BasBQ
Beef en Steak

Picanha met rozemarijn

 

Robsteady

Kooltjesharker
Berichten
106
Vandaag picanha op de Kamado gemaakt.
N stukje van zo’n 600 gram om het eens te proberen.

Eerst op 100 graden tot 45 kern laten komen, daarna op 220 graden tot 54 graden kern laten garen. Toen 10 minuten in aluminium folie door laten garen.

Het zag er goed uit maar er was een zwaar overheersende rooksmaak aanwezig, terwijl ik geen rolhout gebruikt heb bij het low&slow gedeelte. Beetje jammer want heb n kwart van de picanha weggegooid omdat het gewoon te overheersend was.. niet lekker helaas.

Iemand enig idee waar het verkeerd kan zijn gegaan? Tijdens het grillen op 220 graden kwam er wel enorm veel rook bij.

C0D9220A-1E0B-4E3B-9B0D-8704D7334508.jpeg


9F704F1D-C362-4511-9B15-E8FB2F544A77.jpeg

72D83168-90C5-403A-8749-A27B85490D2D.jpeg

FF2C69C2-23E0-4CB6-ACD8-041368BFEF59.jpeg
 
Kamado Joe big blocks zijn alles behalve neutraal.
Geven een lichte rook smaak af aan je gerecht.

Wellicht in combinatie met het afgrillen te heftig voor jullie.

Sowieso gaat bij een Picanha het vet smelten bij het afgrillen, dit in het vuur heeft het roken veroorzaakt.
Dit zijn niet altijd even fijne rook smaken.
 
Laatst bewerkt:
Jammer. Je picanha ziet er perfect bereid uit. Compliment. Niet alle houtskool is hetzelfde zelfs niet van hetzelfde merk en type.
Voor de rest heeft Zzzjon het al verteld.
 
Zou goed kunnen dat bij het afgrillen de vetkap is gaan smelten/fikken. Als dan vet in de hete kolen druipt en je luchttoevoer wat dicht zit dicht, krijg je vetwalmen en donkere rook die echt een sterke smaak afgeeft. Klinkt dat aannemelijk?
 
Zonde, je krijgt bij affakkelen inderdaad wel rook van het vet. Dat zou je kunnen elimineren door met een open kap af te fakkelen. Reken er dan wel op dat je vlammen krijgt van het vet. Overigens zou ik je volgende keer de vetlap ook insnijden. Dan trek je vlees niet bol.
 
Zonde, je krijgt bij affakkelen inderdaad wel rook van het vet. Dat zou je kunnen elimineren door met een open kap af te fakkelen. Reken er dan wel op dat je vlammen krijgt van het vet. Overigens zou ik je volgende keer de vetlap ook insnijden. Dan trek je vlees niet bol.
Thnx voor de tip, deze had ik wel ingesneden overigens maar wellicht niet genoeg.
 
Zou goed kunnen dat bij het afgrillen de vetkap is gaan smelten/fikken. Als dan vet in de hete kolen druipt en je luchttoevoer wat dicht zit dicht, krijg je vetwalmen en donkere rook die echt een sterke smaak afgeeft. Klinkt dat aannemelijk?
Dat was het dus helaas…
 
Kamado Joe big blocks zijn alles behalve neutraal.
Geven een lichte rook smaak af aan je gerecht.

Wellicht in combinatie met het afgrillen te heftig voor jullie.

Sowieso gaat bij een Picanha het vet smelten bij het afgrillen, dit in het vuur heeft het roken veroorzaakt.
Dit zijn niet altijd even fijne rook smaken.
Het afgrillen met dichte kap en de margrietschijf te geknepen heeft het m gedaan ben ik bang.. leer voor de volgende keer👍
 
Ja het vet...
Vetkap trimmen tot een dikte van 5 á 8 mm en insnijden.
Affakkelen met open deksel en snel verplaatsen tussen direct en indirect (lekbak in indirect deel plaatsen)
Succes.
 
Het ziet er heerlijk uit, jammer van de smaak. Weer wat geleerd...
 
Terug
Bovenaan Onderaan