BasBQ
Beef en Steak

Ook maar aan de gerookte kip

 
 
 
 
 
 

noskos

Administrator
Forumleiding
Berichten
11.858
Sinds ik wat anders probeer te eten staat er ook regelmatig een maaltijdsalade op het menu. Nou zijn die op zich best prima, maar met BBQ erbij wordt het natuurlijk een klein feestje ;)
Dus vandaag eindelijk aan Frits' gerookte kip begonnen.

Eerst een uurtje in de pekel:
de5uze7u.jpg


En nu liggen ze in het eitje totdat ze de 76?C hebben bereikt. Ik doe dit op 120?C met appelhout. De iets hogere temperatuur is op aanraden van Frits omdat het bij hem vorige keer iets te lang duurde.
yjerase7.jpg
 
dat doe je goed, er gaat niks boven zelf gerookte kipfilet  :)
 
Ik heb afgelopen weekend ook gerookte kip ala Frits gemaakt, maar ik heb wel twee dingen anders gedaan. In plaats van 2 liter water heb ik 0,5l water gebruikt en 1,5l karnemelk, ook heb ik de kip 12uur in de brine laten dobberen. Kip tot 68C laten garen, daar boven worden ze te droog.

Het zijn de beste gerookte kippies geworden die ik ooit gemaakt heb!


Eigenlijk heb ik dus 3 dingen anders gedaan (ik lijk Structor wel) ;)
 
Nosmo zei:
Eigenlijk heb ik dus 3 dingen anders gedaan (ik lijk Structor wel) ;)
Hey mijn reputatie snel me vooruit, hoe red ik me hieruit. uuuuhm nee want dan had je 5 dingen anders gedaan =))

En dan nu wat serieuzer bedankt voor het alternatief Piet, gaan we een keer nadoen!
 
Die zal ik ook van de week maken goed idee
 
Nosmo zei:
Ik heb afgelopen weekend ook gerookte kip ala Frits gemaakt, maar ik heb wel twee dingen anders gedaan. In plaats van 2 liter water heb ik 0,5l water gebruikt en 1,5l karnemelk, ook heb ik de kip 12uur in de brine laten dobberen. Kip tot 68C laten garen, daar boven worden ze te droog.

Het zijn de beste gerookte kippies geworden die ik ooit gemaakt heb!

Als de iets te droge kippeborstjes hier op zijn ga ik dit ook proberen, bedankt voor de tip!
 
Heb je dan ook de hoeveelheid zout aangepast Piet?
 
En het eindresultaat...
radanesa.jpg


Eentje getest in een salade.
5ame6ady.jpg


En de rest gevacumeerd voor een regenachtige dag.
8ejytaze.jpg
 
noskos zei:
Heb je dan ook de hoeveelheid zout aangepast Piet?

Ik heb de hoeveelheid zout het zelfde gelaten. Je zou verwachten dat de filets heel zout geworden zijn maar dat valt reuze mee. Wat ik wel merk is dat de structuur van het vlees heel zacht is geworden. Ik neem aan dat dat door het zuur uit de karnemelk komt.
 
Bij welke temperatuur heb je ze er af gehaald?
 
Hoe waren ze qua droogheid Dennis?
 
Waren dit verantwoorde kipfilets of plof?
 
Voor de portemonnee verantwoord Domi ;)

Ik heb ze er bij 75?C afgehaald en ze waren niet droog, ja, iets aan de buitenkant, maar dat lijkt me logisch. Denk dat een tijdje in het vacuum dat wel gedeeltelijk opheft.
Volgende keer ook de karnemelk variant proberen.
 
Goed gelukt kan je me mee nemen op je wandelingen.
 
Melkprodukten trekken ook in het vlees en maken het vaak malser.
Ze bevatten eiwitten en wat vetten die je daarmee toevoeg.
De extra eiwitten zorgen ook weer voor vochtbinding.
Voor kort marineren vind ik het heel geschikt.
Lang marineren heb ik minder goede ervaringen mee. Je marinade wordt wel gevoeliger voor bederf.
 
Wat vind jij kort marineren Bert?
 
Terug
Bovenaan Onderaan