BasBQ
Beef en Steak

Nieuw type Black Basterd - model 2016?

Stoker Joop zei:
De nieuwe serie van the bastard heeft veel eigenschappen van bge overgenomen. De onderstelsel, handgrepen en planken hebben veel weg van bge. Als ik goed begrepen heb is zelf de dome van dezelfde materiaal als die van bge, alleen de dichtheid ligt iets lager. Ook niet onbelangrijk is de prijs, die is interesant.

De gietijzeren onderdelen kun je conserveren door ze in te vetten. Laat de onderdelen circa 2 uur op 200 graden warm stoken en doe er plantaardige vet zoals cristo op. Veeg eventueel het teveel af en laat een tijdje intrekken. Ze zien er weer zo goed als nieuw, en is water afstotend geworden. Dit doe ik af en toe bij de magrietschijf van bge. Overigens dit kun je ook op gietijzeren pannen toepassen.

welke nieuwe serie bedoel je? Die van dit jaar en sinds wanneer ongeveer?

Heeft iemand ervaring met de giet ijzeren plate setter?
 
Afgelopen jaar waren ze aan het experimenteren met andere vuurkorven en vuurringen. In de nieuwere versie zit een gleuf gefreesd. De oude heeft dat niet. Er zit garantie op als het breekt. Je hebt het grootste risico op breuk als je pizza's bakt en de temperatuur heel hoog is. Als je de deksel dan steeds lang open hebt dan koelt het snel af. Bij stoken op 120 graden heb je dit probleem veel minder.

Breuk kan je ook krijgen bij de big green egg.
 
Ik  ben toch wel erg geintresseerd naar de ervaringen van mensen met "The Bastard"
Ik neig er naar deze aan te schaffen. Welke extra artikelen worden er aangeraden om extra aan te schaffen bij deze wonderschone BBQ?
 
Ik heb er een platesetter van gietijzer bij en die bevalt me goed is ook als grillplaat te gebruiken.
aecd42bae7c6d583b6fe877b2b10ec4b.jpg
 
Staat die platsetter nu los op die rand of lijkt dat alleen zo? Of vallen de poten nog ergens overheen
En de scheider op de bodem is die standaard?

Groeten Rick
 
De divider is standaard , de platesetter ligt normaal andersom.
dbac66f8464b429d938bb0b39323e7ac.jpg

Alleen als je hem als grillplaat wil gebruiken zet je hem andersom, je zou natuurlijk ook voor de standaard platesetter kunnen kiezen, deze is van keramiek en zit in en rvs rekje en is iets goedkoper.
 
Gaat tot nu toe goed, af en toe ff goed borstelen en een doekje met crisco
 
Jouw Bastard ziet er wel heel anders uit dan de mijne. Bij mij past de divider er helemaal niet goed in en na breuk heb ik een nieuwe vuurpot en ring gehad die ook niet helemaal netjes in de kamado passen. Bij jou zie ik zeker een cm luchtruimte rondom, bij mij past het maar net. Maar goed, de mijne blijft wel goed op temperatuur, dus heel erg zal het niet zijn.

Ik maak me wel zorgen om het glazuur dat er af springt. Ik snap dat het heet wordt en je kleine barstjes kunt krijgen in de glazuur, maar ik ben bang dat er teveel lucht onder heeft gezeten en het nu op veel plekken makkelijk los komt.
 
Haar scheurtjes in het glazuur heb ik ook.
Gescheurde fire box en ring ook al. Tot op heden nog geen nieuwe ontvangen. Heb het in augustus al gemeld.

Vandaag zag ik ook een scheur zitten in de buiten kant van het ei. Net onder de lucht in laat.
Ben benieuwd hoe dit opgelost gaat worden.
 
Als je een gebroken vuurpot en ring hebt sinds Augustus, heb je dan nog steeds niet gebeld? Je kunt hiervoor bij de winkel terecht of bij de importeur in Haarlem (Oudeweg). Bij de importeur kan je ook je Bastard registreren.

https://www.bastard.nl/service/contact-thebastard/

Ik ben zowel door de winkelier die mij de BBQ verkocht (http://www.hetluxebuitenleven.nl/ ) als door de manager van de Bastard goed geholpen na eenzelfde probleem. Bij de Bastard (Haarlem) werkt het even beter om te bellen bij problemen. Zij geven 20 jaar garantie.
 
Ik heb ultra slechte ervaring tot nu toe met Haarlem........Ik heb naast mijn BGE L een Bastard Compact gekocht waarvan het frame heel veel te groot is.....al ruim een half jaar wachten we op een nieuw frame, maar die komt maar niet.....oplossing volgens Haarlem....het frame inplakken met vilt en dan de BC erin.....bah....

Voor mij nooit meer een andere Bastard (en ik hoop dat er nooit iets met die van mij gebeurd, want de garantieafhandeling zal net zo slecht zijn)
 
denman1710 zei:
Ik heb ultra slechte ervaring tot nu toe met Haarlem........Ik heb naast mijn BGE L een Bastard Compact gekocht waarvan het frame heel veel te groot is.....al ruim een half jaar wachten we op een nieuw frame, maar die komt maar niet.....oplossing volgens Haarlem....het frame inplakken met vilt en dan de BC erin.....bah....

Voor mij nooit meer een andere Bastard (en ik hoop dat er nooit iets met die van mij gebeurd, want de garantieafhandeling zal net zo slecht zijn)
Ik denk dat dit een incident is, want twee weken terug was mij bb marge gescheurd en had met 6 dagen een gloed nieuwe.

Vervolgens nog gebeld met een vraag en werd binnen een uur gebeld door de technische man met een antwoord.
In mijn beleving een top service



Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
DennisQDaddy zei:
denman1710 zei:
Ik heb ultra slechte ervaring tot nu toe met Haarlem........Ik heb naast mijn BGE L een Bastard Compact gekocht waarvan het frame heel veel te groot is.....al ruim een half jaar wachten we op een nieuw frame, maar die komt maar niet.....oplossing volgens Haarlem....het frame inplakken met vilt en dan de BC erin.....bah....

Voor mij nooit meer een andere Bastard (en ik hoop dat er nooit iets met die van mij gebeurd, want de garantieafhandeling zal net zo slecht zijn)
Ik denk dat dit een incident is, want twee weken terug was mij bb marge gescheurd en had met 6 dagen een gloed nieuwe.

Vervolgens nog gebeld met een vraag en werd binnen een uur gebeld door de technische man met een antwoord.
In mijn beleving een top service



Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Lijkt niet hoor, want forumlid The_Merrick heeft er ook problemen mee (contact en te groot frame)
 
denman1710 zei:
DennisQDaddy zei:
denman1710 zei:
Ik heb ultra slechte ervaring tot nu toe met Haarlem........Ik heb naast mijn BGE L een Bastard Compact gekocht waarvan het frame heel veel te groot is.....al ruim een half jaar wachten we op een nieuw frame, maar die komt maar niet.....oplossing volgens Haarlem....het frame inplakken met vilt en dan de BC erin.....bah....

Voor mij nooit meer een andere Bastard (en ik hoop dat er nooit iets met die van mij gebeurd, want de garantieafhandeling zal net zo slecht zijn)
Ik denk dat dit een incident is, want twee weken terug was mij bb marge gescheurd en had met 6 dagen een gloed nieuwe.

Vervolgens nog gebeld met een vraag en werd binnen een uur gebeld door de technische man met een antwoord.
In mijn beleving een top service



Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Lijkt niet hoor, want forumlid The_Merrick heeft er ook problemen mee (contact en te groot frame)



Zal het dan zo zijn dat ze met frames moeilijker doen als over de bbq zelf?
Daar lijkt het dan wel een beetje op.

 
Kwaliteit van niks bij Bastard. Dat is bij BGE wel even (heel) anders.... Voor mij nooit mee iig. Het frame is gewoon echt niet goed. Bastard staat nu iig wel weer een soort van vast, want er was zoveel ruimte dat als je hem openende hij kantelde.....
86b6551da09638b214376c2da5558938.jpg
48e649801821891d39f51730cf1ab3b2.jpg
492799c0b8b93d60a4991b2076e01abd.jpg


Verstuurd vanaf mijn HUAWEI NXT-L29 met Tapatalk

 
Zo, dat is wel heel erg veel vilt... Het lijkt me ook niet echt veilig als de kamado zelf kantelt.

Weet je zeker dat je onderstel te groot is en niet dat je base te klein is?
 
Dat weet ik heel zeker.... Helaas gaat Bastard er helemaal niets aan doen. Ik ben wel klaar met die toko. Erg jammer dat dit Nederlandse bedrijf alweer de klantenservice overboord zet voor financieel gewin... De Bastard is immers gewoon een Chinees apparaat wat ook niet in de buurt komt van de BGE.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI NXT-L29 met Tapatalk

 
Ik heb ook naar de (Black) Bastard gekeken, maar het gebrek aan ervaringen met after-sales service was voor mij reden om het merk links te laten liggen totdat ze zich mettertijd hebben bewezen. Zolang alles goed gaat, gaat alles goed en is iedereen blij, maar wat als het niet goed gaat? Zeker bij zulke bedragen vind ik dat belangrijk, maar goed....daar heb jij niks aan natuurlijk.

Ik ga er even van uit dat je je ervaring ook hebt gedeeld via Social Media en The Bastard hebt getagd om aandacht te vragen voor jouw probleem, maar ik kan me ook voorstellen dat de frustratie al begint te borrelen als je er alleen al naar kijkt en je geen zin meer hebt om te wachten op een oplossing van The Bastard.... Dat zou bij mij wel zo zijn namelijk.
Ik had de kamado in een tafel/kast gezet, en een (passende) bloempot in het nest. Het kost een paar honderd euro, maar zo is het in ieder geval veilig en functioneel zonder de frustratie. (nouja... minder dan) Plus, je hebt wat te vertellen als iemand vraagt waarom je een bastaard van een bloempot in je tuin hebt staan.
Ik denk dat mijn oplossing ook weer zou hebben gedeeld op social media met een bedankje richting de verkoper voor de mooie bloempothouder.

Eeuwig blijven kijken naar die dikke laag vilt zou voor mij in ieder geval geen optie zijn.

 
Terug
Bovenaan Onderaan