Hallo bbq-collega's.
Na aanleiding van het heerlijke topic van Jet over haar pastrami: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=18862.0 moest ik dit ook gaan maken.
Het is weer eens wat anders, en daarbij ook nog eens een behoorlijke uitdaging.
Er was alleen 1 probleem: TIJD!!!!
Wanneer heb ik hier de tijd voor? In de zomervakantie natuurlijk, hoopte ik, dacht ik...? Het moest gewoon gebeuren.
Aangezien er 14 dagen gepekeld zou gaan worden, en er 2 weken vakantie buitenland op de kalender stonden, is er voor de volgende oplossing gekozen:
De brisket gaat in de pekel tijdens onze vakantie! Nadeel: het vlees kan niet dagelijks gedraaid worden.
De brisket
Door enkele pvc-buisjes op maat te knippen en daarover weer een aantal metalen sateh-pennen te leggen is er een verhoging gemaakt zodat het vlees niet "plat" op de boden van de bak zou komen te liggen. Ja, een rooster had ook gekund, maar ik heb er geen die past
Verder is het recept van Jet gevolgd, met enkele aanpassingen (o.a. tips die ik van Jet heb gekregen, waarvoor dank Jet) en voor sommige kruiden is een vervanger gekozen.
Kruidenmengsel:
2 el zwarte peperkorrels
2 el dille
1 el chiliflakes
1 el mosterdzaad
1 el jeneverbessen
1 el tijm
1 el koriander
1 el nootmuskaat
1 el gemberpoeder
2 hele steranijs
4 laurierblaadjes, heel
1 tl kruidnagelpoeder
5 cm kaneelstokje
WAT EEN GEUR!!!! HEERLIJK!!!
Pekel:
5 eetlepels van bovenstaand kruidenmengsel
230 gram colorozo zout
200 gram bruine basterdsuiker
7 teentjes knoflook, klein gesneden
5 ltr water
Eerst 3 ltr water aan de kook gebracht, de pekel gemaakt, daarna 2 liter koud water toegevoegd.
Het geheel de avond ervoor al gemaakt zodat de smaken lekker kunnen intrekken en het hele soepje lekker kan afkoelen.
Op de dag van vertrek naar onze vakantiebestemming het vlees en de brine in de bak gedaan en in de koelkast gezet.
Mooi bakske, nie?
Past precies
En toen 14 dagen op vakantie...?? Alsof je toch iets in de steek laat.....
Maarrr?.. aan elke vakantie komt een eind, dus bij thuiskomt meteen het vlees gecheckt
Gelukkig, het was niet gaan drijven (voorzorgsmaatregelen hebben gewerkt) en het rook heerlijk kruidig.
De volgende stap is ontzouten. Dit heb ik 10 uur gedaan, aangezien er ook al wat minder colorozo was toegepast tov het Jet-Project
. Om dan meteen 12uur te ontzouten durfde ik niet aan.
Dit is niet de meest spannende fase in het proces, dus geen foto.
Ondertussen de rub gemaakt.
Rub:
4 el zwarte peper
2 el korianderzaad
1 el paprika poeder
1 el bruine suiker
3 tl knoflookpoeder
2 tl uien poeder
1/3 tl gemalen laurierblad
Na het ontzouten het vlees afgespoeld, drooggedept en in de rub gezet
Vervolgens "losjes" vacu?m verpakt en in de koelkast voor 2 dagen.
Moest het vlees hiervoor in 2 stukken snijden anders paste het niet in de zak
En dan, vanochtend, breekt de grote dag aan. De WSM aangeslingerd en om 7.45 uur lag het vlees erop.
Man, wat was ik nieuwsgierig geworden naar het eindresultaat.
Lekker roken met wat eikenhout
Wat is het toch genieten als je WSM lekker staat te roken, temperatuur stabiel op 105-110 graden, bakkie koffie erbij in de vroege ochtend. Heerlijk.
Ondertussen white sauce gemaakt:
125 ml mayo
30 ml appelazijn
1 tl worcestersaus
0,5 tl mosterd
0,25 tl paprikapoeder
een snufje gemalen zwarte peper en een snufje knoflookpoeder
0,5 kleine ui, fijn gesnipperd
Om 13.00 uur konden ze ingepakt worden (71 graden kern). Zo zagen ze eruit na 5 uurtjes
En zo na 5 uurtjes en 10 minuten
En dan gaat het snel. Ook door de stevige wind (zeg maar gerust: harde wind, althans, tijdens een rondje met de racefiets) liep de temp soms op naar 120 graden.
Om 15.30 uur mocht het vlees eraf en even rusten
En dan....(tromgeroffel) het moment van aansnijden:
WAUW!!!!!!
Hoe geweldig
Prachtig
En nu waar het allemaal om draait: De pastrami op een geroosterd brood, met schijfjes augurk en zelf gemaakte white sauce:
BAM!!! Wat een smaakexplosie! Dit is zo lekker. Hier wordt je hebberig van. Niks delen met familie of kennissen. Alles voor jezelf!
Wat een smaken. Ook de overige gezinsleden waren erg onder de indruk.
Van het ene stuk is nog net genoeg over voor 1 broodje (die is voor mij, morgen ochtend B-) ) en het andere stuk vriezen we in.
Zou ik nog iets anders doen volgende keer? Ja, ik zou niet meer op vakantie gaan. Gewoon maken terwijl je thuis bent zodat je het vlees elke avond kan draaien. Er lag na 14 dagen redelijk wat bezinksel op de bodem van de bak. Als je het dagelijks kan beroeren zal je dat minder hebben lijkt me. Het is tenslotte allemaal smaak.
Dank voor het kijken.
Jet, dank voor de inspiratie.
Rick
Na aanleiding van het heerlijke topic van Jet over haar pastrami: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=18862.0 moest ik dit ook gaan maken.
Het is weer eens wat anders, en daarbij ook nog eens een behoorlijke uitdaging.
Er was alleen 1 probleem: TIJD!!!!

Wanneer heb ik hier de tijd voor? In de zomervakantie natuurlijk, hoopte ik, dacht ik...? Het moest gewoon gebeuren.
Aangezien er 14 dagen gepekeld zou gaan worden, en er 2 weken vakantie buitenland op de kalender stonden, is er voor de volgende oplossing gekozen:
De brisket gaat in de pekel tijdens onze vakantie! Nadeel: het vlees kan niet dagelijks gedraaid worden.
De brisket

Door enkele pvc-buisjes op maat te knippen en daarover weer een aantal metalen sateh-pennen te leggen is er een verhoging gemaakt zodat het vlees niet "plat" op de boden van de bak zou komen te liggen. Ja, een rooster had ook gekund, maar ik heb er geen die past

Verder is het recept van Jet gevolgd, met enkele aanpassingen (o.a. tips die ik van Jet heb gekregen, waarvoor dank Jet) en voor sommige kruiden is een vervanger gekozen.
Kruidenmengsel:
2 el zwarte peperkorrels
2 el dille
1 el chiliflakes
1 el mosterdzaad
1 el jeneverbessen
1 el tijm
1 el koriander
1 el nootmuskaat
1 el gemberpoeder
2 hele steranijs
4 laurierblaadjes, heel
1 tl kruidnagelpoeder
5 cm kaneelstokje

WAT EEN GEUR!!!! HEERLIJK!!!
Pekel:
5 eetlepels van bovenstaand kruidenmengsel
230 gram colorozo zout
200 gram bruine basterdsuiker
7 teentjes knoflook, klein gesneden
5 ltr water

Eerst 3 ltr water aan de kook gebracht, de pekel gemaakt, daarna 2 liter koud water toegevoegd.
Het geheel de avond ervoor al gemaakt zodat de smaken lekker kunnen intrekken en het hele soepje lekker kan afkoelen.

Op de dag van vertrek naar onze vakantiebestemming het vlees en de brine in de bak gedaan en in de koelkast gezet.

Mooi bakske, nie?

Past precies

En toen 14 dagen op vakantie...?? Alsof je toch iets in de steek laat.....
Maarrr?.. aan elke vakantie komt een eind, dus bij thuiskomt meteen het vlees gecheckt

Gelukkig, het was niet gaan drijven (voorzorgsmaatregelen hebben gewerkt) en het rook heerlijk kruidig.
De volgende stap is ontzouten. Dit heb ik 10 uur gedaan, aangezien er ook al wat minder colorozo was toegepast tov het Jet-Project

Dit is niet de meest spannende fase in het proces, dus geen foto.
Ondertussen de rub gemaakt.
Rub:
4 el zwarte peper
2 el korianderzaad
1 el paprika poeder
1 el bruine suiker
3 tl knoflookpoeder
2 tl uien poeder
1/3 tl gemalen laurierblad

Na het ontzouten het vlees afgespoeld, drooggedept en in de rub gezet

Vervolgens "losjes" vacu?m verpakt en in de koelkast voor 2 dagen.
Moest het vlees hiervoor in 2 stukken snijden anders paste het niet in de zak

En dan, vanochtend, breekt de grote dag aan. De WSM aangeslingerd en om 7.45 uur lag het vlees erop.
Man, wat was ik nieuwsgierig geworden naar het eindresultaat.

Lekker roken met wat eikenhout
Wat is het toch genieten als je WSM lekker staat te roken, temperatuur stabiel op 105-110 graden, bakkie koffie erbij in de vroege ochtend. Heerlijk.

Ondertussen white sauce gemaakt:
125 ml mayo
30 ml appelazijn
1 tl worcestersaus
0,5 tl mosterd
0,25 tl paprikapoeder
een snufje gemalen zwarte peper en een snufje knoflookpoeder
0,5 kleine ui, fijn gesnipperd

Om 13.00 uur konden ze ingepakt worden (71 graden kern). Zo zagen ze eruit na 5 uurtjes

En zo na 5 uurtjes en 10 minuten

En dan gaat het snel. Ook door de stevige wind (zeg maar gerust: harde wind, althans, tijdens een rondje met de racefiets) liep de temp soms op naar 120 graden.
Om 15.30 uur mocht het vlees eraf en even rusten

En dan....(tromgeroffel) het moment van aansnijden:

WAUW!!!!!!

Hoe geweldig

Prachtig

En nu waar het allemaal om draait: De pastrami op een geroosterd brood, met schijfjes augurk en zelf gemaakte white sauce:

BAM!!! Wat een smaakexplosie! Dit is zo lekker. Hier wordt je hebberig van. Niks delen met familie of kennissen. Alles voor jezelf!
Wat een smaken. Ook de overige gezinsleden waren erg onder de indruk.
Van het ene stuk is nog net genoeg over voor 1 broodje (die is voor mij, morgen ochtend B-) ) en het andere stuk vriezen we in.
Zou ik nog iets anders doen volgende keer? Ja, ik zou niet meer op vakantie gaan. Gewoon maken terwijl je thuis bent zodat je het vlees elke avond kan draaien. Er lag na 14 dagen redelijk wat bezinksel op de bodem van de bak. Als je het dagelijks kan beroeren zal je dat minder hebben lijkt me. Het is tenslotte allemaal smaak.
Dank voor het kijken.
Jet, dank voor de inspiratie.
Rick