BasBQ
Beef en Steak

MOINK Balls

Dat is inderdaad nog een goed advies, op welke kern temp dan voor de MOINK balls?
Heb hier Maverick ET-732 liggen, dus dat is niet het probleem...
 
en ik ben niet de enige nachtuil op het forum ondanks dat ik om 07:15u uit de veren kom... ;)
 
RedFox zei:
Dat is inderdaad nog een goed advies, op welke kern temp dan voor de MOINK balls?
Heb hier Maverick ET-732 liggen, dus dat is niet het probleem...

Het is gehakt dus ik zou zeggen 70 C als kerntemperatuur.
 
Probeer ook eens keer half om half gehakt dit is wat vetter en geeft een minder droge smaak
 
het gedeelte MooH wordt minder, maar het blijft gehandhaafd....toch ?
 
Boldeagle zei:
het gedeelte MooH wordt minder, maar het blijft gehandhaafd....toch ?

Het moet 100% rundvlees balletje zijn geen 50/50. Het varken gaat er alleen omheen.
 
Ok, mag optie 2 wel dan ?, ik zou dan een paar klontjes boter extra door het Rundergehakt draaien.
Overigens met de fraude van tegenwoordig zou het me niet verbazen dat enkele onder ons onbewust H(orse)oink balls gemaakt hebben  :p
 
Je mag gerust extra boter toevoegen, dat veranderd niks aan het feit dat er alleen rundvlees in zit.
 
Boldeagle zei:
Ok, mag optie 2 wel dan ?, ik zou dan een paar klontjes boter extra door het Rundergehakt draaien.
Overigens met de fraude van tegenwoordig zou het me niet verbazen dat enkele onder ons onbewust H(orse)oink balls gemaakt hebben  :p
haha HOINK balls.... Het zal zeker wel eens gedaan zijn.

Ik ga het dit weekend weer maken, maar dan van zelf gedraaid gehakt van runderlappen (met een beetje vet aan) dat kwam minder droog uit mn burgertest vn vorige week, dus dat zal hier ook wel zo zijn.
En dan mag het een officiele MOINK ball blijven heten :)
 
Deze gaan we zaterdag maar is proberen op de OTP57...

Iemand nog super tips behalve de temp proberen zo laag mogelijk te houden?

(dikte van het spekje ofzo?)
 
Let even op het zout. Gekruid paneermeel is zout, parmezaan is zout, rub is zout, er gaat nog zout door het gehakt en het ontbijtspek is zout. Dat is best erg veel zout.
Dus voeg minder zout toe aan de rub ( dat is het voordeel van zelf maken) en doe ook wat minder zout door het gehakt, dat scheelt een hoop. Verder is het gewoon een heerlijk hapje.

Ontbijtspek van AH is prima van dikte.
 
Top, dan moet het vast goedkomen! Dank je wel !
 
Recept uit de startpost dit weekend stap-voor-stap nagemaakt. Wauw!
Had wel al eerder moinkballs gemaakt, maar dan een beetje volgens eigen interpretatie.
Maar dit recept is wel echt stukken beter, gaan we er zeker inhouden!
 

Sven74

Kooltjesharker
Berichten
141
Gister voor 't eerst deze ballen gemaakt, met bovenstaand recept.
Potdorie wat lekker, enige nadeel is dat je er te veel van eet haha.
Maar zeker lekker, die gaan er vaker op.
 
Ik ga dit van het weekend maken, maar zou het als hoofdgerecht willen maken met als dessert die gevulde appels.
Als ik de MOINK balls als hoofdgerecht wil maken, dan kan ik ze gewoon op dezelfde manier maken maar dan wat grotere ballen draaien? Daarddoor zal het waarschijnlijk langer duren voordat de kerntemp goed is, maar dat vind ik niet erg.
 
@Loekie, je kan beter meer ballen maken dan grotere ballen. Je kan dan ook experimenteren met verschillende soorten glaze.

Zou ik ook zo doen. Ik heb ze een geleden gemaakt en die 30gr van noskos vond ik als hapje net te groot. Enerzijds kwam het niet uit met het spek, en anderzijds waren get teveel happen per bal. Maar ik vind ze perfect Als hoofdgerecht als je zijn recept compleet volgt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan