BasBQ
Beef en Steak

Pork is in the air....

T

Thor

Gast
Zo te zien op het forum wordt er dit weekend veel Pulled Pork gemaakt en hier is het al net zo.
Het dochtertje van mijn zwager is dit weekend jarig en door allerlei niet zo leuke  omstandigheden is de traditie ontstaan dat we haar verjaardag bij ons thuis vieren. Zo'n kind mag niet de dupe worden van allerlei sores waar zij niets aan kan doen en verdient gewoon een leuke verjaardag.
En de jarige mag dan natuurlijk kiezen wat er gegeten wordt.
En dan streelt het best een beetje mijn ego dat ze dan vraagt of ik weer "van dat draadjesvlees van de BBQ" wil maken 8)

Dus vandeweek bij B&S een mooie Picnic gekocht van ongeveer 4,7 kg. En vanmorgen in de rub gezet. Mengsel van de Basic Rub van Noskos, aangelengd met het laatste beetje Butt Rub.
vydejupe.jpg


En vanavond de ProQ gereed gemaakt met Bricos briketten. Eerste indruk van die briketten is goed, maar morgen kan ik er echt pas wat zinnigs over zeggen. Lekker een paar handjes appelhout erbij.
2esepuju.jpg

vajanu6a.jpg


Picnic er op en lekker roken maar. Starttijd is 21.30 en ik ben benieuwd hoe laat we kunnen eten. Misschien pak ik 'm morgen ochtend wel in...
y6ubada6.jpg


To be continued...
 
Thor zei:
En vanavond de ProQ gereed gemaakt met Bricos briketten. Eerste indruk van die briketten is goed, maar morgen kan ik er echt pas wat zinnigs over zeggen. Lekker een paar handjes appelhout erbij.
Dat gaat een leuke missie voor een mooi doel worden!
Let even op met die Bricos briketten.
Ik heb ze in het voorjaar getest en ze bevatten nogal veel vulmiddel en daardoor veel "rest-as" en het gevaar dat ze stikken en de temperatuur zeer snel terugvalt.
En omdat je nu de nacht ingaat is dat dus een extra gevaar, tenzij je elke 2 uren gaat waken en kloppen tegen je kolenbak.
Nogmaals, dit is mijn persoonlijke ervaring, maar heb ook van anderen gelijksoortige klachten gehoord.
Succes in ieder geval, we zien morgen graag weer de foto's!  ;)
 
Thanks voor de tip! Ik ga het zeker in de gaten houden. Vooralsnog loopt de temperatuur sneller op dan ik had verwacht, dus ik heb de luchtschuiven weer wat verder dicht gezet.
22.30 dome 105C / kern 20C
23.20 dome 123C / kern 34C
 
werk je met een DigiQ of met ander temp. controle systeem?
 
succes Thor, ga dit volgen.
Gelijk heb je dat je zoiets voor haar doet. kan je niets anders als een goed gevoel geven
 
Ik heb een probe thermometer in het vlees en een in de dome. Aan de hand daarvan probeer ik door de luchtschuiven te regelen de temperatuur te controleren. Tot zover de hightech snufjes ;D
Voor mij zit daar juist ook de uitdaging en de lol van BBQen ;)
 
Thor zei:
Ik heb een probe thermometer in het vlees en een in de dome. Aan de hand daarvan probeer ik door de luchtschuiven te regelen de temperatuur te controleren. Tot zover de hightech snufjes ;D
Voor mij zit daar juist ook de uitdaging en de lol van BBQen ;)
Dat is inderdaad wel zo, maar als liefhebber van technische gadgets is een DigiQ wel errug relaxed Q-en moet ik eerlijkheidshalve bekennen (en als je het geld er voor wilt uitgeven)
Ik gebruikt dat overigens alleen op de WSM, op de OTP57 gaat alles ook op de manier zoals jij werkt.
 
Weer even een update;
00.30 dome 113, kern 48
01.25 dome 115, kern 57
02.30 dome 118, kern 62
daga9a3y.jpg

jyhyte4y.jpg
(alarmtemp heb ik niet ingesteld, dus staat standaard op 50)
 
Thanks y'all!

Even een korte heads up;

Gisteren om 03.35 was de dome 118C en de kern 67C.
Toen was de fles leeg en zijn we toch maar gaan slapen. Omdat het allemaal best stabiel ging en uit ervaring met de ProQ, had ik pas om 06.30 weer een wekker gezet. Om 06.45 was de dome 115 en de kern 72. Ik had dus, zoals verwacht, net zo goed kunnen blijven liggen...
Daarna is er echter iets niet helemaal goed gegaan met mijn wekker, want ik had al iets eerder willen kijken....
Affijn, net om 10.00 was de dome terug gezakt naar 102C en stond de kern op 77C. Briketten zijn nog lang niet op, dus ik heb maar een paar tikken tegen de onderkant gegeven om overtollige as te verwijderen en de luchtschuiven weer iets open gezet.
En bedacht dat ik toch ook die glaze maar eens ga proberen.
Dus gauw SBR, honing en een beetje azijn gemengd en de Picnic er mee ingesmeerd;
emasysej.jpg

Nu de temperatuur even strak in de gaten houden voor het vervolg van de dag.

To be continued...
 
Ziet er erg goed uit!! Op zo'n dag zal de PP extra goed smaken!! ;)
 
Thor zei:
Afijn, net om 10.00 was de dome terug gezakt naar 102C en stond de kern op 77C. Briketten zijn nog lang niet op, dus ik heb maar een paar tikken tegen de onderkant gegeven om overtollige as te verwijderen en de luchtschuiven weer iets open gezet.
Hij gaat h??l goed Thor! Dat komt prima voor elkaar :)
p.s. de wat verstikkende as op die bricos briketjes hadden we al voorspeld...
Op naar de finale!
 
Nou, dat was even werken, maar we zijn weer op weg.
Na de luchtschuiven open te hebben gezet en tegen de onderkant van de smoker te hebben gerammeld, wilde de temperatuur nog niet terug komen. Dus toch de smoker maar eens van de onderkant afgetilt en eens flink met de kolenschop geroerd. Dat was even schrikken, want toen bleek dat al die briketten alleen nog maar uit residu bestonden...:eek:
Wat een bende. Dat was ik van Terlanco niet gewend. Maar ik was gewaarschuwd, dus had daar nog meer rekening mee moeten houden... :-[
Maar goed, 10 nieuwe briketten in de starter en de smoker leeg gekieperd en opnieuw gevuld met verse briketten.
De smoker staat mooi op temperatuur te komen, het vlees is nog steeds 77C en heb ik ook meteen nog maar een keer in de glaze gezet. De tuin ruikt nog steeds heerlijk, dus dat gaat allemaal nog helemaal goed komen ;)

Het residu van ongeveer 6kg Bricos, na 1 nacht in de OTS57 gekieperd...
3y7ededy.jpg


From BlackBerry Z10 thru Tapatalk
 
Thor zei:
Dat was even schrikken, want toen bleek dat al die briketten alleen nog maar uit residu bestonden...:eek:
Maar ik was gewaarschuwd, dus had daar nog meer rekening mee moeten houden... :-[
Dat overkomt je geen 2e keer  :)
 
Mega veel Frits, dat had ik ook niet verwacht...:(

Ondertussen is de 88C ruimschoots gehaald, dus het vlees van de smoker gehaald en in verse folie en ingepakt weggezet om te rusten
vu3a6u3e.jpg

a6a2e4uz.jpg


Daarna was het eerst tijd voor taart en cadeautjes!
epu3ahe3.jpg

6agyryqu.jpg


Straks aardappeltjes poffen, coleslaw maken en het vlees pullen ^-^
 
Mooie sessie jammer van die "asbak" weer een ervaring rijker zullen we maar zeggen ! Ben benieuwd naar de eindfoto's
 
Leuke sessie en heel leuk dat je dat voor je nichtje doet zij verdiend dit met deze dag.
Leuke foto's en ik zie de eind foto's nog wel een keer. Succes verder met de BQUE .
 
Terug
Bovenaan Onderaan