BasBQ
Beef en Steak

Nieuwe BGE geleverd, maar correct gemonteerd?

Tim88

Tondelzoeker
Berichten
10
Goedenavond,

Vanmiddag is mijn nieuwe BGE large geleverd, dus ik laat hem bij thuiskomst van mijn vrouw gelijk mega enthousiast zien.
En mijn vrouw vond hem heel mooi, dus so far so good!

Vervolgens valt mijn oog op het volgende:
498E0A1A-A508-4E5B-9BA4-0380326BF666.jpeg

Voor mij als onervaren BGE gebruiker ziet dit er merkwaardig uit met die gebogen bouten. Hoort dit zo?🤷‍♂️

Morgenochtend zal ik ook contact opnemen met de winkel welke hem gemonteerd en geleverd heeft om hun mening hierover te polsen.

Maar ik weet dat er hier zoveel kennis en kunde op het forum zit dat ik wel veel waarde hecht aan jullie visie hierop.

Alvast bedankt voor jullie reactie 🙂
 
Dit zou me ook enorm storen.
 
Lijkt wel dat de rongen ietsje te kort zijn waardoor ze harder moesten aanspannen en het krom trekt. Lijkt me niet de bedoeling. Zeker niet bin BGE. Maar wss gaan ze dat dan ook zonder problemen oplossen.
 
Zou mij ook storen, zou er even mee teruggaan in ieder geval.
 
Dat de bouten vervormen staat ook op de website van BGE.
Dit lijkt echter wat veel van het goede.
 
Vind van zo'n top kamado dit wel heel goedkoop uitzien. Dit kom ik op mijn bastard niet tegen .
Lijkt me niet zo te horen
 
Bij een BGE ‘moeten’ de lippen van de ringen vervormen. Zo weet je zeker dat hij goed vast zit. Dat is bij mijn eigen BGE ook, maar hier zijn de bouten zo vervormd dat je die hierna nooit meer terug kan zetten als je de ringen opnieuw wil stellen
Zelf zou ik hier melding van maken, en even kijken wat ze voor oplossing bieden. Voor de werking maakt het niets uit.
 
Dit is gewoon met een “rammelaar” net niet kapot gedraaid.
(Slagschroevendraaier)
 
Ik heb mijn BGE zelf gesteld en daarbij moeten de banden dan zo strak gezet worden dat deze een beetje vervormen en die bouten wat krom trekken... best spannend om te doen maar wel een hele duurzame oplossing. Doordat de kamado heel heet kan worden en steeds weer afkoelt moet die band heel strak gesteld zijn. Omdat ik dat met een steeksleuteltje heel rustig deed, beetje bij beetje, trekken die bouten krom, maar bij mij juist naar binnen en niet naar buiten. Het lijkt erop dat het hier wel erg strak zit maar vooral te snel is gedaan. Zoals Zzzjon al oppert wellicht mechanisch. Voor nu zitten je banden daardoor super strak. Je jeramiek kan dit hebben - graag zelfs - maar als je over een paar jaar hopelijk pas die banden moet gaan stellen dan kan dat niet meer met deze bouten. Ik zou alvast melden bij de importeur (Badé) en de winkel waar je hebt gekocht.

Super veel kookplezier met dit fantastische apparaat!
 
Als je slotbouten zo vastdraaid heb je grote kans dat ze op de plek waar ze buigen ook kunnen scheuren en later afbreken.
 
Iedereen bedankt voor de snelle reacties! 🙂

Als ik zo de reactie van Sander en Frits lees kan dit geen kwaad voor de bbq, maar wordt mij de mogelijkheid om later opnieuw de banden te stellen wel ontnomen. Begrijp ik dat goed?

Lost een setje nieuwe bouten dit probleem op of moet je dan ook nieuwe banden hebben? (Aangezien de lippen al zover verbogen zijn)

Zodra ik reactie heb van de verkopende winkel zal ik dit ook hier laten weten.
 
Als ik zo de reactie van Sander en Frits lees kan dit geen kwaad voor de bbq, maar wordt mij de mogelijkheid om later opnieuw de banden te stellen wel ontnomen. Begrijp ik dat goed?

Klopt denk ik. Al weet ik ook wel van mensen dat ze daar nooit aan toe komen omdat ze goed zitten en goed blijven zitten. Zolang je geen over- of onderbeet krijgt en de boel mooi afsluit hoef je niets te doen. Hoogstens eens het vilt vervangen.

Lost een setje nieuwe bouten dit probleem op of moet je dan ook nieuwe banden hebben? (Aangezien de lippen al zover verbogen zijn)

Ja met zo'n vervangingssetje kun je dan uit de voeten denk ik. Je zet dan de band weer net zo vast.

Maar als je hier geen goed gevoel bij hebt, dan meld je dat netjes even en kijk wat ze als oplossing voorstellen. Een nieuwe band / scharnier is ook los te bestellen of na te leveren als service!
 
Overigens, ik heb nog even nagekeken en mijn slotbouten staan ook ietsjes naar buiten. Zijn wel wat rechter en de band is minder strak aangedraaid, maar de bouten staan niet recht of naar binnen. Daar had ik me in vergist.
 
Ik zou er zelf niet mee aan de slag gaan. Voor het geld van zo een BGE mag daar ook wat service aan vast hangen. Ook als je er zelf aan gaat werken, loop je kans dat de garantie problemen gaat opleveren.
 
de bouten MOETEN inderdaad krom getrokken worden.
Dit is inderdaad wel heel krom.

Stuur gewoon een foto naar je dealer, die zal je wel verder helpen.
Is het goed en kan je niet stellen binnen X aantal tijd zal BGE je ook altijd verder helpen.

Mijn ervaringen qua garantie met BGE zijn tot nu toe boven gemiddeld.
 
Iedereen bedankt voor de snelle feedback!

De dealer geeft aan dat hij ze zo aangeleverd krijgt en dat dit reeds in de fabriek mechanisch wordt vastgedraaid.
Tevens geeft hij aan dat hij het er niet schokkend uit vind zien en dat het geen probleem moet vormen voor de bbq.
Mocht ik toch tegen zaken aanlopen kan ik altijd weer contact opnemen.

Als ik jullie reacties zo lees hoef ik mij er niet heel ongerust over te maken en mocht het stellen toch een probleem vormen dan neem ik weer contact op met mijn dealer en ga ik er vanuit dat het goed opgelost wordt.
 
Iedereen bedankt voor de snelle feedback!

De dealer geeft aan dat hij ze zo aangeleverd krijgt en dat dit reeds in de fabriek mechanisch wordt vastgedraaid.
Tevens geeft hij aan dat hij het er niet schokkend uit vind zien en dat het geen probleem moet vormen voor de bbq.
Mocht ik toch tegen zaken aanlopen kan ik altijd weer contact opnemen.

Als ik jullie reacties zo lees hoef ik mij er niet heel ongerust over te maken en mocht het stellen toch een probleem vormen dan neem ik weer contact op met mijn dealer en ga ik er vanuit dat het goed opgelost wordt.
Misschien een beetje ver aangedraaid maar ik schrik hier niet van, de boutjes zijn speciale boutjes die juist door hun vloeigrens/rekgrens heengetrokken moeten worden om een blijvende plastische vervorming te krijgen, hierdoor is de rek uit de bout hij reageert wat minder op warm en koud worden en dat is gunstig voor de banden en ten 2e door de plastische vervorming wordt de bout harder en iets sterker dan origineel.
BGE heeft een hele goede service en garantie, mocht er toch wat fout gaan dan regelen ze dat echt wel voor je, dat is 1 van de grote voordelen van een A-merk BBQ kopen.

Niet alle merken hanteren deze overigens prima boutverbinding nog, Primo deed dit tot voor kort wel maar heeft nu een andere verbinding met tonnetjes en RVS boutjes, die niet meer kromgetrokken worden erg mooi systeem.
20220407_181029.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hartstikke fijn om te horen!
Als niet ervaren big green egg eigenaar schrik je daar wel een beetje van haha.

Maar bedankt voor de geruststelling en de vele reacties.

Wat mij betreft kan er een slotje op dit topic.

Dan ga ik hem morgen voor de eerste keer aansteken.
Maiden run met porkbelly burnt ends denk ik 🙂
 
Geniet ervan.
De eerste bereiding is altijd extra spannend.
Pork belly is een mooie start 👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan