BasBQ
Beef en Steak

Nog een BGE tafel in de maak

 
 
 

coelho

Stoker
Berichten
287
Het idee van een eigen BGE tafel leeft al een tijdje, maar nu is de bouw dan eindelijk ook gestart. Omdat ik zelf niet de meest handige klusser ben, heb ik mijn buurman bereid gevonden om de regie over de uitvoering in handen te nemen. Daar zullen straks best enkele hapjes tegenover staan  ;)

Na diverse plannen op internet gezien te hebben, zijn we begonnen met eigen schetsen. Ik wil een tafel met voldoende werkruimte en het liefst een kastje onder het blad naast de BGE, om wat spulletjes uit het zicht te kunnen leggen. Buurman kon voordelig aan enkele degelijke balken vurenhout komen en dus konden we aan het zagen en schuren. Dit was het resultaat:

343jbrn.jpg


Vervolgens alles in de embalit gezet om het verweren te vertragen en daarna een middagje geschroefd. Om zo veel mogelijk schroeven uit het zicht te houden, hebben we gebruik gemaakt van gezaagde multiplex hoeken. Het frame vervolgens voor de eerste keer in de beits gezet. Ik bleek per ongeluk transparante beits gekocht te hebben, waar ik dacht white wash te hebben. Omdat deze blanke beits ook wit in de pot was, duurde het iets te lang voor ik besefte dat het niet helemaal goed ging  8) Hier dus het complete frame na een laag transparante beits. Inmiddels wel white wash gehaald en ik zal de volgende twee lagen hiermee opbrengen.

vpasdw.jpg


Een andere buurman had wat bankirai planken over van een vlonder in zijn tuin. Omdat ze tijden buiten hadden gelegen waren ze behoorlijk vergrijsd, maar met de schuurband kwam de rode kleur snel weer terug. Kantjes gefreesd, planken vanaf onder op een multiplex plaat geschroefd, gat gezaagd en weer netjes gefreesd voor de afwerking. Nu aan het kijken wat de beste afwerking gaat worden om de kleur te behouden. Ik denk dat ik ga olie?n, maar houd me graag aanbevolen voor tips.

2920075.jpg

34zft01.jpg


Het is de bedoeling dat de BGE op eenzelfde blad komt te staan, maar dan voor de helft omdat de andere helft een kastje gaat worden. Bovenop het blad zal ik een betonklinker leggen vanwege de temperatuur. Misschien dat ik nog een keer voor de nieuwe metalen pootjes kies, maar heb geen idee hoe heet het daaronder wordt en ook niet wat de hoogte is. Ook komen er nog wielen onder, die hopelijk morgen bij de post zitten. Het was erg lastig om degelijke wielen te vinden met een bevestigingsplaat die op een 70x70 balk te schroeven zijn. Op internet heb ik uiteindelijk wielen gevonden met een 60x60 plaat en een draagkracht van 70kg per stuk. Dat lijkt me voldoende.

Updates gaan volgen.
 
Ik ga je volgen! Ben zelf ook niet handig, helaas zijn mijn buren dat ook niet! :(
 
Omdat de vraag wat verstopt zit in mijn post: Kan iemand mij vertellen hoeveel de BGE Large vrij komt te staan met de nieuwe Table Nest en of deze direct op hout te plaatsen is zonder problemen met de hitte te krijgen?
 
Zal ik dat eens voor je opmeten vanavond ;-) dacht 5cm zo uit mijn hoofd en kan direct op het hout geplaatst worden. Let wel goed op dat je onderste blad tov je bovenste blad niet te laag wordt. Scharnier heeft ruimte nodig bij het openen van de deksel.

Gaat om deze table nest neem ik aan:
image-4.jpg
 
maussie1982 zei:
Zal ik dat eens voor je opmeten vanavond ;-) dacht 5cm zo uit mijn hoofd en kan direct op het hout geplaatst worden. Let wel goed op dat je onderste blad tov je bovenste blad niet te laag wordt. Scharnier heeft ruimte nodig bij het openen van de deksel.

Gaat om deze table nest neem ik aan:
image-4.jpg
die bedoel ik inderdaad! Als mijn onderblad ook bankirai wordt, dan is die oplossing mooier dan de betonklinker. Ik heb echter al met 5cm klinker rekening gehouden dus moet dat nest ook zo hoog zijn (en ook weer niet t? hoog)
 
je bent goed bezig, dat wordt een mooie tafel
 
Net gemeten, is 5cm. Maar wordt een aardig zware tafel zo want jij gebruikt aardig zwaar hout. Ben erg benieuwd naar jouw eindresultaat, leuk project.
 
maussie1982 zei:
Net gemeten, is 5cm. Maar wordt een aardig zware tafel zo want jij gebruikt aardig zwaar hout. Ben erg benieuwd naar jouw eindresultaat, leuk project.
Dank voor het meten. Ik laat het even op me inwerken of dit een betere optie is dan de tegel :)

Het wordt inderdaad een flinke tafel. Ach, dan waait hij niet weg en verweren duurt ook wat langer ;)

 
Ik persoon
Ik vind een tegel helemaal niks, begreep van Ralph  (bbqpaleis) dat de tegel ook kan barsten door de warmte. Maar goed, je moet doen wat jou het mooist lijkt :)
 
Bij de volgende tafel laat ik het scharnier in het blad vallen, dus het de bovenrand van het ei min of meer op tafelblad hoogte.
 
noskos zei:
Bij de volgende tafel laat ik het scharnier in het blad vallen, dus het de bovenrand van het ei min of meer op tafelblad hoogte.
Dat is natuurlijk een kwestie van de juiste sparing in je blad.

Met welke reden zou je dat willen doen? Ik kan me juist voorstellen dat het wel fijn is om iets van barriere te hebben zodat niet alles op je blad automatisch in je EI kan vallen/schuiven. Of is de transfer in en uit je EI juist de reden om hem lager te willen hebben?
 
Heb het idee dat dit wel eens een verrekte mooie tafel kan worden ;).
 
coelho zei:
Dat is natuurlijk een kwestie van de juiste sparing in je blad.

Met welke reden zou je dat willen doen? Ik kan me juist voorstellen dat het wel fijn is om iets van barriere te hebben zodat niet alles op je blad automatisch in je EI kan vallen/schuiven. Of is de transfer in en uit je EI juist de reden om hem lager te willen hebben?

Omdat mijn blad op 90cm zit en het ei daar nog een stuk bovenkomt. 90cm is voor mij de ideale werkhoogte maar het ei is nu hoger, daarbij vind ik het zelf netter staan als de bovenrand min of meer gelijk is met het blad.
De tafel die ik nu heb is ook de n?sk?s 1.0, heb ik gebouwd om van te leren. Steen in het bovenblad zou ik ook weglaten bij een volgende bijvoorbeeld.
Ik ga er vanuit dat het ei meerdere tafels overleefd, dus eens heb ik hem helemaal zoals ik hem hebben wil ;)
 
Mooi hoor!
 
Ziet er super uit! Well done....
 
We zijn weer een paar stapjes verder: Het frame is gebeitst, de wielen zijn gemonteerd en het bovenblad is vastgezet. Ineens is het beeld een stuk duidelijker. Heb voor de foto wat reststukken neergelegd op de plaats waar het onderblad gaat komen. De andere helft ga ik dichtmaken en dit wordt een kastje.

2vbkfn6.jpg


De foto is wat korrelig, volgende keer hopelijk bij daglicht...

Omdat het kastje relatief laag is (zo'n 35 cm) in vergelijking met breedte en diepte (ca 60x60), zal het niet zo handig zijn om spullen achteruit te pakken. Een idee is nu om bij IKEA een volledig uittrekbaar ladeframe te halen van 60x60 en deze achter ??n of twee deurtjes weg te bouwen, zodat ik de binnenruimte veel beter kan gebruiken.

Nog wat afmetingen voor de liefhebbers: Het bovenblad is 143x74cm, hoogte 93cm, diameter gat is 53cm en boven- en onderblad zitten 43cm uit elkaar waarbij het ei op een betontegel van 5cm of op een nest van 5cm komt te staan (dus onderkant ei - bovenkant blad wordt 38cm)


 
Laatjes zijn heel tof en super handig om al je accessoires en dergelijke in op te bergen. Goed plan die Ikea laatjes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan