BasBQ
Beef en Steak

Nieuwe BGE geleverd, maar correct gemonteerd?

Natuurlijk is dat spannend! Ik weet nog dat ik mijn BGE in elkaar ging zetten samen met de dealer en dat ik schrok... er zat een gat in de deksel! Ik twijfelde nog, voelde nog eens goed, ja man een gat. Daar zat geen glazuur. Dwars door de dome... @#%&! Kudtzooij!

Daar hoorde dus gewoon de thermometer doorgevoerd te worden. Dus.

Je hebt er lang voor gespaard en nog langer naar uitgekeken... dan is het spannend. Logisch.

Veel plezier ermee!
 
Hartstikke fijn om te horen!
Als niet ervaren big green egg eigenaar schrik je daar wel een beetje van haha.

Maar bedankt voor de geruststelling en de vele reacties.

Wat mij betreft kan er een slotje op dit topic.

Dan ga ik hem morgen voor de eerste keer aansteken.
Maiden run met porkbelly burnt ends denk ik 🙂
Geniet van je bge en maak je niet druk om de bouten. Bij mijn large en minimax precies het zelfde zoals op jouw foto.
 
Misschien een beetje ver aangedraaid maar ik schrik hier niet van, de boutjes zijn speciale boutjes die juist door hun vloeigrens/rekgrens heengetrokken moeten worden om een blijvende plastische vervorming te krijgen, hierdoor is de rek uit de bout hij reageert wat minder op warm en koud worden en dat is gunstig voor de banden en ten 2e door de plastische vervorming wordt de bout harder en iets sterker dan origineel.
BGE heeft een hele goede service en garantie, mocht er toch wat fout gaan dan regelen ze dat echt wel voor je, dat is 1 van de grote voordelen van een A-merk BBQ kopen.

Niet alle merken hanteren deze overigens prima boutverbinding nog, Primo deed dit tot voor kort wel maar heeft nu een andere verbinding met tonnetjes en RVS boutjes, die niet meer kromgetrokken worden erg mooi systeem.
Bekijk bijlage 37601
Dit is technisch gezien de fraaiere, en niet eens veel duurdere, oplossing.
 
de boutjes zijn speciale boutjes die juist door hun vloeigrens/rekgrens heengetrokken moeten worden om een blijvende plastische vervorming te krijgen, hierdoor is de rek uit de bout hij reageert wat minder op warm en koud

Dit vind ik toch wel een beetje een vreemd verhaal. Want als de rekgrens van het materiaal overschreden is, blijft de temperatuur nog net zo veel van invloed op de lengte van het materiaal.
Misschien gaat het te diep voor dit forum hoor, maar het lijkt mij dat het plastisch vervormen van het materiaal altijd een risico is, tenzij je het onder gecontroleerde omstandigheden doet en 0,2% van je rekgrens aanhoudt. Als ik deze bouten zo zie, ziet het er niet heel erg gecontroleerd uit eigenlijk.

Daarintegen: als de bouten nu zo vervormd zijn en de boel nog vast zit, zullen de bouten ook niet plotseling breken. En mocht dat zo zijn, zal BGE het zeker netjes oplossen.

De oplossing van primo ziet er keurig uit!
 
Dit vind ik toch wel een beetje een vreemd verhaal. Want als de rekgrens van het materiaal overschreden is, blijft de temperatuur nog net zo veel van invloed op de lengte van het materiaal.
Misschien gaat het te diep voor dit forum hoor, maar het lijkt mij dat het plastisch vervormen van het materiaal altijd een risico is, tenzij je het onder gecontroleerde omstandigheden doet en 0,2% van je rekgrens aanhoudt. Als ik deze bouten zo zie, ziet het er niet heel erg gecontroleerd uit eigenlijk.

Daarintegen: als de bouten nu zo vervormd zijn en de boel nog vast zit, zullen de bouten ook niet plotseling breken. En mocht dat zo zijn, zal BGE het zeker netjes oplossen.

De oplossing van primo ziet er keurig uit!
En toch is het zo misschien is het uitzettingscoefficient door temperatuur niet bepalend de plastiteit van het materiaal wel, vervormd materiaal wordt harder en minder elastisch, de meeste kamado's met de traditionele boutverbinding zijn kromgetrokken.
Het is ook geen rocket science, de bedoeling erachter is zo min mogelijk rek in de bout over te houden, want dan zou de band losser om de base of deksel komen waardoor deze eraf kunnen schieten
 
Laatst bewerkt:
En toch is het zo misschien is het uitzettingscoefficient door temperatuur niet bepalend de plastiteit van het materiaal wel, vervormd materiaal wordt harder en minder elastisch, de meeste kamado's met de traditionele boutverbinding zijn kromgetrokken.
Het is ook geen rocket science, de bedoeling erachter is zo min mogelijk rek in de bout over te houden, want dan zou de band losser om de base of deksel komen waardoor deze eraf kunnen schieten

Ja precies. Uiteindelijk telt het resultaat ;)
 
Hoi,

Ik begrijp niet helemaal waarom je deze ringen zo extreem strak zou willen aandraaien? Is de kans dan niet groot dat de kamado barst doordat het keramiek sneller uitzet dan de stalen ringen? Gewoon vast zou voldoende moeten zijn toch, wat kan er gebeuren als ze niet muurvast zitten?

Ik ben benieuwd naar de theorie hier achter?
 
Hoi,

Ik begrijp niet helemaal waarom je deze ringen zo extreem strak zou willen aandraaien? Is de kans dan niet groot dat de kamado barst doordat het keramiek sneller uitzet dan de stalen ringen? Gewoon vast zou voldoende moeten zijn toch, wat kan er gebeuren als ze niet muurvast zitten?

Ik ben benieuwd naar de theorie hier achter?
Dat legt @Ewald al mooi uit hier boven. Doordat de rek eruit is blijft het mooi op spanning en gaat het niet losser zitten na verloop van tijd
 
Ik begrijp dat je niet wilt dat de boel los gaat zitten, maar moet je hem dan zo strak aandraaien dat hij bijna knapt? Of ben ik te bang en kan de keramiek dat makkelijk aan?

Ik vraag het omdat ik de ring van de bovenkant heb losgemaakt om deze een paar mm te stellen, hij zat niet perfect recht voor mijn gevoel. Daarna heb ik hem weer vastgezet, maar durf hem niet mega vast te draaien.
 
Keramiek kan zeer veel druk verdragen.
Denk maar een baksteen, op de onderste steen staat een gans huis.
 
Terug
Bovenaan Onderaan