BasBQ
Beef en Steak

Old skool Street food met de kennis van nu

 
 
 
 
 

Ridevi71

Forum Meubilair
Berichten
10.091
Hoi BBQ-collega's,

Vroeger, in een bijna vergeten verleden, werd bij ons vlees cremeren bbq-en genoemd. Je kent het wel, bbq-en hollandse stijl. Kolen in een bak smijten, ruim voldoende aanmaakblokjes erbij zodat het goed fikte en de kolen snel warm waren, als eerste de speklappen erop want de kolen brandden nog niet voluit en met het druipende vet kon je de kolen flink aanjagen, enz. enz.
Vervolgens als een malle het (voor- gemarineerde en -gegaarde) vlees erop om erachter te komen dat er niemand meer honger heeft omdat het stokbrood met kruidenboter al op is 😳
Wat een tijden waren dat zeg. 😩
Maar wat er ook regelmatig gebeurde was een straat-bbq. De hele straat ging samen bbq-en. Natuurlijk de bekende spek, worst, saté, want men wist niet beter.
En zo vormde zich bij mij het idee van het onderwerp van de fotowedstrijd.

Ouderwets bbq-en met de hele straat = old skool street food
Maar natuurlijk geen gecremeer en voor-gegaarde gerechten meer. Das passé.
Hier mijn verslag van een mix van vroeger en nu.

Het vlees is zoals vroeger, kipkluifjes, speklappen en hamburgers. Maar met de kennis van nu uiteraard zelf kruiden en marineren met zelfgemaakte rub en marinade. De rub (voor de spek en de helft vd kip) is geïnspireerd op de basis rub van Noskos. De marinade voor de helft van de kipkluifjes is een van hoisinsaus, soja saus en honing.

DSC_1915.JPG


DSC_1916.JPG


DSC_1917.JPG

DSC_1918.JPG



DSC_1919.JPG


Vervolgens steken we met de kennis van nu de bbq aan. Gewoon met een brikettenstarter en een directe en indirecte zone creëren.
DSC_1920.JPG


Naast de old skool sausjes ook een met de kennis van nu zelf ingelegde rode ui erbij 😋 (wat is dat lekker zeg)
DSC_1921.JPG


Eerst even wat burgers op de bbq. Meteen ook de kipjes want die kunnen wel ff een tijdje liggen totdat het vlees fall of the bone is. De burgers en kipjes kunnen even indirect gaan genieten van een vleugje eikenrook.
vlees=old skool, techniek=kennis van nu
DSC_1922.JPG


Zo zag het er vroeger dus NIET uit:
DSC_1923.JPG


Ff old skool afgrillen
DSC_1924.JPG


En ja, bij de huidige tijd horen ook vega-burgers (die had je vroeger niet :sneaky:)
DSC_1925.JPG


En dan eindelijk zijn de burgers klaar. Een beetje plantaardige dingen erbij, sausjes, de ingelegde uitjes 😇, beetje salade en een volkoren broodje. Op een of andere manier waren de burgers vroeger van ons pa toch anders :unsure:
DSC_1927.JPG


DSC_1936.JPG


Hierna een zoete puntpaprika gevuld met geitenkaas, walnoten en honing. Lekkere kennis van nu.
De kippjes mogen nog lekker blijven liggen
DSC_1937.JPG


Zo, en na deze vega-streetfood schakelen we weer naar echt old skool: SPEKLAPPEN!!!
Eerst ff new-style indirect en daarna ouderwets afgrillen voor een knapperig zwoerdje
DSC_1944.JPG


DSC_1945.JPG


En toen, toen waren eindelijk de kipjes klaar. Voor ons is dit een ultiem borrelhapje. Lekker met een vol buikje nagenieten en niet van die lekkere kipkluifjes af kunnen blijven. Wat zijn ze toch lekker.
DSC_1946.JPG


Het was weer ouderwets lekker bbq-en vandaag.
Gelukkig met de kennis van nu is er niemand ziek geworden. Geen verbrande of rauwe stukken vlees. :giggle:
Dank voor het kijken

Rick
 
Leuk verslagje! Ziet er top uit. En met de kennis van nu zou ik dit zo na apen!!:cool:
 
Zo herkenbaar Leuk om de kennis van nu te combineren inderdaad met het oude vertrouwde hollandse crematievlees
 
Mooi verslag. Fijn dat het lang licht is. ;)

Voor weer eens te doen...
 
Laatst bewerkt:
Hoef geen boek meer te kopen, leest lekker weg. Hapt vast nog heerlijker weg.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Geweldig verslag Rick en zo herkenbaar, had zo aangeschoven.
 
Mooi geschreven en leuk verslag. "Helaas" ken ik het bbq-en van vroeger niet. (al in de jaren 80 uitleg van weber gehad) Wel een whiskey van vroeger neem ik aan? 18 jaar?
 
Mooi geschreven en leuk verslag. "Helaas" ken ik het bbq-en van vroeger niet. (al in de jaren 80 uitleg van weber gehad) Wel een whiskey van vroeger neem ik aan? 18 jaar?
glenlivet 15. smaakte goed 😋
 
Hoi BBQ-collega's,

Vroeger, in een bijna vergeten verleden, werd bij ons vlees cremeren bbq-en genoemd. Je kent het wel, bbq-en hollandse stijl. Kolen in een bak smijten, ruim voldoende aanmaakblokjes erbij zodat het goed fikte en de kolen snel warm waren, als eerste de speklappen erop want de kolen brandden nog niet voluit en met het druipende vet kon je de kolen flink aanjagen, enz. enz.
Mooi verslag, alleen je bent 1 heel groot punt vergeten in het verhaal over vroeger: Minstens 1 liter spiritus gebruiken om de bbq aan te steken, liefst direct uit de fles op de al brandende kolen ;)

Heel mooie modernisering van het ouderwetse cremeren heb je gedaan
 
Hahaha ja, die spiritus gewoon op die gloeiende kolen spuiten, happaaaa! Bij mijn opa en oma heette het sateejen... Niet bbq-en. Met de hele familie in de tuin, m'n ooms met de spiritus en een biertje in de hand om de zelf gebouwde bbq, de dames doorgaans lopend tussen de keuken, bbq en eettafel (oldskool!), ik een beetje kijken, leren, met het vuur willen spelen wat ook mocht, m'n eerste armharen verbranden, glas cola in de hand, zomer muziek, de buren schoven aan... Heerlijke oldskool herinneringen!
Maar geef mij nu toch maar zeker de kennis van nu qua voedsel en technieken...
Alleen soms, heel soms mis ik nog de smaak van de aangebrande ketjap van toen
 
Zo zijn de verschillen duidelijk gemaakt
Maar met de huidige kennis hebben we de techniek van vroeger ook overleefd 😉
 
Je hebt er een waar feest van gemaakt. Bij ons thuis doen we het ook geregeld zo, alleen niet zulke mooie foto’s
 
Vooral die quote van zucht, zit al vol met stokbrood en saus voor we beginnen. Herkenbaar. Lekkere foto's hoor
 
jullie reacties laten me lachen, collega's. prachtig
 
Hahaha das schoan werk Rick. Hedde mooi gedaan.
Wij woonden buitenaf. Dus als we met de staat gingen BBQen waren we hooguit met 7 man hahaha. De “buurt” BBQ daar in tegen was wel een ware veldslag. De kreet “das toch al voorgekookt, dus als t warm is kunde het eten” veelvuldig gehoord hahaha.
Gelukkig weten we nu beter. Zelfs met de drank gaan we verstandiger om
 
En de satestokjes die al na een halve minuut opgeschroeid waren ( zou dat de voorloper van het rookhout nu zijn geweest? haha.

Super leuk verslag btw


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
jullie reacties laten me lachen, collega's. prachtig
Ik heb gisteravond de paprika gemaakt. Is prima bevallen. Volgende keer neem ik wel de harde variant geitenkaas.
 
Hahaha das schoan werk Rick. Hedde mooi gedaan.
Wij woonden buitenaf. Dus als we met de staat gingen BBQen waren we hooguit met 7 man hahaha. De “buurt” BBQ daar in tegen was wel een ware veldslag. De kreet “das toch al voorgekookt, dus als t warm is kunde het eten” veelvuldig gehoord hahaha.
Gelukkig weten we nu beter. Zelfs met de drank gaan we verstandiger om
Is in dit draadje het overtuigend bewijs geleverd dat het verstand met de jaren komt ? 🤣🤣🤔
 
Terug
Bovenaan Onderaan