BasBQ
Beef en Steak

PP kroketten met een paar kleine aanpassingen

 
 
 

DanBras

Gemarineerd
Berichten
1.563
Na twee maanden zonder weer eens een poging gedaan tot het maken van PP kroketten met nog wat PP uit de vriezer wat over was van de laatste keer. Ook nu de basis van het recept van Noskos gevolgd, maar dit keer met een paar kleine aanpassingen. Mijn PP wordt zonder rub op de Q gegaard, maar heeft wel een nachtje in het zout gestaan. Hierdoor is mijn PP al zoutig van zichzelf en dit i.c.m. het zout in de ragout was de smaak de laatste keer op het randje. Dus nu besloten het recept te volgen zonder het gebruik van extra zout in de ragout.

Eerst de bouillon gemaakt.
Door gebrek aan een aantal ingredi?nten dit keer als BBQ-rub voor een kant-en-klare mix gekozen en de eerst beschikbare in de kast was een Tex-Mex Seasoning van Fiddes Payne. Ooit eens gekregen van een kennis en dit kwam nu van pas.

20130111_101931.jpg



Nadat deze voldoende was afgekoeld de roux en ragout gemaakt, de PP in kleine stukjes gesneden het het geheel door elkaar gehusseld. Verdere aanpassingen aan het recept waren een velletje gelatine minder, een theelepeltje witte peper extra en i.p.v. chipotle tabasco de normale tabasco met als extra een paar druppels liquid smoke

20130111_133858.jpg


20130111_132837.jpg


20130111_135155.jpg



Hierna het mengsel in een ovenschaal gestort en een een nachtje in de koelkast.

20130111_135531.jpg



De volgende ochtend alles klaar gezet om de kroketten te draaien en gaan met die banaan.
Ook hier een kleine aanpassing in het recept en i.p.v. normale panko een honey panko gebruikt. Hierdoor krijgen de kroketten een heel subtiel zoetje wat als goede tegenhanger voor het zout in de bouillon en de PP werkt.

20130112_111656.jpg



Na een uurtje zwoegen had ik dan toch 27 kroketten van redelijk formaat gemaakt. Een kleine 4 minuten op 170 graden in de frituur en smullen maar (helaas geen foto van).
En nog belangrijker; het was unaniem dat deze batch kroketten lekkerder waren dan de vorige keer. Nu de aanpassingen dus goed documenteren en de volgende keer eens kijken of we met een eigen BBQ rub in de bouillon nog een puntje van verbetering hebben.

20130112_121536.jpg
 
mooie reportage!
 
Wat voor jou werkt ;) De gelatine had je zo kunnen houden, gelatine verliest zijn gelerende werking boven de 100?C, dus wanneer je je kroketten gaat bakken doet het zijn werk niet meer. Het zit er alleen maar in om je kroketten makkelijker te kunnen vormen.
Maar mooie kroketten en belangrijker, jullie vonden ze lekker zo!
 
Klopt van de gelatine, maar dat was ook meer uit nood geboren. Had een zakje met 6 velletjes en voor de vorige keer had ik er al 3 1/2 gebruikt, dus er bleef voor deze keer maar 2 1/2 over  :)
Het was ook wel duidelijk merkbaar dat het mengsel wanneer de temperatuur wat steeg ook 'lastiger' tot kroketten te rollen was. Volgende keer dus gewoon weer 3 1/2 velletje gelatine.
 
Goed gelukt zeg!
 
Zien et goed uit.
 
Zien er goed uit, staat hoog op m'n lijst ;)
 
die zien er prachtig uit hoor
 
Ziet er goed uit, zou er bijna weer een PP voor op de Q gooien
 
Ze waren ook erg lekker. Er is net een dag voorbij en ze hebben het nu al niet gehaald. Alles op......snel weer nieuwe maken met wat er nog in de vriezer ligt.

Op dit moment een nieuw recept van PP loempia's aan het proberen. Verslag volgt morgen :D
 
PP loempia's, lijkt me lekker en ben benieuwd naar je verslag. Ik zie weer wat aankomen voor de "to do" lijst ;)
 
Ik heb laatst de bitterballen variant gemaakt. Erg lekker, maar ook enorm time consuming om te maken. Volgens mij staat Dhr./Mevrouw Mora ze echt niet met de hand te draaien...
 
Had ze laatst ook gemaakt, zowel de kroketten/ballen als de loempia's en is inderdaad een aardig tijdrovend klusje.
Maar resultaat is wel erg lekker, loempia kan je redelijk snel maken.

Moet zeggen dat ze er erg goed uit zien, had meer varianten met de maat voering ( volgende keer afmeten 8) )
 
Ik heb idd een ijsschepje gebruikt om ongeveer iedere keer dezelfde hoeveelheid te krijgen. Helemaal exact ga je het denk ik toch niet krijgen. Ook bij mij zitten er wel verschillen maar ik probeer dit dan te 'verbergen' door de dikte aan te passen ipv de lengte. Dit valt minder snel op  :)

Bij het gebruik van het ijsschepje gebruik ik overigens net zoals wanneer je ijs schept een bakje water. Wanneer de ijsschep iedere keer nat uit het water komt, dan lost de vulling veel makkelijker en blijft dan nauwelijks plakken.
 
Ik heb ze gewoon allemaal afgewogen ;)
 
Haha.....dat is idd wel een manier om het exact te krijgen. Maar daar ben ik dan net weer te lui voor.  :p
Ben toch al een behoorlijke tijd kwijt met het rollen en dit is dan voor mij net een stap te ver. Ook zouden ze me dan niet meer geloven denk ik, als ik zeg dat ik ze zelf gemaakt heb. Ik heb nl. (nog) niet de reputatie die jij hebt  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan