BasBQ
Beef en Steak

Picanha: spit on fire, met blauwe kaas/roomkaas-saus

 
 

Reem

Pitmaster
Berichten
574
hallo beste BBQ`rs !



vandaag picanha op het menu.
Wilde het eerst aan het spit maken. Maar ik vind het altijd best wel een gedoe om het spit door het vet van de picanha te krijgen.
Dus deze keer gebruik gemaakt van de caroussel van spit on fire !
ik heb zoveel te vertellen en te laten zien, dat ik niet eens weet waar te beginnen.....nou ja, misschien het beste bij het begin dan:

picanha ingesneden en bestrooit met zout en peper:

picanha (1).JPG

picanha (2).JPG




daarna in stukken gesneden, anders past het niet op de tredes van de caroussel. Nog een beetje zout er op en even terug in de koelkast:

picanha (3).JPG


picanha (4).JPG


ik ga hier een blauwe kaas/roomkaas saus van maken knoflook poffen om over het vlees uit te smeren, naar een recept van Jord Althuizen. Als bijgerecht "paarse" bloemkool en aardappelen, allebei ook van de caroussel. En met (bijna vergeten ;)...) aardappelpartjes, uiteraard ook op de caroussel !
Bloemkool eerst een beetje "voorgestoomd".

picanha (5).JPG


picanha (6).JPG


knoflook voorbereiden voor het poffen: topje eraf snijden, op folie met olie , zout en peper:


picanha (7).JPG


picanha (8).JPG


picanha (9).JPG


picanha (10).JPG


voor de blauw kaas/roomkaas-saus gebruik ik, let op: blauwe kaas en roomkaas !
met 1 ui en 2 charlotjes, witte wijn azijn:

picanha (11).JPG


bbq aansteken, de Weber met spit. Omgevingstemperatuur tussen 175-200c. Kerntemperatuur van picanha tot ongeveer 58c:
picanha (12).JPG

aan de andere kant komen ook nog kolen, wees gerust.

picanha (13).JPG


kan de caroussel aan het spit en draaien maar:

picanha (14).JPG


picanha (15).JPG


ondertussen Stove opgewarmd om het sausje te maken, eerst olijfolie, dan de uien, blussen met witte wijnazijn, blauwe kaas erin, roomkaas er bij:

picanha (16).JPG


picanha (17).JPG


picanha (19).JPG


picanha (20).JPG



goed roeren:

picanha (21).JPG


picanha (18).JPG


en nu moet ik gauw checken hoe de temperatuur is, want zit al weer te lang achter de pc !
tot zo !!!

....
 
Laatst bewerkt:
Het was allemaal weer gelukt ! Bloemkool was niet meer paars, maar was lekker verkleurd door het vet van de picanha. Had een krokante bite en was erg lekker. Sausje was lekker over de bloemkool en over het vlees. Knoflook is goed zacht geworden, klaar om over het vlees uitgesmeerd te worden. Zie hier het resultaat:

PICANHA SPIT RESULTAAT (3).JPG


PICANHA SPIT RESULTAAT (1).JPG

PICANHA SPIT RESULTAAT (4).JPG


op het vlees dus de knoflook, zo lekker !!!

PICANHA SPIT RESULTAAT (5).JPG
 
Leuk projectje zo! Ziet er erg smakelijk uit 🤤
Alleen missen de aardappel partjes in de beschrijving! Zo te zien komen deze ook van de carrousel 👌🏻
 
  • Leuk
Waarderingen: Reem
Mooie rapportage en prachtige foto's.
Lekker

was ook echt lekker ! maar picanha smaakt altijd wel goed ! En die geur in combinatie met de gepofte knoflook !!! 😋
het rook buiten zo goed.
het was wel zonde dat het mooie paarse van de bloemkool af was. Smaakte voor de rest prima, maar de volgende keer ga ik de bloemkool alleen stoven. Vond de kleur juist zo gezellig staan !
het vet van de picanha was ook lekker over de aardappelen heen gegaan !
Normaal doe ik er ook nog een rookhoutje bij. Deze keer niet gedaan en was eigenlijk ook niet nodig.
 
Top rapportage dit, lekker veel foto’s en begeleidende tekst! Super 👌🏼
Toch wel erg leuk zo’n carrousel, zeker nu het druipende vet van je picanha de aardappeltjes bedruipt, heerlijk lijkt me!
 
  • Leuk
Waarderingen: Reem
Wauw. Lijkt me zooooo lekker
Ziet er geweldig uit
 
  • Leuk
Waarderingen: Reem
Top rapportage dit, lekker veel foto’s en begeleidende tekst! Super 👌🏼
Toch wel erg leuk zo’n carrousel, zeker nu het druipende vet van je picanha de aardappeltjes bedruipt, heerlijk lijkt me!

dank je ! :)
als je een gewone spit gebruikt, kan je misschien ook de aardappelen in een bak onder het spit zetten, dan druipt het er ook op.
Maar misschien dan wel meer als je zou willen. Op deze manier pakt het wellicht goed uit.
 
Wauw. Lijkt me zooooo lekker
Ziet er geweldig uit

ja toch ! vind het ook een leuke toevoeging. Het is niet dat ik dit ding vaak gebruik (misschien moet ik dat juist wel doen, misschien eens spare-ribs proberen....)
Maar als ik het dan gebruik, ziet het er altijd leuk uit. Zeker als je gasten hebt die komen eten. Maakt altijd wel een beetje indruk op één of andere manier :p
Wat ik zelf leuk vind, is dat ik dezelfde gerechten zo op verschillende manieren kan maken. De afwisseling doet het `m !
 
Super, zo’n carrousel wil ik ook wel.
Heb jij je spit dan eindelijk? Heb de foto's namelijk gemist 😂😂😂.

Maar die caroussel wil ik ook. Sta hier bij de Jumbo altijd te kwijlen als ze gegrilde spekreepjes er op hebben liggen.
 
Heb jij je spit dan eindelijk? Heb de foto's namelijk gemist 😂😂😂.

Maar die caroussel wil ik ook. Sta hier bij de Jumbo altijd te kwijlen als ze gegrilde spekreepjes er op hebben liggen.

@Barbeknoei , @Frits en @BearPils : ik kan het jullie echt aanraden !
Wil er eigenlijk nog veel meer mee doen dan ik er tot nu toe mee heb gedaan. Zoals hier boven al gezegd, ga ik eens spare-ribs proberen. Misschien dat het dan ook wat sneller kan...
Maar de caroussel is ook ideaal om bijvoorbeeld vis te bereiden.
 
Ziet er goed uit en met zo’n carrousel ook nog mooi voor de presentatie

Was na het lezen van de kop echt benieuwd watje voor de blauw kaas/roomkaas-saus zou gebruiken
Gelukkig staat het erbij 😁
 
  • Leuk
Waarderingen: Reem
Terug
Bovenaan Onderaan