BasBQ
Beef en Steak

Picanha

 
 

LeonQ

Vuurmaker
Berichten
64
Een tijd geleden dit stukje vlees geproeft en direct verpest, deze moest er een keer gaan komen!

Mooi stuk picanha van ongeveer 1900gr.

20160417-picanha1-750x600.jpg


Vlees had moest even getrimd worden aan de vleeszijde. Vetzijde ook iets bijgesneden (vetcap was behoorlijk dik).

20160417-picanha2-800x600.jpg


Vleeszijde en vetzijde in de (Maldon) zout gezet en wat peper gemalen.

20160417-picanha3-800x600.jpg


De smoker aangestoken zonder rookhout en de temperatuur op zo'n 100 gr ingeregeld. Vlees op de Q en kerntemperatuurmeter in het vlees gestoken.

20160417-picanha4-750x600.jpg


Dan deksel erop en rustig laten garen en vooral niet proberen te kijken.

Na een uur en drie kwartier was de kerntemperatuur van 49 gr bereikt en kon het vlees van de Q af. In de tussentijd was de WGA al aangestoken met houtskool erin om de vetzijde nog even aan te bakken. Helaas in de drukte vergeten dit te fotograferen.

Na het bakken het vlees onder de folie voor een kwartier.

20160417-picanha5-800x600.jpg


Snijden maar:

20160417-picanha6-800x600.jpg


Heerlijk met zelfgemaakte chimichurri! Dit keer geen net opgemaakt bord omdat het veel te lekker was om af te laten koelen.

20160417-picanha7-800x600.jpg


Ingredienten chimichurri:
  • 100ml olijfolie
  • 1 el rode wijnazijn
  • Bosje verse oregano
  • Bosje peterselie
  • Bosje bieslook
  • Blaadjes van 10 takjes tijm
  • 4 tenen knoflook
  • 1 tl mosterdzaadpoeder
  • Klein gesnipperd uitje
  • Klein stukje rode peper
De chimichurri was erg lekker, zeker in combinatie met het vlees.
 
Lust ik zeker wel!
 
Een van de lekkerste stukken vkeesch, schuif maar door hoor!
 
heerlijk stuk vlees
 
Lust ik wel!
 
Mooi stuk vlees.
E?n van mijn favorieten.
Altijd super lekker.
 
Pica?a, altijd een fijn stukje vleesch en deze ziet er puik uit!

Persoonlijk vind ik het gebruik van Maldon hier wel zonde. Het is verschrikkelijk veel duurder dan zeezout en je ziet er zo goed als niets van terug zo.
Ik start altijd met gewoon zeezout en gooi er soms na de bereiding nog wat maldon vlokjes op voor het visuele aspect, want dat is m.i. de enige reden om dat spul te gebruiken.

 
Het lijkt mij op de foto's dat je het vlees met de draad mee hebt gesneden. Je kan het volgende keer beter op de draad snijden. Mocht ik het verkeerd hebben gezien, negeer me dan maar  :)

Ziet er verder super lekker uit!
 
Heerlijk !
 
elhopo zei:
Het lijkt mij op de foto's dat je het vlees met de draad mee hebt gesneden. Je kan het volgende keer beter op de draad snijden. Mocht ik het verkeerd hebben gezien, negeer me dan maar  :)

Ziet er verder super lekker uit!
Dat idee begon ik ook te krijgen tijdens het eten. Ik vond het lastig om te zien hoe ik moest snijden. Ik moet me daar toch maar eens gaan verdiepen. Als jullie tips hebben, let me know!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

 
LeonQ zei:
elhopo zei:
Het lijkt mij op de foto's dat je het vlees met de draad mee hebt gesneden. Je kan het volgende keer beter op de draad snijden. Mocht ik het verkeerd hebben gezien, negeer me dan maar  :)

Ziet er verder super lekker uit!
Dat idee begon ik ook te krijgen tijdens het eten. Ik vond het lastig om te zien hoe ik moest snijden. Ik moet me daar toch maar eens gaan verdiepen. Als jullie tips hebben, let me know!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

Ik heb niet het kennersoog van een slager maar als je op jouw tweede foto kijkt (op je snijplank met vleeskant boven) dan zie je volgens mij de draad lopen van midden boven naar de punt rechts onder.
Als je de vleeskant hebt aangezet op hoog vuur kan je het goed zien want dan trekken de vezels/draad wat los van elkaar.
 
Heerlijk stukje vlees!

Mooie post!
 
Terug
Bovenaan Onderaan