BasBQ
Beef en Steak

Praatgroep gezocht...

 
 

Gilles

Stoker
Berichten
279
Ik heb wat hulp nodig.. (het is allemaal niet zo dramatisch als de titel doet vermoeden)

Aan het gereedschap ligt het denk ik niet (BGE, heatermeter, goede kolen en vuurwokkels om aan te maken) en de theoretische kennis denk ik ook niet (veel gelezen, vooral "op hete kolen" vond ik leuk) maar toch heb ik een aantal mindere zaken klaargemaakt op de bbq en ik vroeg me af, of ik dan de enige ben.. Zo heb ik uiteraard verschillende rubs geprobeerd, hiervoor de ingredienten ingekocht en al. Een keer was de rub ?cht te heet voor mijn gasten (waaronder zoon van 2) en dan is toch je avond een beetje verpest (althans bij mij) gelukkig had ik meerdere varianten ribbels gemaakt dus die andere ribs gingen er wel in. Ik heb nu een heel leger aan poeders in mijn kast maar die zit nu wel aardig vol.

Naast de verkeerde rub op de ribbels is de noskos bbq saus door (ik denk) de verkeerde mosterd keuze helaas niet zo lekker gebleken als gehoopt (dus zat ik net al weer te kijken naar een cola bbq saus) de keer dat ik buikspek gemaakt had vond ik het niet zo bijzonder (mijns inziek veel ste vet) en de pulled pork was te nat. Reebout met kerstmis was daarentegen wel super lekker en ook over de BCC zijn mijn eters tot nu toe erg enthousiast.

Misschien moet ik eerst maar eens met de 'standaard' rubs en sauzen gaan werken voordat ik teveel ga experimenteren, of misschien doe ik iets anders fout.. who knows?

Nu zijn er diverse 'award winning' rubs te krijgen, en iedere rub schijnt weer ergens anders goed voor te zijn. Is dit allemaal marketing of is het ook echt zo dat een 'chicken rub' beter op een kip smaakt dan op een stuk biefstuk?  Wie o wie kan mij wat advies geven welke 'rubs' ik eigenlijk wel tot mijn basis uitrusting zou moeten hebben?
- Blues Hog Dry Rub
- Bad Byron's Butt Rub
- LetzQ Award Winning Pork Rub
- LetzQ Award Winning Chicken Rub
- LetzQ Award Winning Beef Rub
- ...?

E.e.a. hangt natuurlijk af van het soort vlees wat ik maak. Ik heb momenteel in mijn vriezer:
- Ribbels
- Steak (t-bone / tomahawk)
- Zalm
- Blang angus hamburgers
- Jalapeno worstjes
- Tomahawk steak
- Lamskotelet

Waarbij ik moet zeggen dat al het vlees behalve de tomahawk steak en de lamskotelet meestal wel standaard aanwezig is. Ook maak ik graag een BCC omdat dit altijd goed in de smaak valt.

Zit ik in een voor jullie bekende situatie?? Ik wil zo graag bbqen maar ik wil ook niet 'gaan we alweer bbqen' te horen krijgen....

Voordat ik me ga wagen aan Brisket....
 
Dus je bent lekker bezig maar er gaat wel eens wat mis en het kan allemaal wel wat beter... tsja geldt dat niet voor iedereen hier?

Een kind vriendelijke versie van rubs is er minder van gebruiken of die weg laten op hun vleesjes. Veel sauzen zijn vrij hoog op smaak en daar moet je van houden. Je zou bestaande sauzen die je hebt staan en te pittig zijn kunnen verdunnen met appelsap en/of honing toevoegen.

Natuurlijk hoef je niet alle rubs te kopen die er bestaan, maar dat je voor rund een ander kruidenmengsel kiest als voor vis lijkt me logisch. Voor mij is peper en zout de beste basis en ik varieer met paprika poeder, basterdsuiker, komijn, knoflook... maar proef eerst eens lekker zonder toestanden.

Dat je zoontje van twee een andere smaak beleving heeft dan jij dat vind ik dan weer niet zo vreemd. Jij ook niet toch?

Succes!
 
Tsja, dat is het leerproces nou eenmaal. Het duurt even voordat je alle smaken een beetje kan plaatsen. Ik ken het wel, soms te zout, soms te pittig. Ik maak tegenwoordig alle kruidenmixen zelf, dan heb je ook meer invloed op dingen die wel lekker zijn en dingen die minder lekker zijn. Als je een kant en klare mix koopt dan heb je die invloed niet. Bovendien zijn die vaak veel te zout, en zout is een goedkope vuller voor een blikje kruiden.

Als ik wat ga klaarmaken dan ga ik eerst op zoek naar een naar mijn idee mooie kruidenmix. Ik proef en ruik dan ook wel de ingredi?nten. Zo ben ik er achter gekomen dat Koriander gewoon goor is. Het smaakt een beetje zepig, en het is gewoon echt niet lekker. Dit is natuurlijk een mening en geen feit. Als ik dan Koriander tegenkom dan laat ik het gewoon weg, of ik vervang het door iets wat ik wel lekker vind. Vaak gebruiik ik iets minder zout en ook wat minder pittige dingen, zoals Cayenne peper en Chipotle. Het hoort er wel in, maar soms wordt het wel overdreven. Als er bijv. 4 theelepels staat doe ik er 1 a 2.

Dan is het ook wel handig om te weten wat waarvoor dient. Paprikapoeder en suiker zorgen bijvoorbeeld voor een mooi kleurtje op de spareribs. Uienpoeder zorgt voor een beetje hartige smaak. Basilicum en Oregano geven een Italiaans tintje, enz

Als laatste zie je vaak bepaalde kruiden bij bepaalde gerechten terugkomen. Dille bij vis, lam met Tijm, Rozemarijn bij varken. Dat komt omdat het er goed bij smaakt. Ik vervang dan bijvoorbeeld de Koriander voor Rozemarijn.

Gewoon veel proberen, ruiken en proeven. Probeer alleen niet teveel tegelijk te veranderen, als je twee ingredi?nten wijzigt met de vorige keer dan weet je het verschil niet. Probeer ook eens gewoon Texas style: Grof gemalen peper en zout, en misschien een snufje cayenne peper. Laatst gedaan met Spareribs, en dat was eigenlijk best wel lekker!
 
Misschien legde ik de lat te zwaar op 'het gaat fout' en uiteraard begrijp ik dat een rub voor vlees niet zo lekker is op vis omdat sommige smaken gewoonweg complementair zijn aan het gerecht.

Maar van genoemde rubs, is daar iemand die er ervaring mee heeft en mij daarin nog van advies kan voorzien?
 
Met het trio van LetzQ zit je goed. Blues Hog vind ik zelf erg lekker maar mijn kids te pittig.
De Beefrub van LetzQ is hier trouwens favoriet... niet op rund maar op de frietjes!  :D

noskos heeft op bbq-nl.com een leuke basisrub staan die ik allround erg lekker vind.
Voordeel daarvan is inderdaad dat je zelf naar smaak kunt mengen, zo halveer ik daarbij het zout
en halveer ik de dosering mosterpoeder en iets meer cayenne... lekker gaan experimenteren vanaf die basis.
 
Ik wil me hier niet te veel in mengen.. Maar iemand hier op dit forum heeft in zijn handtekening staan: "De professional heeft al vaker gefaald, dan de nieuweling ?berhaupt gebarbecued heeft".  Als iets mislukt, schrijf het op of onthou het goed en pas het de volgende keer aan op het gebied dat jij denkt dat nodig is. :)
 
Sander72 zei:
Met het trio van LetzQ zit je goed. Blues Hog vind ik zelf erg lekker maar mijn kids te pittig.
De Beefrub van LetzQ is hier trouwens favoriet... niet op rund maar op de frietjes!  :D

noskos heeft op bbq-nl.com een leuke basisrub staan die ik allround erg lekker vind.
Voordeel daarvan is inderdaad dat je zelf naar smaak kunt mengen, zo halveer ik daarbij het zout
en halveer ik de dosering mosterpoeder en iets meer cayenne... lekker gaan experimenteren vanaf die basis.
+1

Bij ons gaat op rundvlees niet meer dan wat peper en zout
 
Ik herken je verhaal wel hoor. Zelf ook nog niet erg bezig met eigen rubs maken dus haal ik vaak kant en klaar. Eerste keer gebruikte ik "Harry" rub op werkelijk alles en kreeg dan de opmerking dat alles hetzelfde smaakt. Nu gebruik ik meerdere rubs van diverse teams en dan heb je wel meet afwisseling. Wel staat voor dit jaar expirimenteren met  rubs zelf maken op het programma en ik kan je melden dat dat zeker een paar keer goed fout zal gaan :)

Maar gewoon lekker vaak falen wordt je alleen maar beter van :)
 
Logisch dat je wel eens tegen iets aanloopt wat niet zo lekker uitpakt.
Ik denk dat iedereen je heel goed begrijpt.

Wat ik zelf probeer te voorkomen in dat mijn kast uitpuilt van de rubs en kruiden.
Heb eigenlijk altijd een flinke pot basis rub van noskos. Heb bewust deze niet te pittig gemaakt vanwege mijn dochtertje. Wil ik dan zelf toch meer pit, dan voeg ik op mijn eigen stukje vlees bijvoorbeeld wat chili vlokken extra toe. Zo kan je natuurlijk ook extra knoflook poeder, oregano, enzovoort toevoegen als aanvullend ingredi?nt. Kortom, voor veel gerechten is dit een goede basis.

Als standaard saus gebruik ik de sweet smokey bbq saus van noskos. (behalve liquid smoke). Ook hier pas ik deze aan naar waar we zin in hebben. Soms wat honing erbij of zo  :p.

Kortom, een veilige basis saus en rub waar af en toe een twist aan gegeven wordt.

En ja, experimenteren hoort er natuurlijk ook bij. Maar dat probeer ik niet bij visite te doen  :D
En soms valt het tegen. Maar dat zijn de beste lessen.
Verder veel lezen op dit forum. Ervaringen van mede-forumleden zijn erg waardevol  :)

En inderdaad, rundvlees alleen peper en zout naar smaak. Kan ook naderhand er nog opgestrooid worden, dus dat kan niet fout gaan.  Iedereen lekker zelf laten doen.
 
En vergeet niet: over smaak valt niet te twisten. Onlangs beefribs een set met peper en zout en de andere set met big bad beef rub. 4 eters proefden alles en raad eens? 50/50 in de voorkeur en de andere variant vond men niet lekker.
Kortom proberen en leren. En de heel vaak te zoute kant en klaar rubs laten staan. En wanneer iets bevalt hou het erin je hoeft niet altijd te streven naar nog perfecter.
 
Ik gebruik bij bijna alle recepten voor rubs een stuk minder zout en iets minder suiker dan wordt opgegeven. Zoals eerder gezegd van alles proberen tot je iets vind wat je bevalt en bv noteren wat je lekker vind waarbij (bv welk vlees)
 
Herkenbaar, maar het heeft vooral te maken met verwachting. Mijn eerste pulled pork viel me tegen ondanks het volgen van het wedstrijdrecept op deze site. Maar, bij de 2de hap dacht ik: is dit gewoon lekker? Ja, het klopt, compleet, balans. Tikje minder rijk van smaak dan verwacht.

Oplossing: pittigere rub. Nu heerlijk (voor m'n vrouw net te) voor mij, ik mix Blues Hog met een rub van The Salt Pit. Prima.

Maar, dat is evolutie vanaf een goede basis. Een constante basis. Zelf mengen vanaf 0 zorgt voor variatie waardoor je het risico loopt om het gevoel een keer te hebben en te verliezen. Basis moet goed zijn, minimale en bewuste aanpassingen zorgen voor WoW factor.
 
Er zijn op internet  en hier zoveel rubs te vinden, hou er rekening mee dat als je Amerikaanse recepten gebruikt, ze vaak hoig in de chilipepers zitten, dat kun je makkelijk halveren of 1/3e van gebruiken. Ook gaan de recepten meestal uit van kosher salt, te vervangen door grof zout. Als je fijn zout gebruikt, is het te zout, aangezien zij met cups werken en niet met grammen.
Ik ben juist zelf geen fan van commerci?le rubs, je betaald zomaar 10 euro voor veel zout en wat paprikapoeder. Voor 10 euro maak ik zelf een behoorlijke hoeveelheid rub.
 
Ikzelf ervaar dat ik juist simpele recepten het lekkerste vind. Dus experimenteren doe ik met juist zo min mogelijk verschillende kruiden. Maakt het herkennen van wat jij en je gezin/gasten lekker vinden ook een stuk makkelijker.
 
herkenbaar allemaal, anders dan in een hoop zaken in mijn leven leg ik de lat heel hoog als het gaat om eten bereiden en de smaak verwachting.
maar mijn smaak is niet die van een ander.
ik heb vrienden die een pot van die aardappel anders prut op een zakje voorverpakte aardappel schijfjes een culinaire beleving vinden, ik heb vrienden die net als ik van lekker eten en kwaliteit producten houden.
vershillende rubs geprobeert, verschillende gemaakt, recepten uit de boeken en uit alle hoeken van het web, soms sublime soms eenmalig maar nooit klachten gehad over wat ik op tafel zet, behalve van mezelf.
en dan, terwijl je nog zit te kauwen begint het: denken hoe je het resultaat kan verbeteren, wat ga ik de volgende keer anders doen...
en dat betekend veel oefenen en proberen
 
Heel herkenbaar! Wij houden niet van heel pittig, dus gebruik ik geen pittige dingen in de rub op zwarte peper na.
dat kan ook pittig uitvallen, had ik gisteren, minder rub dus de volgende keer😊ik maak ook liever zelf dan weet ik wat erin zit. Hierboven staat het al ergens paprikapoedersuiker zout knoflook en ui zijn heel lekker als rub.
gewoon blijven proberen. Met vallen en opstan leer je pas.
 
alvon zei:
maar mijn smaak is niet die van een ander.
ik heb vrienden die een pot van die aardappel anders prut op een zakje voorverpakte aardappel schijfjes een culinaire beleving vinden

Zijn dat mensen die ook van chicken tonight houden?
 
Zoals je hoort hebben we dit allemaal mee gemaakt. Ik zou gisteren pizza gaan maken dus voor misschien wel de 50e keer zelf deeg gemaakt. Lekker laten rijzen, Q aan, beleg gereed gemaakt. Na een uur het deeg gepakt en...schrik. Het deeg was totaal niet gerezen. Hoe het komt? Geen idee. Balen maar dan moet je wat anders dus.
Ooit een PP klaargemaakt. Dat ding was gewoon een uurtje of 4 te vroeg klaar (zie dit forum ergens). Aardappeltjes die niet gaar waren, dus die moesten nog efkes in de magnetron  :blush:
Kooltjes die 'spontaan' uitgaan...zoonlief die me super aan het helpen is, me wat vraagt en een kwak bedruipsaus over de snake gooit  :-*-je erop en weer nieuwe kooltjes aanmaken.

PS: Niet dat ik zo'n expert ben.

TIP 1:
Ik heb een IT achtergrond maar volgens mij geldt de volgende tip voor heel veel vakgebieden en ook BBQ.
Gaat er iets mis? Probeer dan de volgende keer zo min mogelijk, liefst 1, variabele te wijzigen.
Ribbels verbrand?
Pak de volgende keer dan niet:
- ?n ander merk/winkel ribbels
- een andere rub en saus
- andere temperatuur.

Verbrand? Dan was de temp te hoog. Pas dan eerst OF de temperatuur aan OF de tijd dat je de ribbels erop legt.
Deze manier werkt voor mij het beste.

Tip 2:
Praat eens met andere BBQ enthousiastelingen. Bijv op events of zo. Wellicht de lokale slager?

Tip 3:
Schaf dit boek aan:
https://www.bol.com/nl/p/culinair-barbecueen/1001004006409476/?Referrer=ADVNLGOO002008I-G-24563481395-S-69259941884-1001004006409476
SUCCES!
 
Terug
Bovenaan Onderaan