Beef en Steak

Nicolai & Eva Tram - Cooking Greens on Fire

Mollos

Vuurmaker
PXL_20260313_084056903-2048x1542.jpg.webp

Titel: Cooking Greens on Fire
Auteur: Nicolai & Eva Tram
Taal: Engels
Aantal blz: 208
Waar te koop: bijvoorbeeld bol.com
Prijs: € 39,90
Bespreking:

Zelf heb ik de nodige interesse in de culinaire kant van het barbecueën. Mooie gerechtjes, mooie borden en bijzondere bereidingen. Ik merk zelf dat ik minder de behoefte heb om grote stukken vlees op de kamado te leggen, maar een beschaafd (maar goede kwaliteit) stukje in combinatie met goed bereide groentegerechten kan ik wel waarderen. Ik leer steeds beter groenten op de barbecue te bereiden en te roosteren en merk dat er met goed oefenen een hoop smaak uit te halen is. Daarom dat ik op zoek ben naar boeken die ook de groene kant behandelen en waar ik extra inspiratie op kan doen. Zo ben ik bij dit boek uitgekomen.

Het restaurant Knystaforsen staat al een tijdje op mijn wensenlijst om te bezoeken. In het 1-ster Michelin restaurant in Zweden wordt bijna alles op het vuur bereid. Nu heb ik geen vuurplaats achter maar een hoop van de technieken zijn ook op de barbecue, grill of kamado uit te voeren. Cooking Greens on Fire is eigenlijk een kookboek dat laat zien dat je op de barbecue veel meer kunt maken dan alleen een stuk vlees. Nicolai en Eva Tram bereiden groenten op allerlei manieren boven vuur: van geroosterde kool en gegrilde asperges tot complete maaltijden uit de Dutch oven. Het boek staat vol met mooie foto's, praktische tips over koken op open vuur en recepten die toegankelijk zijn, maar je ook net even uitdagen om iets nieuws te proberen. Ideaal als je, net als ik, meer groenten wilt eten zonder in te leveren op smaak.

Op dit moment heb ik enkel nog de Baba Ganoush uit het boek gemaakt, maar ook bijvoorbeeld de gekonfijte wortel staat ook nog op mijn lijst om te bereiden. Maar ook de schorseneren, aardpeer en de aubergine met tzatziki zien er heel gaaf uit in dit boek.

Mooi boek, ziet er tof uit!

Heel veel Ottolenghi gerechten kun je ook erg goed barbecuen... heerlijke inspiratie!

Hoi Mollos,

Wellicht dat je met deze boeken iets kunt.

• Green Fire – Francis Mallmann
    Dit boek draait volledig om koken met vuur, maar dan met groenten in de hoofdrol. Denk aan langzaam geroosterde pompoen, kool, aubergine… heel puur en rokerig.
  • Charred – Genevieve Taylor
    Eén van de beste BBQ-boeken voor groenten. Creatief maar toegankelijk, met veel ideeën voor direct grillen én slow cooking.
  • How to Grill Vegetables – Steven Raichlen
    Echt een klassieker. Heel praktisch: technieken, marinades, en bijna elke groente die je kunt bedenken.

Kan ik alleen maar toejuichen, ik zou niet zonder vlees kunnen/willen maar de combinatie vlees & groente tilt de maaltijd naar een hoger niveau.
Vlees kan natuurlijk ook Vis of ander nat spul zijn.
Voor mij hoeft de opmaak niet met bosjes bloemen en een streep saus, daar ben ik te bourgondier voor maar groentes zijn hier zeker erg belangrijk. Grillen niet eens zo veel meer een combinatie van voorgrillen en daarna in een schotel verwerken zoals Melanzane.
Bedankt voor het delen.

Hoi Mollos,

Wellicht dat je met deze boeken iets kunt.

• Green Fire – Francis Mallmann
    Dit boek draait volledig om koken met vuur, maar dan met groenten in de hoofdrol. Denk aan langzaam geroosterde pompoen, kool, aubergine… heel puur en rokerig.
  • Charred – Genevieve Taylor
    Eén van de beste BBQ-boeken voor groenten. Creatief maar toegankelijk, met veel ideeën voor direct grillen én slow cooking.
  • How to Grill Vegetables – Steven Raichlen
    Echt een klassieker. Heel praktisch: technieken, marinades, en bijna elke groente die je kunt bedenken.
Hah, leuk dat je die noemt. De eerste en de derde heb ik toevallig al. Maar ik dacht, om nu meteen 3 topics aan te maken dat is een beetje gortig. Charred heb ik aan mijn broer in Canada gegeven voor kerst een paar jaar geleden. Deze zal ik ook eens bekijken of ik die zelf aan wil schaffen.

Qua receptuur vind ik Green Fire van Francis Mallmann interessanter. Hij weet meer met verschillende smaken binnen een bereiding te werken. En ik denk iets meer frisse smaken als ik het zo kan beschrijven. Ook werkt hij meerdere groentensoorten verder uit in meerdere ingrediënten. En voelt het iets meer als mijn kookstijl, iets meer culinair. Green Fire is echt een aanrader!

Steven Raichlen zijn boek voelt meer Amerikaans en iets zwaarder qua smaken, maar ook daar staan echt interessante dingen in hoor. Ik wil zeker eens de prei met as-vinaigrette maken bijvoorbeeld. De bruschetta met geitenkaas en gegrilde druiven is ook erg interessant voor een voorgerecht. En de gegrilde wortels met een pesto van het loof van de wortel.

Kan ik alleen maar toejuichen, ik zou niet zonder vlees kunnen/willen maar de combinatie vlees & groente tilt de maaltijd naar een hoger niveau.
Vlees kan natuurlijk ook Vis of ander nat spul zijn.
Voor mij hoeft de opmaak niet met bosjes bloemen en een streep saus, daar ben ik te bourgondier voor maar groentes zijn hier zeker erg belangrijk. Grillen niet eens zo veel meer een combinatie van voorgrillen en daarna in een schotel verwerken zoals Melanzane.
Bedankt voor het delen.
Voor mij zit de uitdaging in een mooie complete maaltijd kunnen bereiden van de barbecue. Ik merk zelf dat ik geen grote hompen vlees meer kan verwerken (vind ik niet zo lekker meer), maar dat ene hele goede stukje in combinatie van veel lekkere groenten is geen probleem. Daarom dat ik de laatste tijd op mijn website daar meer artikelen over schrijf. Nu vind ik zelf een stukje fotografie ook erg leuk, mijn hobby, dus voor mij zit de kunst er wel een klein beetje in om het bord ook leuk op te maken.

Melanzane klinkt ook erg lekker. Zal mij eens een keer wat meer in schotels verdiepen. Desalniettemin vind ik het leuk recepten te maken die je met elkaar kan delen. En dat heb ik bijvoorbeeld met mijn Baba Ganoush, Puntpaprika en Spitskool ook gedaan.

te maken.

Melanzane klinkt ook erg lekker. Zal mij eens een keer wat meer in schotels verdiepen. Desalniettemin vind ik het leuk recepten te maken die je met elkaar kan delen. En dat heb ik bijvoorbeeld met mijn Baba Ganoush, Puntpaprika en Spitskool ook gedaan.
Het lekkerste Melanzane recept staat hier op het forum.

Groentjes op de barbecue zeg ik ook geen nee tegen. Gewoon wat marinade erop en grillen. Gevulde champignons, gevulde paprika, gemarineerde courgette en aubergine zeg ik ook geen nee tegen. Zelfs vorig jaar toen een cocktail gemaakt voor de fotowedstrijd op de barbecue (Paloma) en dikwijls doe ik wel eens gekke dingen.

Mijn vrouw eet meestal 1 stukje vlees en dus maak ik wel regelmatig wat andere dingen, en daar is het gewoon trial en error. Maar alles wat je in de oven kan, kan ook de barbecue is mijn principe. Soms heb je wel een aanpassing nodig .. zoals bijvoorbeeld bloemkool alla parisienne (gebakken bloemkool met gekookt ei en peterselie) ipv kleine plakjes kan je dan beter gewoon een plak bloemkool nemen dan dat grillen en dan nog even laten opwarmen. Groene asperges is ook zoiets dat bijna standaard hier op de barbecue gaat, gewoon wat limoen en kruiden over, zoveel beter dan in een grillpan. Het enige dat soms een probleem kan zijn van de combo vlees/groenten zijn de gaartijden tot alles klaar is, soms is het ene wat te ver of net niet genoeg etc, dat is wel altijd wat spelen als je verschillende dingen tegelijkertijd maakt uiteraard

De "bijgerechten" zijn voor mij even belangrijk als het vlees/vis

Terug
Bovenaan Onderaan