BasBQ
Beef en Steak

Picanha op het balkon

jordan4president

Vuurmaker
Berichten
56
Mijn thermapen is sinds december helaas foetsie samen met mijn koffer en al mijn zomerkleren. (Nog bedankt Air Berlin en American Airlines) Gelukkig heb ik een nieuwe Maverick om me af te leiden. De picanha lag bij de AH XL waarvan ik ongeveer de helft (~1 kilo) heb meegenomen. Omdat de vlammen toch spectaculair zijn heb ik fotos gemaakt.

Ongeveer de helft van het vet weggesneden en zout vlokken op de vleeskant gedaan. (Ik las dat vet geen zout opneemt dus zonde maar wat als... dus voor de zekerheid een beetje op de vet kant gedaan. logisch toch?)

IMG_20140301_170746.jpg



Had nog wat tijd dus een beetje met een smoker opstelling zitten spelen. Kreeg het niet onder de 140c maar dat is wel met 25 ecobrasas. (Bovenschuif 3/4 open en beneden klein kiertje) Met de minion methode moet Low&slow zeker lukken. Na 30 minuten overgegaan op gewoon indirect met vetrand naar beneden om het vlees te beschermen. Ongeveer rond de 170c. Er zat ook een aluminium pakketje met hickory snippers naast het vuur.

IMG_20140301_194857.jpg



Bij een kern temperatuur van 48c.

IMG_20140301_205750.jpg



15 nieuwe kooltjes erbij en boven het vuur. Bosuitjes erbij voor de gezelligheid en direct boven het vuur gelegd.

IMG_20140301_210525.jpg



Hopelijk hebben de buren dit niet gezien. Na 3 minuten per kant er af gehaald en laten rusten. Kern temp was op 50c. Bij 55c heb ik hem gesneden.

IMG_20140301_211003.jpg



Eind resultaat. Met de draad mee gesneden (Oeps) en bosuitjes er over. Het was toch heel erg lekker.

IMG_20140301_212616.jpg




Ik vond de vetrand toch iets verbrand (komt dit omdat ik op een paar plekken door het vlies heen gesneden heb?) en de verbrande stukken heb ik er af gesneden. Hoe doet men het hier normaal gesproken? Hoort de vetrand zo te verbranden?

Groet,

JJ





 
De vetrand hoort te schroeien en net niet te verbranden. Ik ben er ook geen voorstander van om dit op tijd te doen. De ene keer brand het sneller als de andere keer. Dit moet je op gevoel doen. Vaker keren en als je denkt het verbrand even uit het vuur.
Tenminste zo doe ik het. Misschien dat andere er anders over denken ;)
 
ik gaar hem eerst indirect en doe hem daarna boven de briketten, dan staat de bbq toch open en ben je er continue bij om het in de gaten te houden.
Wel een mooi en heerlijk stukje vlees hoor  :)
 
Maar dat ziet er prima uit...
Dat ga ik ook maar eens proberen...
 
richard0501 zei:
Misschien een domme vraag hoor, maar geeft het vlammen meer smaak of is het alleen voor het spektakel? Ik eet het vet nooit op :-/

Het geeft wat extra smaak aan de buitenkant en een korstje. En het randje vet is heerlijk, dat moet ik gewoon opeten.
 
Bert zei:
richard0501 zei:
Misschien een domme vraag hoor, maar geeft het vlammen meer smaak of is het alleen voor het spektakel? Ik eet het vet nooit op :-/

Het geeft wat extra smaak aan de buitenkant en een korstje. En het randje vet is heerlijk, dat moet ik gewoon opeten.
Dat en natuurlijk het spektakel :D
 
Reuze bedankt voor de antwoorden Bert en Leo. Ik heb het verplaatst in het begin en dat was alsof ik een brandende vuurbal verplaatste. Even op indirect was de vlam meteen weg en terug boven de kolen was het vlam aan! Ik dacht op een gegeven moment dat het wel de bedoeling zou zijn dat ie constant fikte.. Volgende keer hou ik het vol met het verplaatsen en zal ik het ook constant omdraaien in plaats van eerst vleeskant te schroeien. Ik heb ook gelezen dat sommige picanha's niet willen vlammen. Misschien dat deze picanha heel brandbaar was. :D

Het vet is trouwens erg lekker maar niet zo zacht als bij een rib eye. Zonder het vet hoef je het vlees bijna niet te kauwen. En het vuur is zeker een spektakel. Deze foto is op 1m afstand en ik controleer iedere keer of ik mijn wenkbrauwen nog heb.

IMG_20140301_211010.jpg
 
het is inderdaad een prachtig spektakel, zeker leuk als je mensen te eten hebt  :)
 
het levert in ieder geval leuke foto's op! wat doet dat groen trouwens op je BBQ? ;)
 
Heerlijk stuk vlees alleen erg slecht voor je wenkbrauwen!! :D
 
Big-T zei:
het levert in ieder geval leuke foto's op! wat doet dat groen trouwens op je BBQ? ;)

Die worden gebruikt om het vlees sap op te soppen als een soort simpele 'board sauce'. De bosui is een edele groente soort in hetzelfde rijtje als spinazie en boerenkool. Groeten zijn essentieel voor een gevarieerd dieet.  :D
 
Lekker bonkie koe hoor. Ik heb zelf nog nooit een Pica?a gedaan. Toch maar eens een ToDootje van maken denk ik :)
 
Blijft een lekker stukje vlees een picanha! Zit idd wel eens verschil in hoe het vet vlamt maar deze doet het zeer goed zo te zien haha!
 
Heerlijk Picanha !!!

Ziet er goed uit ! Mooie run !

Binnenkort ook maar weer eens maken.....
 
Dat ziet er spectaculair uit met die vlammen. Deze staat al wel op de todo lijst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan