Een paar jaar geleden postte Jet een standaardwerk: Pastrami.
www.bbqgenootschap.nl
De laatste tijd kwam ik overal Pastrami tegen, op Insta, op Facebook, films en in een café. Dus toen @mrooding vertelde dat de brisket in de aanbieding was bij de Makro was één en één, drie.
Normaal gesproken vind ik draadjes die over meerdere dagen gespreid worden niks. Maar dit wordt er eentje met vast meer dan twintig foto’s dus ik dacht begin maar gelijk met posten
De kruiden voor de pekel.
- 2 eetlepels zwarte hele peperkorrels
- kaneelstok in zijn geheel
- 2 eetlepels dillezaad
- 1 eetlepel rode chiliflakes
- 1 eetlepel geel mosterdzaad
- 1 eetlepel korianderzaad
- 1 eetlepel selderijzaad
- 1 eetlepel foelie (=5gram)
- 4 laurier blaadjes
- 1 eetlepel gedroogde tijmblaadjes
- 1 eetlepel gedroogde gemberpoeder
- 2 theelepels hele pimentkorrels
- 1 theelepel hele kruidnagel
- 1 eetlepel hele kardemom
- 1 eetlepel jeneverbes
- 2 hele steranijs
peperkorrels, korianderzaad, mosterdzaad en dillezaad heb ik eerst verwarmd om de smaken er nog meer uit te laten komen.
Dan alle kruiden in de koffiemolen, wat ruikt dat geweldig.
Dan is het tijd om de brisket schoon te maken, aan de bovenkant verwijder je het vet en de ‘silver skin’. Aan de onderkant verwijder je de dikke stukken vet.
Dan ga je de pekel maken, ik ga hierbij uit van de hoeveelheid water die Jet ook gebruikte, 5 liter, en het gewicht van de schone brisket 4 kilo. Dus samen 9 kilo, volgens de pekel regels van Ewald is het 20-25 gram colorozo per kilo, dus 180 - 225 gram colorozo. Ik gebruik 200 gram colorozo en voeg ook 100 gram lichtbruine suiker toe. Van de pekelkruiden voeg je 5 eetlepels toe.
Kook nu het water, colorozo, lichtbruine suiker en de pekelkruiden, de 6 gekneusde knoflook tenen ben ik vergeten
Af laten koelen en dan samen met de brisket in een bak.
Nu wordt het twee weken iedere dag keren en wachten.
Project van Jet, Pastrami
2 weken geleden voor het eerst kennis gemaakt met Brisket :) en ben spontaan verliefd geworden op dit stuk vlees. Pastrami stond al heel lang op mijn lijstje en nu ik brisket had geproefd wist ik het zeker, dit gaat het worden als mijn volgende project. Toen begonnen met lezen en kwam ik ook...

De laatste tijd kwam ik overal Pastrami tegen, op Insta, op Facebook, films en in een café. Dus toen @mrooding vertelde dat de brisket in de aanbieding was bij de Makro was één en één, drie.
Normaal gesproken vind ik draadjes die over meerdere dagen gespreid worden niks. Maar dit wordt er eentje met vast meer dan twintig foto’s dus ik dacht begin maar gelijk met posten
De kruiden voor de pekel.
- 2 eetlepels zwarte hele peperkorrels
- kaneelstok in zijn geheel
- 2 eetlepels dillezaad
- 1 eetlepel rode chiliflakes
- 1 eetlepel geel mosterdzaad
- 1 eetlepel korianderzaad
- 1 eetlepel selderijzaad
- 1 eetlepel foelie (=5gram)
- 4 laurier blaadjes
- 1 eetlepel gedroogde tijmblaadjes
- 1 eetlepel gedroogde gemberpoeder
- 2 theelepels hele pimentkorrels
- 1 theelepel hele kruidnagel
- 1 eetlepel hele kardemom
- 1 eetlepel jeneverbes
- 2 hele steranijs
peperkorrels, korianderzaad, mosterdzaad en dillezaad heb ik eerst verwarmd om de smaken er nog meer uit te laten komen.
Dan alle kruiden in de koffiemolen, wat ruikt dat geweldig.
Dan is het tijd om de brisket schoon te maken, aan de bovenkant verwijder je het vet en de ‘silver skin’. Aan de onderkant verwijder je de dikke stukken vet.
Dan ga je de pekel maken, ik ga hierbij uit van de hoeveelheid water die Jet ook gebruikte, 5 liter, en het gewicht van de schone brisket 4 kilo. Dus samen 9 kilo, volgens de pekel regels van Ewald is het 20-25 gram colorozo per kilo, dus 180 - 225 gram colorozo. Ik gebruik 200 gram colorozo en voeg ook 100 gram lichtbruine suiker toe. Van de pekelkruiden voeg je 5 eetlepels toe.
Kook nu het water, colorozo, lichtbruine suiker en de pekelkruiden, de 6 gekneusde knoflook tenen ben ik vergeten

Af laten koelen en dan samen met de brisket in een bak.
Nu wordt het twee weken iedere dag keren en wachten.