BasBQ
Beef en Steak

Morgen: Eerste PP

 
 

paul

Vuurmaker
Berichten
84
Vanochtend de procureur uit de diepvries gehaald en zojuist ingerubt met een basis rub.
Nu ligt de procureur weer in de koelkast om de rub in te laten trekken.

Morgen ben ik van plan om rond een uur of 17 - 18 uur de procureur op de Primo te leggen, om deze vervolgens rond 14:00 zondag middag met een buurt BBQ op te kunnen peuzelen.

Het is de eerste keer dat ik voor een Pulled Pork ga, dus hiermee ook op jacht naar mijn knorretje.
Uiteraard hou ik jullie op de hoogte van de vorderingen (en dat ga ik ook met foto's proberen).....

Groet
 
Heb hem een beetje geholpen met in een plastic zak en wat warm water. :). Het was inderdaad verstandiger geweest als ik hem gisternavond (of misschien zelfs gisteren ochtend) uit de vriezer had gehaald.
 
Succes Paul!

Ontdooien kan je beter in koud water doen.

Vraagje: waarom ga je voor de lange methode?
 
Ontdooien gaat ook prima in de koelkast. Toch een verschil van ongeveer 24 graden
 
Frits zei:
Ontdooien kan je beter in koud water doen.

Vraagje: waarom ga je voor de lange methode?

Thanks voor de tip! - Hij ligt nu gerubed weer terug in de koelkast (in de folie).
Ik ga voor de lange methode omdat ik hem de eerste keer eens 'echt' wil maken. Gewoon voor de fun. Ik ken het verschil niet tussen de lange en de korte methode en was sowieso eens van plan om hem via de lange methode te maken; dan maar ook de eerste keer.

Als de korte methode HEEL goed bevalt ben ik bang dat ik hem nooit meer middels de lange methode wil doen :); Daarom de eerste keer lang
 
Nooit in warm water ontdooien, gewoon in een zak (liefst gevacumeerd) in een bak water in de koelkast. Dat is het veiligst.
 
noskos zei:
Nooit in warm water ontdooien, gewoon in een zak (liefst gevacumeerd) in een bak water in de koelkast. Dat is het veiligst.

Helemaal mee eens.
 
noskos zei:
Nooit in warm water ontdooien, gewoon in een zak (liefst gevacumeerd) in een bak water in de koelkast. Dat is het veiligst.
Thanks! Weet ik dat voor de volgende keer :)
 
Vraagje: Welk rookhout zouden jullie gebruiken en hoeveel?
Ik heb hier kersen, appel en hickory.

Zat zelf aan appel te denken of een combinatie tussen appel en hickory.
 
Twee a drie blokken appel, zeg twee a drie handjes snippers. iets minder hickory omdat dat zwaarder is.
 
Thanks Dennis - het zijn inderdaad snippers. Ik ga ze dadelijk in het water leggen en straks zorgvuldig door de houtskool verdelen, zodat niet alles in 1 keer op is :)
 
Gewoon droog tussen je kolen stoppen en een handje op de brandende kolen gooien en gauw de deksel dicht.
 
paul zei:
Frits zei:
Ontdooien kan je beter in koud water doen.

Vraagje: waarom ga je voor de lange methode?

Thanks voor de tip! - Hij ligt nu gerubed weer terug in de koelkast (in de folie).
Ik ga voor de lange methode omdat ik hem de eerste keer eens 'echt' wil maken. Gewoon voor de fun. Ik ken het verschil niet tussen de lange en de korte methode en was sowieso eens van plan om hem via de lange methode te maken; dan maar ook de eerste keer.

Als de korte methode HEEL goed bevalt ben ik bang dat ik hem nooit meer middels de lange methode wil doen :); Daarom de eerste keer lang

Mooie uitleg, succes
 
Zo - we zij nu 4 uur verder. Om 20:08 is de procureur op de Primo gegaan.
Nu om 0:08 was hij 70 C en hem ik hem voor het eerst bedruipt met appelazijn mengsel van Stephen Raichlen.

De primo blijft uiterst keurig om 225F staan. Echt ongelooflijk hoe lang en naukeurig deze temperatuur aangehouden wordt!
Oh ja - Dadelijk even wat foto's toevoegen...


1157569_10200222768799427_1266975606_n.jpg

De Procureur na een nachtje in de rub gelegen te hebben.


954784_10200222768999432_1370758909_n.jpg

Voorbereiding van de primo; Overal tussen het houtskool liggen stukken rookhout.

1174693_10200222768959431_1160056364_n.jpg

De Procureur ligt op de behandeltafel ;-)

971280_10200222769879454_713380403_n.jpg

Primo was bezet; dus heb ik maar wat MOINK-balls op de Smokey Joe gemaakt (geen foto's helaas )
 
Leuk, heb je geen tafel oid ? die primo los op de grond lijkt me nogal een gesjouw
 
Boldeagle zei:
Leuk, heb je geen tafel oid ? die primo los op de grond lijkt me nogal een gesjouw
Primo heeft nog geen tafel. Deze is in aanbouw; De primo heeft zijn vaste plek en komt er niet vanaf. Ook als ik de tafel heb ben ik niet van plan om de primo van de plek te halen.

Maar nu even een update: Het gaat mij allemaal wat te snel hier....
4:08 - Ter referentie; De pork ligt er nu 8 uur op.
Temperatuur: 82 graden

Hoe kan dat nu ????

Geen zone gezien blijkbaar? Of zal die er nu in zitten? Kan dat?
De temperatuur van de primo blijf overigens ontzettend super stabiel! 225F

Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook nog niet het zwarte van de bark tegen aan het komen ben; dus het lijkt er nu op dat mijn eerste pulled pork op een teleurstelling zal eindigen.

Of ben ik te vroeg met deze conclusie?
 
Je kan ook op hogere temp een zone tegenkomen. Gewoon rustig doorgaan.

Je bark wordt op de lange manier ook heel donker en hard dus niks aan de hand.

Mocht je eerder klaar zijn, kan je de procureur inpakken in twee lagen aluminiumfolie en twee handdoeken en dan in in 'koelbox' dan kan je hem zeker drie uur warm houden.
 
Bedankt voor de tip Frits.
Het is nu 7:24 en heb zojuist nog eens gechecked; 87C.
Nog heel even dus.

De bark ziet er nu een stuk beter uit; zoals ik hem verwacht had. Het zal door het ontbreken van licht komen dat het er vannacht niet zoals verwacht uitzag.
Ik zal hem inderdaad straks als ik hem eruit haal inpakken in aluminium folie en inwikkelen in handdoeken.

De BBQ begint om 14:00 uur; maar dan ben ik maar wat eerder klaar :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan