BasBQ
Beef en Steak

PP 3x OTP, WSM en BGE

 
 
 
 
 
 

Bidle

Gemarineerd
Berichten
1.993
Nu al een tijdje een BGE en had niet echt verwacht verschil te proeven t.o.v. mijn vertrouwde Webers. Toch echt ben ik van mening dat alles net even iets sappiger is. Kortom waarom niet een soort van test. Hierna staan er nog genoeg andere dingen op het programma; buikribben, brisket, Moinkballen, etc.


Dus 2 identieke stukken vlees geregeld en klaar voor de strijd. Na overleg met een vriend,... hey ik doe wel mee met mijn OTP. Kortom 3 stukken vlees! Bijna alles is gereed enkel wat willen we (wij als in incl. jullie) allemaal weten!??

We gaan iig alles netjes wegen, tijd bijhouden, temp bijhouden, alles proberen precies te evenaren. Zo zullen de WSM en de BGE bijvoorbeeld uitgerust zijn met een BBQ-guru.

Enfin, alle suggesties zijn welkom!!!  :D
 
leuke test, succes er mee
 
Ben benieuwd heb sinds ik een primo xl heb ook het gevoel dat de gerechten hierop sappiger zijn als van de kogeltjes...
 
Leuke test! Op welk ei doe je het, de xl of de medium?
Je kan natuurlijk ook nog een vierde stuk vlees mee laten doen om de verschillen tussen de eieren te meten  ;)
In ieder geval veel plezier met de "wedstrijd"!
Ben benieuwd naar de uitslag.
 
Leuk zeg! Goed idee.
Met de gedachte dat de temperatuur een belangrijke variabele is, zou ik in ieder geval de thermometers ijken (dmv kokend water). Ik merk ook dat de plaatsing van de thermometer bij mij verschil maakt.
Veel succes!
 
BaliBiker zei:
Leuk zeg! Goed idee.
Met de gedachte dat de temperatuur en belangrijke variabele is, zou ik in ieder geval de thermometers ijken (dmv kokend water). Ik merk ook dat de plaatsing van de thermometer bij mij verschil maakt.
Veel succes!

Thx,

Zijn geijkt en sowieso voor de WSM en BGE een bbq guru dus dat moet goedkomen. Wellicht nog wel de OTP met smokenator ijken.
 
Jorte zei:
Leuke test! Op welk ei doe je het, de xl of de medium?
Je kan natuurlijk ook nog een vierde stuk vlees mee laten doen om de verschillen tussen de eieren te meten  ;)
In ieder geval veel plezier met de "wedstrijd"!
Ben benieuwd naar de uitslag.

Haha, yep ook nog mogelijk!! Eerst maar eens een paar sessies BGE vs WSM.
Daarvoor gebruik ik de XL. :)
 
Mij zal vnml de smaak benieuwen, want heb idd hetzelfde idee qua sappigheid. De run met temperatuur zal denk ik anders zijn aangezien plaatstal zich anders zal gedragen dan keramiek. Een echt vergelijkbare run zal je niet krijgen vermoed ik.
Uiteindelijk bepaald de kok hoe het eindprodukt eruit ziet en is de BBQ slechts een hulpmiddel, waarbij de ene BBQ net wat lekkerder en makkelijker werkt dan de andere.
 
Zo mijn eerste pullerd pork is sinds vandaag een feit en ik mag zeer tevreden zijn over het eindresultaat. Bidle gaat een dezer dagen de foto's hiervan plaatsen en hoop dan ook tzt
mijn biggetje in ontvangst te mogen nemen
 
Er zal best wel een verschil zitten in het eindresultaat, maar vergeet niet dat de interne structuur van het vlees ook van invloed is.
Als ik op mijn BGE gelijktijdig 3 stuks procureur maakt, dan gaat de kerntemp t.o.v. elkaar al niet gelijk op, en zijn zij allen na verschillende tijden gereed. (dus dat is best lastig vergelijken)
Wat volgens mij wel verschil zal maken, is de hoeveelheid verbruikte (en soort) brandstof, daar een Kamado beter ge?soleerd is.
Gebruik je op alle Q's gelijke soort brandstof ? (in principe gebruik je in een Kamado geen briketten)
Ik gebruik op mijn BGE, en WSM alleen maar houtskool, maar voor langere sessies zal dat op een OTP wel lastig worden lijkt mij.
De gebruikte brandstof zal meer van invloed zijn op de smaak, dan de gebruikte Q en de sappigheid verwacht ik.

Ben benieuwd.

Mac

 
Mac+1. Bij kerntemperatuur heb ik wel eens meerdere probes in dezelfde procureur gehad (in het kader van testen van mijn controller) en die liepen ook niet gelijk op (in water waren de temps uiteraard wel (redelijk binnen de halve graad) gelijk).

Mac zegt terecht ook dat de structuur van het vlees ook mee doet, ook de hoeveelheid vet zal meespelen. Maar ook moet je redelijk precies zijn met je injectie om daar geen verschillen te laten optreden. Bij mij persoonlijk valt nog wel eens op dat bij het injecteren niet overal even veel injectiemix terecht komt, ik heb regelmatig dat het b.v. om mijn oren spuit ;)

In dat marketing verhalen over keramiek, zegt men dat er altijd minder airflow nodig is en dat dat het verschil in sappigheid zou moeten verklaren. Dus bij je test zul je ook je afweging moeten gaan maken wel of geen water in je waterpan op je WSM en eigenlijk zou je ook de luchtvochtigheid in je dome moeten weten.

Kortom in  mijn optiek ga je niet echt een waarheid vinden, ik gok dat je desondanks een leuke middag gaat hebben.
 
Helaas liggen de foto's nog thuis en zit ik in verwegistan. ;)

Maarre voor de goede orde het is natuurlijk allemaal gewoon om lol/plezier te beleven. Idd elk stukje vlees is anders, de buitentemperatuur, de brandstof, luchtvochtigheid, en nog tig andere dingen die mee spelen om het eindresultaat vooral niet al te serieus te nemen!

Tot nu toe merk ik iig wel duidelijk dat nagenoeg alle gerechten die ik voorheen bereidde op de OTP op de BGE een stukje sappiger zijn. Dus ergens zal het idd wel een verschil geven. Verder gewoon lekker ouwehoeren! ;) :D
 
Het heeft even geduurd,..... sorry, maar ben veel op reis geweest en nu pas de tijd gevonden.


Wilde al een tijdje een paar tests doen en inmiddels ook een paar gedaan. PP op de WSM en tegelijkertijd op de BGE XL. Een vriend (Boer Harm) wilde zijn OTP met smokenator eraan toevoegen.

Allereerst,.. is het een echte test,... nee, want er zijn altijd nog veel variabelen zoals het vlees wat altijd verschillend is en zo zijn er nog meerdere dingen. Kortom gewoon een goed excuus voor een leuke dag en stof om over te ouwehoeren. :D ;)


OTP 57 uitgerust met een smokenator
WSM 57 uitgerust met een DX2
BGE XL uitgerust met een DX2



Drie stukjes vlees:


2014-10-17 Pulled Pork BGE WSM OTP 01 by Bidle, on Flickr


2014-10-17 Pulled Pork BGE WSM OTP 02 by Bidle, on Flickr


2014-10-17 Pulled Pork BGE WSM OTP 03 by Bidle, on Flickr


Drie lekkere sapjes die erin gespoten zijn:

2014-10-17 Pulled Pork BGE WSM OTP 04 by Bidle, on Flickr


Ook nog even koolsalade maken:

2014-10-17 Pulled Pork BGE WSM OTP 05 by Bidle, on Flickr


Beestjes ingepakt en klaar voor de volgende ochtend:

2014-10-17 Pulled Pork BGE WSM OTP 06 by Bidle, on Flickr




De nacht was niet zo best,.. want was al verkouden, maar de volgende ochtend verre van lekker,....pfffff. Toch maar doorgezet, maar was blij toen het erop zat. Ondanks dat toch een leuke dag gehad, maar was er ook echt klaar mee. Enfin, vroeg op en beginnen maar. De OTP en de WSM aangemaakt met beide een gedeelte van een kleine briketten starter en de BGE met een Looftlighter.


2014-10-18 Pulled Pork BGE WSM OTP 08 by Bidle, on Flickr


2014-10-18 Pulled Pork BGE WSM OTP 10 by Bidle, on Flickr


2014-10-18 Pulled Pork BGE WSM OTP 11 by Bidle, on Flickr



Alles gereed dus het vlees kon er op, eerst de WSM, gevolgd door de BGE en de OTP:


2014-10-18 Pulled Pork BGE WSM OTP 13 by Bidle, on Flickr


2014-10-18 Pulled Pork BGE WSM OTP 14 by Bidle, on Flickr


2014-10-18 Pulled Pork BGE WSM OTP 15 by Bidle, on Flickr


Goed dat het vroeg was, want alles stond binnen no-time onder de rook.

2014-10-18 Pulled Pork BGE WSM OTP 16 by Bidle, on Flickr


2014-10-18 Pulled Pork BGE WSM OTP 17 by Bidle, on Flickr


De sessies verliepen allemaal redelijk gelijk. De OTP was door "Boer Harm" goed op temperatuur te houden. Wel om het uur water erbij en soms kolen, maar prima te doen. De BGE en de WSM hadden met DX2's natuurlijk niks te doen, want dat ging helemaal prima. Lekker kabbelen op 110 graden, waarbij de BGE iets aan het uitlopen was qua kerntemperatuur. Echter veel scheelde het niet.


Uiteraard moest er ook geluncht worden, dus mocht de medium ook even mee spelen om vleugeltjes te maken:

2014-10-18 Chicken Wings 01 by Bidle, on Flickr


2014-10-18 Chicken Wings 02 by Bidle, on Flickr


2014-10-18 Chicken Wings 03 by Bidle, on Flickr


Na de lunch mocht al snel de glazesaus er op. Eerst de OTP gevolgd door de BGE(21min) en daarna de WSM (29min). Ik was even gaan liggen, dus het stukje van de OTP niet mee gekregen. De foto dan ook pas na een 21min gemaakt.
2014-10-18 Pulled Pork BGE WSM OTP 18 by Bidle, on Flickr


2014-10-18 Pulled Pork BGE WSM OTP 20 by Bidle, on Flickr


2014-10-18 Pulled Pork BGE WSM OTP 19 by Bidle, on Flickr


Ondertussen liep de OTP wel erg hard,... en iets riep heel hard dat de thermometer niet de goede dome temperatuur aangaf,... dus even meten met een andere en yep,... stond ~20 graden hoger dan aangegeven. Dus op dat moment besloten om hem gelijk iets te gaan knijpen.
Het was dus ook geen verrassing dat de OTP weer als eerste ingepakt kon worden bij een 76 graden. De BGE volgde na een 31min met 74 graden en als laatste de WSM met ook 74 graden.
2014-10-18 Pulled Pork BGE WSM OTP 21 by Bidle, on Flickr


2014-10-18 Pulled Pork BGE WSM OTP 22 by Bidle, on Flickr


2014-10-18 Pulled Pork BGE WSM OTP 23 by Bidle, on Flickr


Nu maar weer wachten en de boel af en toe in de gaten houden. De OTP ging nu een stuk langzamer en dat was dan ook de bedoeling. Als eerste over de finish was de BGE XL.

2014-10-18 Pulled Pork BGE WSM OTP 24 by Bidle, on Flickr

Dus uitpakken sap eruit en opnieuw inpakken en redelijk snel volgde de WSM (36min) en de OTP (38min) nagenoeg gelijk.

2014-10-18 Pulled Pork BGE WSM OTP 25 by Bidle, on Flickr


2014-10-18 Pulled Pork BGE WSM OTP 26 by Bidle, on Flickr



Ik was maar weer even gaan liggen maar na een uurtje kon ik de PPBGEXL gaan pullen:

2014-10-18 Pulled Pork BGE WSM OTP 27 by Bidle, on Flickr


2014-10-18 Pulled Pork BGE WSM OTP 28 by Bidle, on Flickr

2014-10-18 Pulled Pork BGE WSM OTP 29 by Bidle, on Flickr


Gevolgd door de PPWSM57:

2014-10-18 Pulled Pork BGE WSM OTP 30 by Bidle, on Flickr


2014-10-18 Pulled Pork BGE WSM OTP 31 by Bidle, on Flickr


En het heugelijke moment de eerste keer pullen voor "Boer Harm". Een moment om niet meer te vergeten,... met een brede grijns op zijn gezicht:

2014-10-18 Pulled Pork BGE WSM OTP 32 by Bidle, on Flickr


2014-10-18 Pulled Pork BGE WSM OTP 33 by Bidle, on Flickr


2014-10-18 Pulled Pork BGE WSM OTP 35 by Bidle, on Flickr



Met als eindresultaat een hele hoop broodjes PP. Hieronder het broodje PPBGEXL links en PPWSM57 rechts:

2014-10-18 Pulled Pork BGE WSM OTP 37 by Bidle, on Flickr


2014-10-18 Pulled Pork BGE WSM OTP 38 by Bidle, on Flickr


2014-10-18 Pulled Pork BGE WSM OTP 39 by Bidle, on Flickr





Dus tja,... de verschillen zo ver wij ze konden vaststellen zonder een conclusie er aan te verbinden:

- De BGE had het minste vocht verloren na de inpak sessie gevolgd door de WSM en de OTP bijna 2x zoveel vocht. (Yep, kan goed aan het vlees hebben gelegen,... of niet,... ;) )
- De BGE was het sappigste daarna de WSM, maar deze lagen dicht bij elkaar gevolgd door de OTP. (Yep, kan goed aan de iets te hoge temperatuur hebben gelegen,... of niet... ;) )


Belangrijkste was dat het een geslaagde dag was, voelde me echt belabberd. Echter had het niet willen missen. Morgen staan er buikribben op het programma,... een rack op de WSM en eentje op de BGE. Ben benieuwd. :D
 
Leuk zeg zo'n vergelijking. Mag ik hier nu uit opmaken dat voor enkel pp een wsm met verhouding line kwaliteit de betere keus is. (Ja ja, het is kort door de bocht, I know ;)
 
Jij bent in alle drie de gevallen lekker bezig geweest (Yep, kan ook aan de pitmaster hebben gelegen  ;) )
Jij heb in alle drie de gevallen lekker gesmuld (Yep, kan ook aan de pitmaster hebben gelegen  ;) )

Is zeker leuk om te zien al die lekkere plaatjes  :)

Mac
 
Leuke vergelijking! En mooi verslag!

En 1 ding viel me op; er wordt veel geklaagd over de Weber roosters de laatste tijd. Nu denk ik dat onderstaand plaatje de levensduur van je rooster ernstig be?nvloed

https://m.flickr.com/photos/bidle/15491167818/

Die starter wordt heter dan je BBQ ooit zal worden...
 
Je had de PP's ook na gereed moeten wegen, dan had je het percentage verloren vocht kunnen berekenen.

Mooie repo weer maat!
 
Terug
Bovenaan Onderaan