BasBQ
Beef en Steak

Ook hier de eerste PP

Probleem, heb hem bijgevuld om naar het einde toe te kunnen.... Heb koude erop gegooid maar nu gaat hij naar de 140 toe, beide schuiven al bijna dicht zitten... HELP!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

 
Iemand tips? Beide schuiven compleet dicht? Of is dat slecht voor het vlees? Heb alleen maar koude erbij gedaan.
51d89a62e6f3dedd17a7af64bfbafd7c.jpg
003bd9d1fcbebbebfb29aebfd10e25f9.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

 
Onderste geheel dicht bovenste ook je zal zien dat de temperatuur dan snel zakt als hij in de buurt van de gewenste 120 gr. komt kan je de bovenste weer wat open draaien tot dat hij stabiel op die temperatuur blijft .
Bij mij komt dat neer op de bovenste ongeveer half open.
 
Volgende keer misschien wat sneller werken met bijvullen krijgt de bbq wat minder de kans om de temperatuur te laten stijgen. :-?
 
Thanks Hans, hij is inmiddels geglazed en heb beide schuiven nu dicht. We gaan het ff aankijken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

 
Komt vast goed, dit is een van de reden waarom ik niet (meer) spray iedere keer als het deksel open gaat komt er verse zuurstof binnen en zal het vuur harder willen gaan branden waardoor je waarschijnlijk weer moet gaan regelen.
 
Heb hem ingepakt, gelijk schoot hij naar de 150 graden, terwijl de deksel misschien 20 sec open is geweest. Nu alle schuiven weer dicht om hem naar 120 te krijgen.

Hopelijk komt het goed.....
338f952bd03d55040cc0ca954b0565c6.jpg
ad530a287394ae7d8fd627c758ff4276.jpg
da0e2c838af3a40d80b23b92d66fe989.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Mooie bark al.
Schuiven dicht geen zuurstof meer dus temperatuur zakt.
Wellicht is het een idee om als je dit iedere keer hebt de schuiven te sluiten voordat je het deksel open doet hij zal dan op het moment dat je het deksel weer sluit al direct geen extra zuurstof meer krijgen.
Als de temperatuur dan te veel zakt naar je zin zet je de schuifjes weer in de oude stand, onder dicht en boven ongeveer half open.
Als je klaar bent en de Q is afgekoeld zou ik ook eens kijken of het deksel goed afsluit, niet wiebelt of kieren vertoond wat ook voor een extra lucht toevoer kan zorgen. :-?

Op naar de 88 gr.
Denk je aan het prikkertje, dat moet er gemakkelijk inglijden, pas dan is ie klaar.
 
Beetje lopen knoeien...

Resultaat : sommige stukken licht droog geworden helaas. Denk toch dat die lange periode op 130 a 140 geen goed hebben gedaan. Bij 88 graden er af gehaald en de prikker ging er op meerdere plekken soepel in. Ik heb hem 1.5 uur laten rusten en daarna de eindsaus met het vocht gemaakt. Ik heb ook lousiana coleslaw erbij gemaakt.

Smaak was wel oke, baal alleen dat ik het een beetje verklooid heb. Had hem wat malser verwacht.

968231f2ebc8bd9de893e91cdbb8446a.jpg
6437b7cae1ac9ac37375a6e4622ba716.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
ik zou bij een procureur al beginnen prikken bij 85 graden, ik heb er al verschillende gehad die vroeger klaar waren dan 88 graden, zeker als ze niet zo heel erg vet waren. Dan droogt hij ook niet zo erg uit.
 
Jammer dat het resultaat niet naar je zin is.
De ene procureur is ook niet gelijk aan de andere, kan best zijn dat de volgende beter gaat.
Als je de tips die je kreeg gecontroleerd hebt en die zijn O.K. dan zou ik als ik jou was de temperatuur op 110 gr. C proberen te houden en wat sneller anticiperen op de schommelingen die je kreeg door het deksel te openen.
Dan gaat het vast wel beter.
Ondanks dat je het niet helemaal lekker vond ziet het er toch prima uit op het plaatje dus van harte gefeliciteerd met je knorrie en de volgende wordt echt wel beter.

Grts,

Hans.
 
Bedankt beide!

Ik moet ook zeggen dat de bark redelijk bitter is geworden, kan dat komen omdat beide schuiven een behoorlijke tijd dicht hebben gezeten? Ik moest het wel doen om de temp naar beneden te krijgen maar misschien is dat een oorzaak?

Moet wel zeggen dat die ecobrasa's echt mega lang branden, goed spul.



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

 
Gefeliciteerd met je knor.

Prachtig gedaan. Petje af hoor, op een 47cm ketel.
Een procureur kan best wel veel hebben, dus een temperatuur schommeling Is niet altijd heel erg.
Je hebt te maken met een natuur product. Soms is het vlees wat vetter, soms wat droger.
Dat merk je bij het eindresultaat. Ik denk dat iedereen wel eens een hele goeie pp heeft gehad, en ook wel eens een iets mindere (ook al is tie dan nog steeds lekker).

Gewoon lekker blijven proberen. Het Is toch hartstikke leuk om te doen?

Succes bij de volgende run!
 
Dank je!

Moet nog even melden dat ik een vast rooster heb zonder klep om briketten te vullen... Dat complete rooster inclusief pp moest helemaal van de q af, was wel gehannes :). De buren en mijn vrouw vinden hem lekker... Zal wel aan mij liggen en de onzekerheid. Vooral heel leuk om te doen!

Toch weer wat dingen geleerd, het mooie is ook dat als je het op een 47er leerd het alleen maar makkelijker wordt :).

Een snake zou voor mij denk ik voorkeur hebben boven een minion omdat het mij lijkt dat de temp veel makkelijker te beheersen is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

 
Tja, weet je, door een paar keer te bbq-en kom je er vanzelf achter wat je mist.
Een 57cm Is op vele vlakken ideaal.
Daarnaast Is een wsm of (zelfbouw) uds ideaal voor low en slow

Dan heb je ook nog de keramische bbq......

Gewoon lekker genieten van je hobby en durf te investeren. Je zal dan met nog meer plezier de bbq aansteken.

Voor vragen over bbq, en wat de voordelen en nadelen van bepaalde modellen zijn kan je hier alle informatie krijgen die je jezelf maar kan voorstellen.
 
Ik zie vrij donkere stukken in je bark voor het inpakken. Het zou kunnen dat je rub en saus verbrand is en dat dat het bittere is dat je proeft.

Je zou de volgende keer misschien het simpele recept van mijn blog kunnen maken. Dan pak je na 5 uur in en slaat het stukje met saus over.
 
Hoi Noskos, bedankt voor je antwoord. Ik twijfelde ook of het niet verbrand was. Was voor mij moeilijk te beoordelen omdat veel andere PPs ook zo zwart / donker uitgeslagen zijn.

Kan het dan door die 130 / 140  graden komen dat het verbrand kan zijn? Had hem redelijk weg van de directe hitte. Wist niet dat het dan ook kan verbranden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

 
Als er veel suikers in je rub en/of saus zit dan kan dat.
 
Volgende keer beter komt goed en gefeliciteerd met sticker  :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan