BasBQ
Beef en Steak

Project van Jet, Pastrami

Als ik het goed begrijp maak je een redelijke hoeveelheid "inmaakkruiden" aan, om vervolgens maar 5 eetlepels ervan in de brine te verwerken.....
doe je ook nog iets met het overgebleven kruidenmengsel?
 
Het overgebleven mengsel (de helft) zit in een blikje en gebruik ik voor de volgende keer ;) :D

Heb ook nog even de bak opgemeten waar alles inzit, 39x29x18 cm (lxbxh) 14 liter.
 
DAG 3

gOFsflQ.jpg


DAG 4

LsM4kI8.jpg


 
Jet zei:
Het overgebleven mengsel (de helft) zit in een blikje en gebruik ik voor de volgende keer ;) :D

Heb ook nog even de bak opgemeten waar alles inzit, 39x29x18 cm (lxbxh) 14 liter.

Dank je
 
Haha, see you in two weeks Jet! 😀
 
Sander72 zei:
Haha, see you in two weeks Jet! 😀

Dat lijkt mij heel spannend Sander maar ik doe niet aan blind dates  =))
 
DAG 5

b8O0GJ8.jpg


PZPqD0w.jpg


DAG 6

yymZvPT.jpg


oKj0n9e.jpg
 
Ik raak verslaafd aan deze reportage.
Elke dag weer nieuwe heerlijke foto's.
Weet gewoon na al dat het eindresultaat " out of this world " gaat zijn.
 
spannend.....
 
Heb ook eens gemaakt.
Geweldig lekker.
Warm gegeten tussen een broodje.
En de overschot vacuum getrokken en in een kokend bad gedaan.
Daarna laten afkoelen  en nog een paar weken  laten drogen.
Krimpt wel fel. Maar heerlijk smaaksensatie

Verstuurd vanaf mijn STF-L09 met Tapatalk

 
Zoveel te doen
Ik heb n?g zoveel te doen

Maar dit lijkt mij ook wel wat om te doen
 
DAG 7

rTXNoxI.jpg


BuUu3DC.jpg


Wat is nu het vervolg in de planning:

1- Als hij uit de brine komt zout uitspoelen, de bedoeling is 1 uur in een bak koud water.
    vraag: of langer?
2- Droogdeppen en voorzien van de rub (korianderzaad en peperkorrels even geroosterd en gecrushed en nog wat andere kruiden, recept volgt)
    vacumeren en 1 of 2 dagen in de koelkast.
  vraag: Beide zijdes rubben of alleen de vleeskant, want hij gaat als een brisket bereid worden met de vetkant op het rooster
    vraag: of eerst drogen (1 a 2 dagen) in de koelkast en daarna rubben

3- bereiden als brisket tot een kern van 90 graden Celsius

Bij de vragen wil ik graag jullie mening/ervaring, dan wordt dit echt een interactief topic. :)
 
1. 1 uur lijkt me lang genoeg, als het zout er maar een beetje af is.
2. a) Zou alleen de vleeskant doen, ik vermoed dat de smaak toch niet door het vet heen gaat (zit misschien zelfs ee nmembraam achter?)
    b) Zou het achteraf doen, er zit al genoeg smaak in het vlees en ik denk dat het misschien wel wat teveel wordt anders? Het gaat denk ik voornamelijk om het korstje, toch? Misschien moet je nog wel een manier verzinnen om er zoveel mogelijk rub aan te laten hangen - gele mosterd ofzo?
3. kan, maar dat hoeft niet pers?. Als je vrij dunne plakjes snijdt maakt het voor de bite denk ik niet zoveel uit. Hier:

http://allseasoned.nl/recepten/pastrami

deden ze het zelfs maar tot 65 graden. Succes!
 
Denk dat 1 uur tekort is voor het ontzouten. Op het internet lees ik tot 8 uur voor het ontzouten.

Wel gelijk kruiden, maar niet strak vacuum verpakken, de kruiden gaan dan na afloop op het plastic zitten inplaats van op het vlees. twee dagen

Je kan de temp zels hoger doen 95C, een prikker moet er zo doorheen glijden.

 
Frits zei:
Denk dat 1 uur tekort is voor het ontzouten. Op het internet lees ik tot 8 uur voor het ontzouten.

Wel gelijk kruiden, maar niet strak vacuum verpakken, de kruiden gaan dan na afloop op het plastic zitten inplaats van op het vlees. twee dagen

Je kan de temp zels hoger doen 95C, een prikker moet er zo doorheen glijden.

Frits,
bedoel je met niet strak vacuum dat ik hem wel vacuum moet verpakken maar losjes vacuum moet trekken, dus dat net al de lucht eruit is?
op de Solis hebben we verschillende standen zitten dus waarschijnlijk MOIST en GENTLE ?
 
elhopo zei:
1. 1 uur lijkt me lang genoeg, als het zout er maar een beetje af is.
2. a) Zou alleen de vleeskant doen, ik vermoed dat de smaak toch niet door het vet heen gaat (zit misschien zelfs ee nmembraam achter?)
    b) Zou het achteraf doen, er zit al genoeg smaak in het vlees en ik denk dat het misschien wel wat teveel wordt anders? Het gaat denk ik voornamelijk om het korstje, toch? Misschien moet je nog wel een manier verzinnen om er zoveel mogelijk rub aan te laten hangen - gele mosterd ofzo?
3. kan, maar dat hoeft niet pers?. Als je vrij dunne plakjes snijdt maakt het voor de bite denk ik niet zoveel uit. Hier:

http://allseasoned.nl/recepten/pastrami

deden ze het zelfs maar tot 65 graden. Succes!

Ik was al van plan om een groot gedeelte van dit recept van All Seasoned te volgen alleen die 65 graden gaat het niet worden maar zoals Frits ook al zegt als Brisket, dus tot 95 graden.

Bedankt voor je reactie :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan