BasBQ
Beef en Steak

Pizzabakker: nee Koekenbakker: ja

 
 
 

Poetsertje

Pitmaster
Berichten
502
Pizza bakken?

Tuurlijk.
Recept opzoeken, ook een extra leuke.
Inlezen, filmpjes kijken en gezond verstand gebruiken.

Kind kan de was doen.
Hele volksstammen doen het tenslotte.

Nou, ik heb het geweten

Ik had een authentiek recept op de kop getikt met zuurdesem i.p.v. gist.
En als back-up toch een normaal recept van het web.
maar ja....wat kan er nou mis gaan.

Nou.......ehhhhh veel

Eerst het deegje met zuurdesem
Het was prachtig gerezen van 400 ml naar bijna 1000 ml
Maar toen ik hem uit de kom haalde stortte het in en bleek geen massa te hebben.
Even kijken of het wat deed, nou....enkel plakken aan het aanrecht en mijn handen...grrrrrr
Er viel niets mee te beginnen
Meel er bij en goed doorkneden zorgde er voor dat het elastiek werd.
Het viel niet uit te drukken/rollen
De vorm veerde binnen enkele seconde weer terug naar het beginbolletje

Maar wegdoen wilde ik niet.
Er zat al best een hoop tijd in qua voorbereiding

Netjes een bol gevormd en op een bord onder huishoudfolie gelegd.
Dat begon haast onmiddellijk weer te rijzen.

Back-up deeg maar pakken dan.

What the f#ck.....

Zelfde fenomeen
Ik hoorde me zelf al roepen, bel de chinees maar.

Na een kwartier de zuurdesem versie nog maar eens bekijken
(het ei was inmiddels al op 350 graden aanbeland)

Nou, dat was weer pittig gerezen en had zowaar massa.
Snel geprobeerd er vorm in te krijgen en te beleggen
De ingredi?nten waren al lang klaar om er op te gaan.

IMG_6112_zps4fda71f9.jpg


Het lukte redelijk maar ideaal was het niet.
Het bleef toch iets terugveren en ik kreeg geen dunne bodem

belegd met worst/ui/mozzarella/paprika en champignons op een basis van
zelf gemaakte saus.

IMG_6119_zps04b95fa4.jpg


Afgebakken op bijna 400 graden, maar het was al duidelijk.
De bodem was te dik.

IMG_6125_zps4ba81d0c.jpg


De pizza smaakte verder heerlijk, maar de bodem was niet gaar en te dik.
Ondanks dat ging hij gewoon op

De ander 2 bollen deeg bleken gelukkig ook nog bruikbaar

Nu een "white" pizza gemaakt met broccoli, spinazie, ricotta en mozzarella op een basis
van knoflookolie

Hahahahahaha

Vorm ging redelijk maar hij veerde langzaam weer terug en de bodem was veeeeel te dun.

IMG_6128_zps1a039728.jpg


Afgebakken op 350-400 graden

IMG_6132_zps772049e6.jpg


IMG_6133_zpsa583bf0b.jpg


Nou....

Bodem was in het midden gewoon haast weg maar de randen waren nu goed.
Vulling was heerlijk, echt een aanrader

Ondertussen had mijn taartenbakkende mrs. de laatste deegbal maar uitgerold en ik als volwaardige pizzabakker op de vuisten
dun rond geslingerd
Zag er natuurlijk hilarisch uit, maar het lukte nog redelijk.

Zelfde beleg als eerste pizza en hop weer de BGE in op 350-400 graden

IMG_6134_zps9a4da36e.jpg


IMG_6137_zps996df484.jpg


IMG_6139_zpse52dd74e.jpg


IMG_6140_zpsbd6b5c67.jpg


Bodem super, dun en krokant, rand goed en zelfs gaar
Nergens aangebrand, helemaal goed!!

Nou.......nee
DE KAAS VERGETEN!!!!!

Grrrrrrrrrrrrr

Maar goed, we komen er wel dit seizoen  8)

Wat ging er nog meer mis?
Vilt aardig opgestookt, maar dat was te verwachten met het ei een uur op 350-400 graden
Op naar nomex

Maar.....ook bij pizza 2 een harde knal.
Damn...wat was er stuk.
Pizzasteen? nee
Onderdeel van de BGE? nee

Totdat ik het zag
De steen onder de BGE.
Die ligt rondom vrij, en de steen voelde ook niet heet.
Totdat ik voorzichtig ietsje onder het ei voelde.....ook haast 400 graden
Damn wat was het daar heet.
En daar kon het tegeltje dan toch niet tegen
Is verder niet erg hoor, maar we gaan op zoek naar een andere als ik een
keer tijd heb.

IMG_6142_zps182527bc.jpg


IMG_6146_zps6f3092ba.jpg




Wat rest is de speurtocht naar wat ik anders moet doen met het deeg.
Ik ga beginnen met het met de hand kneden van het deeg.
Nu met de machine heb je er bijna geen controle over.
En dan zien we weer verder

De mrs. en ik hebben de hele avond smakelijk gelachen om alle toestanden.
Het was een leuke uitdaging met een hoop lol



 
Mooie reportage, ik heb vorige week hetzelfde gevoel gehad ook naar aanleiding van een mislukte pizza sessie. ???

Dus troost je met de gedachte dat je niet alleen staat ;D
 
haha prachtig verslag, ik kan me heel goed voorstellen hoe je je voelde.
Maar de volhouder wint en je hebt uiteindelijk toch heerlijk gegeten.

Bedankt voor het delen  :)
 
Erg om je verslag kunnen lachen.
En ach, pizza's bakken is ook best een kunstje.
Hier doe ik het deeg, mijn vrouw de bodems, de kinderen de opmaak en die bak ik dan weer.
Maar voor ze een mooie dunne bodem kon maken, zonder scheuren.... Dat koste wel een aantal sessies.

Evengoed zien ze er heerlijk uit! ;)
Wel jammer van de steen onder je BGE...
 
Vreemd, ik maak mijn deeg altijd met de broodmachine met gewone gist dat wel maar nooit problemen. Bak ook regelmatig foccacias en nooit meegemaakt wat jij hebt gehad. Nou volgende keer beter.....
 
Hysterisch om te lezen, ik zag het helemaal voor me!  Knap dat jullie erom konden lachen, hier zou de sfeer ijzig geworden zijn ( niet stressbestendig :( ) .
 
Mooi verslag :) wat een worsteling zeg ;) foto's maken van pizza op de Bge kost je ook vilt ;) om je vilt te sparen doe ik het volgende: Bge open, pizza erop met schep en meteen dicht ( binnen 10 sec), vervolgens Bge open, pizza eraf met schep, meteen dicht.( misschien 5 sec) rap werken, alleen openen indien noodzakelijk en elke seconde open is te lang :p
 
Dit zijn herkenbare taferelen in een leuke reportage.
Ik meng de bloem (harde tarwe) altijd met een gewone handmixer met deeghaken en kneed 'm dan ruim een kwartier door. Daarna een nacht rijzen in de koelkast, 's morgens nog even kort kneden en een uur voor gebruik op kamertemperatuur laten komen.
Dan heb je een topdeeg met massa, volume en voldoende elasticiteit.
Maar goed, voor het zo ging, vlogen de pizzae bij mij ook zo van het ei de prullenbak in, dus wat dat betreft heb jij een betere start gemaakt!
 
Dat is vast een gezellige avond geweest in huize poetsertje. Wat ik meestal doe is mijn deeg in de ochtend al maken, of zelfs de dag ervoor. Ik heb het idee dat dat scheelt in kneedbaarheid. Verder Tipo 00 bloem gebruiken (het was me niet duidelijk uit je reportage of je dat gedaan hebt).

Tenslotte zie ik dat je je pizzasteen gebalanceerd hebt op een aantal proppen alufolie. Buiten dat het nogal wankel oogt (althans voor iemand met mijn motoriek ;) ), vraag ik me ook af of je zo niet juist de interne spanning op je pizzasteen vergroot. Je krijgt een aantal punten waar de warmte anders doorgegeven wordt (contactoppervlak) dan op andere punten (alleen lucht rondom). Dit kan theoretisch leiden tot temperatuursverschillen op je steen.

Wat ik doe is platesetter pootjes omhoog, dan mijn rooster erop en daarop mijn pizzasteen. Stabiel en gelijkmatig!
 
coelho zei:
Wat ik doe is platesetter pootjes omhoog, dan mijn rooster erop en daarop mijn pizzasteen. Stabiel en gelijkmatig!

Zo meen ik het ook ooit gelezen te hebben. Volgens mij raadt BGE dat zelf ook zo aan.
Probleem met het ei is wel dat de steen na enige tijd toch te heet wordt. Bij mij na ca 20 minuten al. Gelukkig is er dan genoeg tijd voor 3 pizza's, maar bij grotere gezelschappen is dat wel een probleempje.
Iemand daar ook last van?
Ik heb ook Noskos' methode geprobeerd met platesetter legs down en stukjes alu ertussen, zoals hier, maar het probleem bleef (uiteraard, want de steen ligt hoe dan ook in de hitte, zij het indirect).
Enige oplossing die ik zie is steen eruit en wat laten koelen, maar ja, met je vuur niet je dan ook iets...
 
El Fumarole zei:
coelho zei:
Wat ik doe is platesetter pootjes omhoog, dan mijn rooster erop en daarop mijn pizzasteen. Stabiel en gelijkmatig!

Zo meen ik het ook ooit gelezen te hebben. Volgens mij raadt BGE dat zelf ook zo aan.
Probleem met het ei is wel dat de steen na enige tijd toch te heet wordt. Bij mij na ca 20 minuten al. Gelukkig is er dan genoeg tijd voor 3 pizza's, maar bij grotere gezelschappen is dat wel een probleempje.
Iemand daar ook last van?
Ik heb ook Noskos' methode geprobeerd met platesetter legs down en stukjes alu ertussen, zoals hier, maar het probleem bleef (uiteraard, want de steen ligt hoe dan ook in de hitte, zij het indirect).
Enige oplossing die ik zie is steen eruit en wat laten koelen, maar ja, met je vuur niet je dan ook iets...
Met de oplossing zoals ik het beschreef (platesetter pootjes omhoog, rooster, steen) heb ik een paar weken geleden tijdens een feestje gedurende twee uren pizza's staan bakken (stuk of 10). Dome temp was stabiel 325 graden. Geen centje pijn.

Ik herken de te warme steen problemen overigens wel, toen ik als BGE newbie de steen rechtstreeks op de platesetter legde. Maar ja, die wordt dan ook stukken heter dan de dome ;)
 
Ik doe zelf niet van die hele grote proppen alufolie er tussen. Je zou ook 3 koperen waterleiding knietjes kunne gebruiken. De steen is dik genoeg, die zal er niet echt problemen mee hebben.
Wat je deeg betreft. Tussen de handelingen door laten rusten is wat je waarschijnlijk bent vergeten. Als je het deeg opbolt dan breng je er weer spanning in. Door het 10 minuten onder een ingevet stukje plastic te laten rusten wordt het weer een stuk slapper en beter handelbaar.
 
Waarom iets er tussen stoppen???

Doe altijd platesetter, pootjes omlaag en daar de steen op.
Gaat prima, en hij staat meestal wel een uur op hoge temp te bakken...

Nog altijd mijn eerste steen in gebruik ;)
 
Hartstikke leuk en goed verhaal en al doende leert men wel jammer van je tegel.
Had de rondzwaaiende deeg acrobaat wel willen zien  ;D
 
coelho zei:
Ik herken de te warme steen problemen overigens wel, toen ik als BGE newbie de steen rechtstreeks op de platesetter legde. Maar ja, die wordt dan ook stukken heter dan de dome ;)
Ik ga het volgende keer ook weer eens met pootjes omhoog en steen op het rooster proberen.
Heb je eindelijk je deeg op orde, wordt de steen weer te heet. Wat een hel is het toch om zelf verse pizza te bakken;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan