BasBQ
Beef en Steak

Panini "net" te ver beef

 

roelduyss

Kooltjesharker
Berichten
197
Vanavond hadden ik en mijn zoon het huis voor ons alleen...

Tijd voor een panini met biefstuk...

Beetje sla klaar gezet en een honing mosterd sausje..

940fcb2eaa01fa88e62127bda7898fb1.jpg


Broodjes op de Q bij

bc3a5823e512cfefc09f5ca985fc67d5.jpg


10 minuutjes en perfect...

Alleen de biefstuk ging langzaam aan naar mijn doel temperatuur voor medium rare...

Even voor garen en 1 kant grillen, het ging nog zo als ik wou...

Omdraaien en klap, in 10 seconden schoot hij helemaal door qua temperatuur...

Serieus.. Wat er daar gebeurde???  Iemand een idee, hij was 48 graden na 1 kant grillen en na 10 seconden schoot hij al naar 60...

a87d184f44e8cf2a21509466d455bd90.jpg


Graag tips zodat ik dit broodje de volgende keer wel medium rare heb..

748a6b19ced51ca2c54a09add9e4142d.jpg


Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk
 
Ziet er wel heerlijk uit!

Heb je je tempsensor wel goed in het vlees gehad?
 
Ziet er nog steeds goed uit hoor  :D Zoals Xander al zei, hoe heb je gemeten en niet toevallig afwijking in je temsensor?
 
lekker hoor,
het kan zekerschelen waar in het vlees je de kern temperatuur meet
 
Lekker broodje en de kern van zo'n biefstuk zit al dicht op de buitenkant dus wellicht volgende keer als een steak grillen en voelen wanneer die klaar is ipv meten?
 
Je schrijft dat je hem hebt voorgegaard, of lees ik dat verkeerd? Ik zou dat de volgende keer weglaten en alleen grillen.
 
Xander zei:
Ziet er wel heerlijk uit!

Heb je je tempsensor wel goed in het vlees gehad?
De temp meter zat horizontaal en verticaal precies in het midden, mogelijk dat de punt een klein beetje off center zat maar dat zal nooit veel geweest zijn

Volgende keer toch alleen maar grillen (maar wel op temperatuur en niet op gevoel... Dat lukt me nog steeds niet ook niet in de pan)
 
Misschien te lang op 1 kant gehad en meer moeten draaien .


Meestal doe ik biefstuk op gevoel hou ook wel van aardig rood
 
misschien lag de draad van je probe boven de hete kolen? daar kunnen ze niet goed tegen volgens mij, maar of dat een kleine 'hickup' in je meting kan veroorzaken weet ik niet.

ik doe bij reverse sear het langzaam garen meestal tot 40-43 graden en dan direct zonder probe tot ongeveer 48-50, bij het rusten klimt het vlees dan de laatste paar graden. als ik de geest heb doe ik de probe terug bij het rusten om te zien hoe hoog de temp komt en om te zien wanneer hij een graad terugloopt, dan is het etenstijd.

de gedacht erachter: dikker vlees loopt bij het searen minder snel op en kan dus verder voorgegaard, en dikker vlees (grotere massa) klimt meer in temp tijdens het rusten dus het moet bij een lagere temperatuur van de grill.

 
Marieken zei:
misschien lag de draad van je probe boven de hete kolen? daar kunnen ze niet goed tegen volgens mij, maar of dat een kleine 'hickup' in je meting kan veroorzaken weet ik niet.

ik doe bij reverse sear het langzaam garen meestal tot 40-43 graden en dan direct zonder probe tot ongeveer 48-50, bij het rusten klimt het vlees dan de laatste paar graden. als ik de geest heb doe ik de probe terug bij het rusten om te zien hoe hoog de temp komt en om te zien wanneer hij een graad terugloopt, dan is het etenstijd.

de gedacht erachter: dikker vlees loopt bij het searen minder snel op en kan dus verder voorgegaard, en dikker vlees (grotere massa) klimt meer in temp tijdens het rusten dus het moet bij een lagere temperatuur van de grill.
Ik denk dat ik mijn fantast ver...  hebt en daardoor foutieve meldingen kreeg, kabel lag net op het randje boven houtskool (vol open alles)... En krijg nu om de haverklap "Hi" meldingen
 
jep... het draadje van de probe kan er niet tegen om direkt boven de kolen te komen. overigens niet alleen bij de fantast maar ook bij veel andere thermometers. gelukkig hebben ze er nog genoeg bij de ikea!
 
Lekker hoor! Maar was deze biefstuk niet te dun voor reverse sear?
 
miesder zei:
Lekker hoor! Maar was deze biefstuk niet te dun voor reverse sear?
Precies wat ik ook dacht. Enkel direct aanzetten is voldoende voor biefstuk (in deze vorm)
 
Terug
Bovenaan Onderaan