BasBQ
Beef en Steak

Project van Jet, Pastrami

Frits zei:
Ja, dat is precies wat ik bedoel.

Okidokie Frits, bedankt voor je advies :-*
 
Jet zei:
Sander72 zei:
Haha, see you in two weeks Jet!

Dat lijkt mij heel spannend Sander maar ik doe niet aan blind dates  =))

Geniet van drankjes en nog humor ook... het is dat ik al een culinair huwelijk met Jeroen heb maar anders ging ik hier serieus werk van maken!  :p

Zet 'm op Jet, pracht projectje!
 
elhopo zei:
1. 1 uur lijkt me lang genoeg, als het zout er maar een beetje af is.
2. a) Zou alleen de vleeskant doen, ik vermoed dat de smaak toch niet door het vet heen gaat (zit misschien zelfs ee nmembraam achter?)
    b) Zou het achteraf doen, er zit al genoeg smaak in het vlees en ik denk dat het misschien wel wat teveel wordt anders? Het gaat denk ik voornamelijk om het korstje, toch? Misschien moet je nog wel een manier verzinnen om er zoveel mogelijk rub aan te laten hangen - gele mosterd ofzo?
3. kan, maar dat hoeft niet pers?. Als je vrij dunne plakjes snijdt maakt het voor de bite denk ik niet zoveel uit. Hier:

http://allseasoned.nl/recepten/pastrami

deden ze het zelfs maar tot 65 graden. Succes!

Mosterd is lekker. Ik heb ze ook wel eens gezien dat ze worcestershire saus er voor gebruiken. Als er wat vocht aan zit plakt de rub wel.

Qua ontzouten heb ik ergens gelezen voor elke 2 dagen 1 uur.  Ik heb er echter geen ervaring mee.
 
DAG 8 Geen foto's

DAG 9

rmJQXWK.jpg


aTlreKt.jpg
 
Als dit nog mislukt......
 
Dan is er toch een hele tijd over gegaan  :p
 
DAG 10, OEPS geen foto's

DAG 11

ffzgSdO.jpg


ghhedin.jpg

 
Ceriel zei:
Nu al een mooi kleurtje!

Je hebt het vast niet over mijn armen................. want die zijn"Schots bruin"  =))
 
DAG 12

VLPST5e.jpg


HFZVbGk.jpg


De Brine ruikt nog even fris en kruidig als op dag 1 :D

Vervolg van de planning.
Het vlees blijft tot woensdag 28 februari in de brine, dan 8 uur ontzouten dan kruiden en voorzichtig vacumeren (the Frits way)
vervolgens 2 dagen rusten in de koelkast.
Zaterdag 3 maart gaat hij Low & Slow op de Q op 120 graden Celsius tot een kern van 95 graden met een blokje appelhout.
(brisket bereiding)

De Kruidenkorst (Katz):

- 4 EL. grof gemalen zwarte peper
- 2 EL. grof gemalen korianderzaad
- 1 EL. bruine suiker
- 1 EL. paprikapoeder (Pimenton de la vera dulce)
- 1 tl. grof gemalen mosterdzaad (geel)
- 2 tl. knoflookpoeder
- 2 tl. uienpoeder

Peper en korianderzaad eerst even licht roosteren in een koekenpan en daarna grof malen

Hiermee ga ik beide kanten van het vlees lekker inwrijven
 
DAG 13

Hfo2JAd.jpg


pGtp7N0.jpg
 
Dat je het nog altijd uithoud, ik zou hem al lang op de Q willen leggen. Ziet er nu al om op te eten uit0
 
Prachtig Jet.

Zag dat je de kruiden van Katz gebruikt. Aangezien dat Amerikaans is zou ik de bruine suiker vervangen door lichtbruine suiker. Amerika kent onze bruine suiker niet ;).
 
Frits zei:
Prachtig Jet.

Zag dat je de kruiden van Katz gebruikt. Aangezien dat Amerikaans is zou ik de bruine suiker vervangen door lichtbruine suiker. Amerika kent onze bruine suiker niet ;).

Frits, bedankt voor je tip.
Maar in de Brine zit ook al donker bruine basterdsuiker. :blush:
En het verschil in smaak tussen lichte en donker bruine basterdsuiker vind ik te klein om voor deze ene eetlepel een zak licht bruine basterdsuiker in huis te halen.
 
Jet, dat begrijp ik.

Het heeft op de smaak trouwens geen invloed, voornamelijk de kleur.
 
Frits zei:
Jet, dat begrijp ik.

Het heeft op de smaak trouwens geen invloed, voornamelijk de kleur.

Oh gelukkig  #:-S geen invloed op de smaak, je hebt mij wel heel erg aan het twijfelen gemaakt en zat al bijna op de fiets richting supermarkt maar na een flinke discussie met mijn wederhelft toch gekozen voor donker bruine basterd suiker, kan nu wel gewoon in mijn pyjama broek blijven rond huppelen :D
 
De Rub

UzyVgkz.jpg


GvlGKBf.jpg


ykduwEj.jpg


rDojHbx.jpg


UlJXdRx.jpg


Na het roosteren, vijzelen en mengen van de kruiden kwam er een explosie van geuren vrij, heerlijk :D
 
Dat begrijp ik... alleen verse lampong peper geurt al zalig aromatisch!
 
DAG 14 Geen foto's

DAG 15

YK97qDt.jpg


DnYAfOj.jpg


Morgen laatste dag in de brine, woensdagochtend gaat hij eruit en dan 8 uur ontzouten.
Dan in de rub zetten en licht vacuum gezogen 2 dagen in de koelkast rusten, zaterdag wordt de grote dag, dan gaat hij eindelijk op de BBQ
 
Terug
Bovenaan Onderaan