen brengen en dan na een uurtje in te pakken.

Is de hoeveelheid houtskool voldoende voor een sessie van 10 uur?
 
Ceriel zei:
Succes morgen!

Voor de eerste keer zou ik de bovengenoemde wedstrijd-methode aanhouden. Om iets sneller klaar te zijn zou je na een uur of 3 roken de glaze aan kunnen brengen en dan na een uurtje in te pakken.

Is de hoeveelheid houtskool voldoende voor een sessie van 10 uur?
Ik heb eigenlijk geen idee. Morgen maar wat extra kolen toevoegen; baat het niet schaadt het niet.

Heb jij toevallig antwoord waarom je de glaze inpakt voordat je het vlees inpakt en niet daarna (bijvoorbeeld 15 minuten na bereiken kerntemperatuur)?

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk

 
Erwin.schimmel zei:
Heb jij toevallig antwoord waarom je de glaze inpakt voordat je het vlees inpakt en niet daarna (bijvoorbeeld 15 minuten na bereiken kerntemperatuur)?
Omdat de wedstrijd-methode dit voorschrijft  :p
De glaze zorgt tevens voor een lekkere jus in de folie.

Bij het recept van Bbq-helden brengen ze de glaze aan na het uitpakken, ik heb dit zelf nog nooit zo gedaan dus geen idee wat het verschil is. Uit reacties hier blijkt de kerntemperatuur in elkaar te zakken na het aanbrengen van de glaze.

Verdeel alvast wat rookhout tussen de kolen zodat je langer rook hebt
 
Ceriel zei:
Erwin.schimmel zei:
Heb jij toevallig antwoord waarom je de glaze inpakt voordat je het vlees inpakt en niet daarna (bijvoorbeeld 15 minuten na bereiken kerntemperatuur)?
Omdat de wedstrijd-methode dit voorschrijft 
De glaze zorgt tevens voor een lekkere jus in de folie.

Bij het recept van Bbq-helden brengen ze de glaze aan na het uitpakken, ik heb dit zelf nog nooit zo gedaan dus geen idee wat het verschil is. Uit reacties hier blijkt de kerntemperatuur in elkaar te zakken na het aanbrengen van de glaze.

Verdeel alvast wat rookhout tussen de kolen zodat je langer rook hebt
Wederom een goede, bruikbare tip. Ga de glaze nu aanbrengen voor het inpakken. Zal vast en zeker snel een nieuwe poging worden gewaagd.

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan