BasBQ
Beef en Steak

Nieuw type Black Basterd - model 2016?

 

somdv

Sprokkelaar
Berichten
35
Na mij grondig ge?nformeerd te hebben via websites en dit forum heb ik een winkel bezocht rookovens-online. Die konden me niet veel wijzer maken en in de winkel vond ik het onderstel van de black Bastard matig. Daarom ook naar Kamado Joe gekeken. Bij openen van het deksel van de Black Bastard stond het niet stevig op het onderstel. Dus daarom had ik mijn zinnen gezet of op een Kamado Joe of op de BB Large Solo en dan zelf een kast in elkaar knutselen.

Toevallig kwam ik in contact met Erik van Luxe-buitenleven.nl en in zijn showroom stond een heel andere Bastard. Met rode houten tafeltjes en een mooie bamboe handgreep. Het logo is gewijzigd in "The Bastard". Ik vind het veel mooier staan dan het kennelijk vorige model.

Degene die ik nu heb:

IMG_07451_zpsrzh2aaku.jpg


Oude model van de website:
the-black-bastard-large-compleet-2-960x640.jpg


IMG_07571_zpsk4jca7ze.jpg


Ook het onderstel is flink verbeterd:

Mooie zachtrubberen brede wielen, veels steviger onderstel dat niet meer beweegt. Ik heb mij gelukkig bedacht en de complete set gekocht. Het onderstel is fantastisch. Zeer stevig en rijd goed op gladde tegels, maar ook op stenen of ruwe ondergrond. Het heeft twee remwielen. Scheelt me ook heel wat avonden knutselen aan een buitenkeuken en neemt zo ook veel minder ruimte in.

IMG_07511_zpsufj5vllu.jpg


Ook wordt bij de large modellen nu een divider geleverd: een ijzeren plaat op voetjes die je in de vuurkorf zet. Je kunt de schaal dan voor de helft vullen en zo ook indirect grillen. Samen met de optionele gril verhoger en deflector (plate setter), heb je dan net zo'n soort systeem als bij de kamado Joe populair is (divide and conquer).

Misschien wel goed voor aspirant kopers om hierop te letten. Zoals aangegeven verkocht de eerste winkel kennelijk het model van vorig jaar en op de website van de Bastard.nl staat er ook niets vermeld.

Excuses voor de matige foto's. Ik was in de regen aan het bakken en het werd al donker ;o)
 
Klinkt als een mooie upgrade
 
Heerlijk die doorontwikkeling ... En beter goed gejat dan slecht verzonnen. Mooi ding !

Ja, ze hebben de naam veranderd in alleen Bastard. Internationaal en op Google beter (en netter) dan met black ervoor ;)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
mooi ding.
Erik heeft hem bij mij vorige week afgeleverd.

ik zal jou later nog wat vragen sturen in een PM :)
 
Is goed als we ervaringen (en problemen) uitwisselen en bespreken met de winkelier (Erik) of de fabrikant (The bastard).

Een van de problemen is bijvoorbeeld dat de divider (een stalen plaat) n?t niet past. Daar moet wat vanaf worden geslepen. Best een leuk klusje, maar kost wel een slijpschijf en dan zou het ook weer gecoat moeten worden. En dit zou toch eigenlijk vervangen moeten worden.

Ik zou de margrietschijf ook coaten als deze in de regen staat. Gietijzer roest als een gek. Ik heb wel goede ervaringen met hammerite lak. Is iets duurder dan andere coatings, maar deze kan over eventuele (niet los zittende) roest heen.

https://www.macaverf.nl/hammerite-hittebestendige-lak-matzwart-400-ml-zwart?gclid=CO_585TArM0CFQWfGwodV6AJZg

Alternatief is het kopen van een RVS regenkap.

NB. En spuit al het metaal (bouten en moeren) in met WD40 ter bescherming.
 
Waar is deze te koop en eventueel showroom?
Ik zat op het spoor Kamadojoe, maar zo'n zwarte vind ik eigenlijk mooier in de tuin.
 
Ik vond het ook mooier dan de Kamado Joe. Zeker nu ze ook 20 jaar garantie durven te geven op het ei en 2 jaar op de vuurkorf en vuurring.

The Bastard is te koop via verschillende websites en ook bij de importeur zelf. Hier staat de handleiding en de brochure:

http://www.bastard.nl/downloads/

Ik kwam uit bij https://www.hetluxebuitenleven.nl/ omdat ze een interessante aanbieding hadden met een barbecue pakket. Ze hebben morgen een opening van hun winkel (uitbreiding), dus als je in de buurt bent zou ik daar eens langs komen. De aanbieding geld ook wat langer.

Ik ben tot nu toe tevreden met de aankoop en vond zwart ook mooier. Vooral in combinatie met het rode tafeltje en handgreep en het vernieuwde onderstel. Heb voor wat kleine issues contact gehad met Erik van het Luxe Buitenleven en ook met de leverancier. Erik gaat ook Kamado Joe verkopen en heeft ook de Big Green Egg. Succes!
 
Vreemd hij ziet er anders uit dan op de website van Bastard. Maar er staat wel Bastard op de greep dus het is wel een nieuwere versie. Op de site zijn de bamboe onderdelen niet rood. De wieltjes zijn op jouw foto ook anders.

Ik hen overigens een oudere versie (een Black Bastard). Behalve de wieltjes en de naam lijkt hij toch niet heel veel anders. Het onderstel ziet er hetzelfde uit, de tafels en de hand greep zijn ook bamboe alleen biet rood. Die van mij staat trouwens als een huis in z'n onderstel maar kan ook bijna niet anders met dat gewicht zou ik denken.
Die divisie lijkt me wel handig erbij.
Die van mij is trouwens precies hetzelfde als foto 2.

In ieder geval veel plezier ermee maar dat komt vast goed!!!




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
De wieltjes zijn breder dacht ik. Frame lijkt hetzelfde, maar was anders dan ik in andere showroom had gezien. In ieder geval rijd het goed en zit het stevig.

Ik vind het een erg fijn ding.
 
Was eigenlijk inmiddels in mijn hoofd eindelijk helemaal klaar om een groen ei op te halen bij BeefExclusief, maar dit vind ik eigenlijk wel een mooiere deal en die BGE-prijzen staan mij nog beetje tegen. Alles bij elkaar zo'n 400-500 euro goedkoper (incl tafels en deflector).
 
Kijk, dit is nou een mooi apparaat voor mij als beginner.

Vroeg me wel af;
Zijn de problemen met de divider makkelijk te verhelpen?
 
Als je een slijpschijf hebt haal je er natuurlijk zo een cm af, maar voor een ding van 1000 euro zou ik de leverancier vragen het op te lossen. Dat ga ik nu ook doen.
 
somdv zei:
Als je een slijpschijf hebt haal je er natuurlijk zo een cm af, maar voor een ding van 1000 euro zou ik de leverancier vragen het op te lossen. Dat ga ik nu ook doen.

Oke, hoor graag de uitkomst, dit is voor mij ook wel een overweging om de Bastard aan te schaffen namelijk.
 
Tommybol zei:
Heerlijk die doorontwikkeling ... En beter goed gejat dan slecht verzonnen. Mooi ding !

Ja, ze hebben de naam veranderd in alleen Bastard. Internationaal en op Google beter (en netter) dan met black ervoor ;)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Volgens mij komt de naamsverandering hier vandaan.  :(
https://ejbron.wordpress.com/2015/07/27/old-amsterdam-past-reclamecampagne-aan-na-een-drammende-racisme-roeper/
 
Ik heb net contact gehad met http://www.bastard.nl/ Ze kunnen het nu niet oplossen of hier veel over zeggen, behalve dat er wel aan wordt gewerkt. Ze geven aan dat het nu gratis erbij wordt geleverd en je de plaat het beste langs een schuurband of slijpmachine kunt halen. Ik dat een slijpmachine beter werkt dan een schuurband en dat ga ik nu maar doen.

Als je daar geen zin in hebt, kun je de divider natuurlijk wel gewoon gebruiken. Hij staat niet netjes op de bodem, maar is gewoon bruikbaar en werkt ook. Ik zou daar zeker de koop niet van laten afhangen. Het staat ook nergens op hun website dat het erbij zit trouwens en de winkel waar ik het bij heb gekocht heeft het netjes van tevoren gemeld, ook bovenstaande oplossing.

Ik heb zelf goede ervaringen met https://www.hetluxebuitenleven.nl. Erik de Waal (eigenaar) maakt ook kant en klare meubels voor kamado's zoals de bastard, dus ik kan me ook voorstellen dat hij dit zelf ook wel kan oplossen.
 
the ''Black'' was waarschijnlijk in strijd met sylvana simons....
 
roetveeg basterd klinkt ook niet lekker :)
 
De nieuwe serie van the bastard heeft veel eigenschappen van bge overgenomen. De onderstelsel, handgrepen en planken hebben veel weg van bge. Als ik goed begrepen heb is zelf de dome van dezelfde materiaal als die van bge, alleen de dichtheid ligt iets lager. Ook niet onbelangrijk is de prijs, die is interesant.

De gietijzeren onderdelen kun je conserveren door ze in te vetten. Laat de onderdelen circa 2 uur op 200 graden warm stoken en doe er plantaardige vet zoals cristo op. Veeg eventueel het teveel af en laat een tijdje intrekken. Ze zien er weer zo goed als nieuw, en is water afstotend geworden. Dit doe ik af en toe bij de magrietschijf van bge. Overigens dit kun je ook op gietijzeren pannen toepassen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan