BasBQ
Beef en Steak

Onderhoud barbecue & rooster

berndd

Sprokkelaar
Berichten
25
Beste bbq genoten...


Een vraagje over het onderhoud van jullie Q en bijhorende rooster!

Hoe houden jullie je bbq en rooster mooi proper na iedere sessie?

Ik had gister nog een sessie ribs en die rooster ziet er echt weer vettig uit. Het is zelfs zo erg dat ik met grof schuren zelfs de zwarte grove stukken er niet meer vanaf krijg... daarnaast is  de zilveren coating er gedeeltelijk af en ziet de rooster ook brons (originele weber gourmet rooster]. Wellicht rooster naar de zak dus :(

Hoe doen jullie het? Tips, tricks? Ik kon nergens een topic vinden hierover... leek me nogal straf dus als ik slecht gekeken heb mijn excuses!
 
je kan je rooster ook nadat hij afgekoeld is, een nachtje in een vuilniszak met water wegleggen, dan weekt alles er netjes af
 
niet te veel boenen !! is niet nodig als je het rooster weer gebruikt verhit je hem toch eerst weer en er zijn tegenwoordig ook RVS roosters van Weber
 
@Jaap: doe je dat dan de eerst volgende keer als je hem gebruikt? (en zo ja: wat als dit dan pak 2 Maanden later is?]

@Leo: ik had 'm vandaag in een grote bak gelegd met water & dreft maar dat ding blijft plakken! Nadien geschrobd met een staalborstel maar hij is nog niet mooi zuiver :(

@jackm: wat bedoel je met er zijn tegenwoordig toch ook rvs roosters? Ik heb zo'n mastertouch rooster sinds vorig maar met dat gourmet systeem (niet echt plezant op zuiver te maken]; dit is RVS denk ik?
 
berndd zei:
@Jaap: doe je dat dan de eerst volgende keer als je hem gebruikt? (en zo ja: wat als dit dan pak 2 Maanden later is?]

@Leo: ik had 'm vandaag in een grote bak gelegd met water & dreft maar dat ding blijft plakken! Nadien geschrobd met een staalborstel maar hij is nog niet mooi zuiver :(

@jackm: wat bedoel je met er zijn tegenwoordig toch ook rvs roosters? Ik heb zo'n mastertouch rooster sinds vorig maar met dat gourmet systeem (niet echt plezant op zuiver te maken]; dit is RVS denk ik?

Aan het einde van een sessie brandt een en ander wel weg en ga ik er met een staalborstel overheen maar ook aan het begin van een sessie als Q op temp aan het komen is borstel ik er overheen. Zo blijft er nooit veel zooi aan het rooster zitten.
 
berndd zei:
@Jaap: doe je dat dan de eerst volgende keer als je hem gebruikt? (en zo ja: wat als dit dan pak 2 Maanden later is?]

@Leo: ik had 'm vandaag in een grote bak gelegd met water & dreft maar dat ding blijft plakken! Nadien geschrobd met een staalborstel maar hij is nog niet mooi zuiver :(

@jackm: wat bedoel je met er zijn tegenwoordig toch ook rvs roosters? Ik heb zo'n mastertouch rooster sinds vorig maar met dat gourmet systeem (niet echt plezant op zuiver te maken]; dit is RVS denk ik?
2 maanden niet Q-en???
 
Dacht wel dat die opmerking ging komen nix13 :p


Daarnaast vroeg ik me af of dat kwaad kan dat die rooster nu brons ziet?
 
ik zou mijn roosters zoiezo al niet met een staalborstel behandelen, daar mee schuur je het chroom van je rooster af
 
berndd zei:
Dacht wel dat die opmerking ging komen nix13 :p


Daarnaast vroeg ik me af of dat kwaad kan dat die rooster nu brons ziet?
Dit is een probleem met de Weber roosters, als je dit meldt bij Weber zal er onder garantie een nieuwe opgestuurd worden. En waarschijnlijk zal hierbij hetzelfde gebeuren... :(

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/de-rookkamer/weber-gbs-rooster-stukjes-afgesprongen/msg114243/#msg114243

Het originele GBS-rooster is chroom-vernikkeld, dus geen RVS.
 
Ik heb het eigenlijk nooit geprobeerd met verchroomde onderdelen, maar mijn oven (wanden + rooster) maak ik schoon met een papje van water en zuiveringszout (natriumbicarbonaat/baking soda). 10 minuten laten zitten en schoonvegen. Als het nodig is herhalen totdat het schoon is.

Het rooster van mijn oven gooi ik ook wel eens een nacht in warm water en 3-4 vaatwasserblokjes. De volgende ochtend schoonvegen en afspoelen.
 
heb vandaag gebeld er zijn voor de 57 cm rvs roosters beschikbaar ook een GBS rooster  en ik zeg het nog maar eens hoe meer je boent hoe eerder je rooster naar de kloten is laat m maar gewoon een beetje VET
 
Ik heb sinds kort een zwarte vierkante plastic bak waaik ik de rekken inleg, warm water en soda erbij, laten weken en het vuil schrob je er zo af.
 
santino zei:
Ik heb sinds kort een zwarte vierkante plastic bak waaik ik de rekken inleg, warm water en soda erbij, laten weken en het vuil schrob je er zo af.
Ik gebruik hiervoor een wasmachine-lekbak gekocht bij de bouwmarkt.
 
Na het grillen als het rooster nog warm is zoveel mogelijk schoon borstellen
 
Volgende keer warm stoken en een doekje olie erover en grillen maar weer.
 
KamadoJor zei:
Ik heb het eigenlijk nooit geprobeerd met verchroomde onderdelen, maar mijn oven (wanden + rooster) maak ik schoon met een papje van water en zuiveringszout (natriumbicarbonaat/baking soda). 10 minuten laten zitten en schoonvegen. Als het nodig is herhalen totdat het schoon is.

Het rooster van mijn oven gooi ik ook wel eens een nacht in warm water en 3-4 vaatwasserblokjes. De volgende ochtend schoonvegen en afspoelen.

Vanmorgen contact gehad met Weber, de roosters zouden verkrijgbaar moeten zijn in RVS..

RVS GBS rooster heeft artikelnummer 8843 adviesprijs ? 79,99.

Het "normale: rooster heeft artikelnummer 7437 adviesprijs is ?64,99.

Het normale rooster zou 2 - 3 jaar moeten meegaan bij intensief gebruik...
 
Wallywally zei:
KamadoJor zei:
Ik heb het eigenlijk nooit geprobeerd met verchroomde onderdelen, maar mijn oven (wanden + rooster) maak ik schoon met een papje van water en zuiveringszout (natriumbicarbonaat/baking soda). 10 minuten laten zitten en schoonvegen. Als het nodig is herhalen totdat het schoon is.

Het rooster van mijn oven gooi ik ook wel eens een nacht in warm water en 3-4 vaatwasserblokjes. De volgende ochtend schoonvegen en afspoelen.

Vanmorgen contact gehad met Weber, de roosters zouden verkrijgbaar moeten zijn in RVS..

RVS GBS rooster heeft artikelnummer 8843 adviesprijs ? 79,99.

Het "normale: rooster heeft artikelnummer 7437 adviesprijs is ?64,99.

Het normale rooster zou 2 - 3 jaar moeten meegaan bij intensief gebruik...

Wally, weet je toevallig ook welk rooster bij de weber 2015 GBS modellen wordt geleverd?
 
Roosters kan je heel makkelijk schoonmaken met een RVS pannenspons!
 
Terug
Bovenaan Onderaan