BasBQ
Beef en Steak

Over (houtskool) smaak valt w?l te twisten!

Meteen een vraag over de BR Marabu; is die geheel neutraal qua smaak, en daarmee geschikt voor het bakken van taart en brood? Qua dichtheid / brandduur begrijp ik dat deze ongeveer gelijk is aan Dammers/Peko?
 
@Silverfox Ik heb weinig verschil geconstateerd tussen Dammers en BR marabu. Dammers steekt wat makkelijker aan. Ik had een zak marabu van 3 kg en deze bevatte veel kleine stukken dus het vergelijk gaat ook een beetje mank.
 
Ik heb sinds ik mijn BGE heb aangeschaft de "all-natural" houtskool (zie hier).

Volgens mij zijn ze wat aan de prijs. Ik vind de "smaak" wel aanwezig maar niet overheersend. Voor brood ook prima!

Iemand anders nog ervaring met All-natural houtskool?

Ik heb namelijk nog geen vergelijkingsmateriaal..
 
Die nare geuren (Teer/Petroleum) komen niet door de "vervuiling" tussen het houtskool van plastic binddraadjes etc.
Het heeft puur te maken met het niet volledig omvormen van het hout naar houtskool (pyroliseren).
Ik heb hierover een aantal jaren geleden een hele conversatie met meneer Dammers van Dammers houtskool over gehad.
Als Hout niet volledig wordt omgezet in houtskool blijft er in het houtskool teerresten achter (teer komt van nature voor in hout)
Je ziet dat ook welleens aan bepaalde stukken houtskool die glimmen, dat glimmen wordt veroorzaakt door  de teer.
Maar waarom zorgen de fabrikanten er dan niet voor dat het hout goed wordt omgevormd tot houtskool?
Dat heeft alles te maken met vraag en aanbod, is de vraag naar houtskool groot dan gaan de fabrikanten sneller produceren en is de kans groot dat het pyrolisatie proces niet volledig is, waardoor er teerresten achterblijven in het houtskool, Dammers vertelde mij dat dat voor een groot gedeelte seizoensgebonden is (voorjaar, begin zomer)

 
Als nieuwe klant op dit forum kan ik toch een ervaringske meegeven.

Drie jaar geleden kochten we onze eerste BGE. Direct de eerste test gedaan met BR: beer can chicken. Zeer goed gelukt, z?ker voor de eerste keer! Dergelijke kip hadden we nog niet gegeten...

De BR in een ton met bijhorend deksel gedaan om wat makkelijker te kunnen scheppen, en droog weggezet.

Enkele sessies later hadden we familie op bezoek met de eindejaarsdagen. Groot stuk rosbief gehaald, en toen pas gemerkt dat de ton bijna leeg was. Alles erin gekieperd en BGE ontstoken. Door het gruis dat meegekomen was uit de ton zat er ook een 'diesel'-smaak in het mooie vlees, jammer...

Sindsdien gebruik ik ook de manuele manier: piece-by-piece.
 
RvdB zei:
Ik ben het helemaal eens met Sander. Ik meng ook altijd BR argentina met  Dammers en steek het aan met een looftlighter, dit rookt veel minder dan met welk aanmaakblokje dan ook en heeft geen smaakinvloed.
Ook ik kom wel eens stukjes touw, plastic en ijzerdraad tegen wat waarschijnlijk de geur en smaak afgeeft bij het branden.
Ik gebruik dan wel geen black ranch, maar nooit last van diesel- of chemische smaak gehad.

Wel een keer meegemaakt, inderdaad in de zomer van vorig jaar, dat ik in mijn Firebox van de offset ineens iets hoorde sissen... Zat er een stuk metaal of tin in, wat aan het smelten was gegaan. Kwam uit de zak. In diezelfde partij nog een zak gehad waar ook plastic rozetten?!?  Die om de verwarmingsleidingen zitten mee kwamen...

Moet wel eerlijk zeggen dat ik nog niet altijd de 1 voor 1 wijze gebruik, komt nog regelmatig voor dat ik me erop betrap de starter vol Te kiepen...

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk

 
Ook even reageren: na 2x dammers, nu over naar "Black Ranch Quebracho".
Ik "stort" mijn starters nooit vol, ik doe dat altijd keurig "luchtig" opstapelen en vervolgens aansteken met een paar bruine blokjes eronder. Rommel in de zak heb ik dus altijd zo gevonden.
Ik heb zowel bij Dammers als bij BR nog geen teersmaak mogen ontdekken, maar ergens vind ik de Dammers toch prettiger werken, ik heb het idee dat de BR minder heet wordt en sneller afkoelt.
Daarnaast "recycle" ik altijd de kolen van vorige sessie en ook daar vind BR niet echt sterk in; het valt snel uit elkaar en is niet meer voor een 2e keer bruikbaar.

Voor mij dus volgende keer weer Dammers.
 
Ik gebruik al een aantal jaren BR zonder problemen, tot de laatste zak. Veel van die niet goed verkoolde stukken hout wat voor een ammoniak achtige geur leidt, vrienden van me roken dit overigens niet als ik het ze vroeg, dus je kan er blijkbaar gevoelig voor zijn. Ik vrees dat er gewoon een slechte batch uit de grond is gekomen of dat de vraag dermate groot is dat de kwaliteitscontrole wat omlaag is gegaan. Ergste is al te voorkomen door even in je bbq te kijken voor je hem aansteekt en de als hout herkenbare brokken even te verwijderen.
 
Ik gebruik verschillende houtskoolsoorten, maar ook inmiddels alweer een paar jaar 'gewone' BR van steeneik (Quebracha). Indien er bij de lading een te sterke teergeur ontstaat, wat bij lange na niet bij elke batch is naar mijn ervaring, laat ik de BBQ even goed heet branden tot de geur weg is. Nadeel als je aan een low en slow bereiding wilt beginnen, want dan moet je eerst terug laten koelen. Maar ik vind de brandduur en stabiliteit van de harde BR nog steeds opwegen tegen dat nadeel. Zachte Dammers of Marab? brandt dan wel schoner, maar ook veel sneller.
Kortom, als je rekening houdt met de mogelijk initieel nare lucht van BR, kun je 'm gewoon blijven gebruiken en blijft het een fijne en stabiele houtskool die erg lang mee gaat.
Maar het zou fijn zijn als BlackRanch het spul zelf eens wat beter zou pyrolyseren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan