BasBQ
Beef en Steak

Mosterd Beenham en Frika Burnt ends!

 
 

GerjoV

Kooltjesharker
Berichten
128
Zo... mijn allereerste gerecht op een forum..
Na hele lange tijd weer de BBQ aan geslingerd. Allemaal erg basic maar dat maakte het weer leuk!

Allereerst, Bedankt voor de adviezen mbt de kolen/tempratuur en dergelijke! Was erg handig.... daardoor met iets meer zekerheid aan de slag gegaan...

Ten eerste gisteren de rub gemaakt voor de frika Burnt ends.
20200530_141207.jpg
20200530_141219.jpg
20200531_145435.jpg

De verhoudingen heb ik helaas niet opgeschreven, leer puntje voor de volgende x..
Als plakkertje op de frika's heb ik sweet chili gebruikt...
Daarna de frika's op de bbq gelegd, indirect met 1 oak houtchunk... ondertussen begonnen om de glaze te maken.
20200531_150139.jpg

2 flinke scheuten BlackJack smokey bbq saus, 4 knijpen bloemenhoning en 1 shotglas Woodford Reserve bourbon/whiskey (normaal zou ik deze niet gebruiken in een gerecht, maar mijn JD no.7 stond nog in mijn andere appartement (ben aan het verhuizen)

Na een 30 tal minuten zagen de "Burnt ends" er zo uit
20200531_154850.jpg
daarna in stukjes gesneden en met de glaze erop in een bakje weer op de bbq.. met als eind resultaat deze foto en heeeeerlijke hapjes ( ze zijn goedgekeurd door schoonmoeders en mijn vriendin!) Lekker zoet, met een paprika rooksmaakje en pitje erin! Toppie...
20200531_164955.jpg


Daarna het "hoofdgerecht" ! Mosterd Beenham.
Gisteren de Beenham al ingesmeerd met de mosterd/kruiden rub. Deze had ik nog liggen in de kast dus weet niet meer hoe en wat..
20200531_163023.jpg


Op de bbq gelegd, kolen via de "minion" methode aangestoken ( bedankt voor deze tip @Peter64 ! Met 2 oak houtchunks tussen de kolen....Na 45 minuten eens gekeken en de kerntempratuur opgemeten, kwam op 61.3 graden. Zo zag de Beenham eruit na 45 minuten
20200531_174940.jpg


Deksel weer erop en wachten (folie al klaargelegd voor het rusten) 15 minuten later nog eens gekeken en toen was de kern tempratuur ineens 78.7 graden! Oei dat gaat snel, de Beenham eraf gehaald en in de zilverfolie gedaan om 10 minuten te laten rusten... 10 minuten later de Beenham aangesneden en heeerlijk opgepeuzeld met de dames!
20200531_180518.jpg


Voor herhaling vatbaar... Zo voor de eerste x serieus met de Q bezig te zijn is mij niet tegen gevallen.. tuurlijk valt er nog een hele hoop te leren en verbeteringen te maken maar ik ben tevreden met het resultaat, zelfs van de buren over de schutting al gehoord "wat ruikt dat lekker buurman".... bij de AH al een bestelling gedaan voor 'Iberico ribs' deze zouden ergens woensdag binnenkomen .. bedankt voor het lezen en hoop op leuke tips !!!
Gr
GerjoV
 
Mooi gemaakt en die frikandel burnt ends zijn super.
 
Mooi resultaat, nu vaker de Q aan?

Dank je! De Q gaat zeker vaker aan.. volgende op het lijstje zijn ' Iberico ribs ' ! Hoop ergens volgende week...

Mooi gemaakt en die frikandel burnt ends zijn super.
Dank je ! Ze vielen erg in de smaak! Zoetig dan proefde je het rokerige een beetje en dan kwam het pittige de hoek om, daarna weer wat zoetig.. precies zoals ik het bedoelt had!
 
Ziet er lekker uit. Dames tevreden is mooi meegenomen.
Beenham ziet er mooi uit.
Toppie.
 
Ziet er lekker uit. Dames tevreden is mooi meegenomen.
Beenham ziet er mooi uit.
Toppie.
Dank je! Ondanks dat ik het gevoel hab dat hij ietsje te droog was aan de onderkant, ben ik tevreden... misschien iets te dicht bij de briketten of teveel briketten of net te lang erop gehad.. in 15 minuten schoot hij omhoog qua kerntempratuur
 
Lekker met de Q bezig geweest. En er gaat niks boven een lekker delleke
 
Terug
Bovenaan Onderaan