BasBQ
Beef en Steak

Ook hier de eerste PP

 

Snellius85

Vuurmaker
Berichten
61
Hoi allemaal,

Na al jullie topics waar je honger van krijgt eindelijk ook zelf de eerste PP In de maak. Ben zelf in het bezit van een weber compact 47cm en dat wordt dus nog een beste uitdaging. Na wat informatie gewonnen te hebben van voornamelijk Hans (waarvoor dank!) aan de slag gegaan. Ik heb een aardige procureur van rond de 2.5 kg van HomeMade. De bbq ingedeeld met een split gril en een lading ecobrasa's. Boven op het rooster doe ik nog een stukje folie om de procureur te beschermen aangezien hij dicht in de buurt van de directe hitte komt.

Ik maak gebruik van de Smokey goodness bbq rub en de Smokey goodness bbq saus. Ik injecteer met het recept van Noskos en ga ook zijn bereiding (proberen) te volgen.

Fotos van het inrubben etc volgen snel.... Wish me luck!
4a3025078db40b3303fa006884d5adca.jpg
65bc72a494e0c5e7341525c7ca964e34.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

 
Veel plezier met deze run! Ben benieuwd naar de volgende foto's. Succes!

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

 
Oh ja, uiteraard komt er nog een lekbak met water in.... :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

 
Gaat helemaal goed komen daar, veel plezier en succes met je eerste P.P.  ;)
We kijken uit naar de plaatjes.

 
Inmiddels ge?njecteerd, gerubt en in de folie. Kreeg alleen de folie er niet heel strak omheen omdat het rolletje op bleek .

1d9d658abda40331a95cb5cc4ee23299.jpg

8c25114dcc13300249906879b7477e26.jpg
3466b4da0fb13078c794e16a09cc4ad7.jpg
50ce8584f4b5bf67b1063c0e04d74a7e.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

 
Goedemorgen!

De starter staat aan... rookhout en de temperatuurmeter liggen klaar en het vlees ligt buiten de koelkast
fc2933a398e3de31fbe3e8fdc8b9aee7.jpg
5e94240a90d0e38b389e8ef966b89afb.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

 
Goed begin is het halve werk.
Succes  :) !
 
Gelijk wel problemen met de temperatuur, ik had rond de 10 ecobrasa's aangestoken... Maar ging dan gelijk al naar de 135, denk dat het te veel is in een 47cm. Heb er toch maar een oaar uitgevist, dan wordt eerder bijvullen

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

 
Snellius85 zei:
Gelijk wel problemen met de temperatuur, ik had rond de 10 ecobrasa's aangestoken... Maar ging dan gelijk al naar de 135, denk dat het te veel is in een 47cm. Heb er toch maar een oaar uitgevist, dan wordt eerder bijvullen

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Je had ook de schuiven wat kunnen knijpen :-?
Onderste nagenoeg dicht of dicht, door de bovenste dan ook wat te knijpen zal de temperatuur snel zakken dan alleen maar met de bovenste de temperatuur regelen.
130 gr.C is niet zo verontrustend maar moet wel iets zakken voor mooi.
 
Ik ben inderdaad wat te snel geweest misschien... Maar hij lijkt nu rond de 120 te hangen dus dat is perfect. De schuif onder staat op een millimeter en boven volledig open.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

 
Snellius85 zei:
Ik ben inderdaad wat te snel geweest misschien... Maar hij lijkt nu rond de 120 te hangen dus dat is perfect. De schuif onder staat op een millimeter en boven volledig open.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


Gaat goed.
Bij mij staat de onderste schuif als de gewenste temperatuur bereikt is dicht.
Omdat het een wat oudere OTG betreft die mogelijk via vin en deksel lekkage genoeg zuurstof binnen krijgt voor een constante verbranding.
Alleen als de temperatuur na het bijvullen iets te veel gezakt naar m'n zin (onder de 100 gr) is zet ik hem kort even wat open om dan weer sneller op die 120 gr.C terug te komen.
 
Dank je Hans, fijn al die adviezen van een mede 47cm eigenaar, top! Nog even... De koude briketten gooi je met het bijvullen er gewoon bovenop? Of haal je de hete er uit en leg je die op de koude?
 
Snellius85 zei:
Dank je Hans, fijn al die adviezen van een mede 47cm eigenaar, top! Nog even... De kiude briketten gooi je met het bijvullen er gewoon bovenop? Of haal je de hete er uit en leg je die op de koude?

Als ik denk dat bijvullen nodig is, meestal is dat na ? 6? a 7 uur als ik ga inpakken of soms al als ik hem ingesmeerd heb met saus (de ene keer gaan de briketten sneller dan de andere keer) dan roer ik even voorzichtig met een pook door de briketten om het as te verwijderen en haal ik de onderste vin een paar maal heen en weer en vul ik bij.
Meestal met ruim genoeg briketten om de eindstreep te halen want als de procureur klaar is sluit ik de schuiven, de bbq zal dan redelijk snel uit zijn.
De overgebleven briketten bewaar ik dan voor de volgende keer.

Tussen ( ) mooie grafiek. ;)
 
Hij gaat wel lekker denk ik, even wederom gesprayd en gelijk een foto gemaakt.

Gaat de kern van de PP niet te snel omhoog?
bf571c7dfe07a62ec215b04056c80e49.jpg
e06add0cd1a03eae43211935b1ebb02a.jpg
3cf04ac26122cf341c101200dd46696b.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Zal straks wel wat minder snel stijgen.
Als het verschil tussen vlees en bbq temperatuur kleiner wordt gaat het steeds langzamer.
Ga je hem nog inpakken als hij in de zone komt?
 
Ja, rond half 1 ga ik hem glazen (5 uur volgens noskos recept) , of als de 74 graden eerder wordt bereikt dan half 1. Dan laat ik hem 2 uur liggen voor de bark, vervolgens inpakken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

 
Volgens recept, prima. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan