Beef en Steak

Moink balls, nog meer moink balls

liesje

Vuurmaker
Okay, wou deze klassieker die ik hier zo veel zie voorbij komen ook eens proberen, samen met dochter een leuk kookmoment beleefd en dat is op die leeftijd ( 18) al heel wat waard, om nog es leuk wat samen te doen en mijn (net volwassen) dochter even van de social media los te weken, al is het maar een paar uurtjes ;)
Ingrediënten uit de kast getrokken en aan de slag:
WhatsApp Image 2023-09-19 à 11.04.43.jpg

We hebben door het rundergehakt ( helaas is half om half hier in Frankrijk niet te krijgen...) een gesnipperde zoete ui uit de cévennen gesnipperd, een royale teen knoflook, beetje ketjap manis, beetje gerookt paprikapoeder, beetje cayennepeper, gerookt zout, peper, en beetje paneermeel, alles lekker doorelkaar gekneed.
Daarna aan het balletjes draaien :
WhatsApp Image 2023-09-19 à 11.04.51.jpg

Balletjes allemaal klaar en lekker door een rub gerold : ( zelfgemaakte rub, parmezaanse kaas, bieslook, paneer, zout, peper, gerookte paprika, cayennepeper en volgens mij nog wat kruidjes die ik al weer vergeten ben, was in ieder geval lekker)
WhatsApp Image 2023-09-19 à 11.04.532.jpg

Plakje spek eromheen, prikker erin ( had alleen maar lange prikkers dus het werden twee ballen per prikker)
WhatsApp Image 2023-09-19 à 11.04.54.jpg

En hop, de Morso Forno in die we zo rond de 130/140° hadden, ondertussen begon het trouwens lekker noodweer te worden buiten, werd enigzins ongerust...
Regen.jpg

De straat veranderde in twee minuten in een wilde rivier en de regen kwam met bakken naar beneden.....maar gelukkig komt na regen zonneschijn en hield de Morso het vol ( moet eerlijk zeggen dat we er met parasol bij stonden om m droog te houden, wij zeiknat en bijna weggewaaid maar Moinkballs gered en daar ging het uiteindelijk om(y))
na regen zonneschijn.jpg

Moinkballs gingen onverstoorbaar door...
WhatsApp Image 2023-09-19 à 12.03.07.jpg

Had er ook nog wat aardappeltjes bij gedaan...en na ongeveer half uurtje heerlijk gegeten, ga absoluut weer doen, maar iets minder lang en wat eerder uit de oven om te lakeren zodat ze wat glanzender en sappiger zullen zijn misschien, en wil volgende keer ook proberen meerdere varianten te maken, misschien met cheddar of mozarella in het balletje....
resultaat Moinkballs.jpg

Bedankt voor het lezen ;-)

Zien er mooi uit, stiekem wat jaloers op die forno :)
Hier zou die de hele tijd in de regen moeten staan, als we een nieuwe tuinhuis met kleine overkapping, dan zal het zo eentje worden of een pizzaoven.

Maar half of half ... kan je toch gewoon rund kopen en dan varkens gehakt en dan zelf mengen.

Zien er mooi uit, stiekem wat jaloers op die forno :)
Hier zou die de hele tijd in de regen moeten staan, als we een nieuwe tuinhuis met kleine overkapping, dan zal het zo eentje worden of een pizzaoven.

Maar half of half ... kan je toch gewoon rund kopen en dan varkens gehakt en dan zelf mengen.
Ben volledig verslaafd aan de Morso, complete buitenkeuken al is de temperatuur niet zo heel precies te regelen, ik vind het mooie houtvuur zo kicken! En helaas, varkensgehakt kun je hier niet krijgen, je kan aan de slager vragen, maar dat doen ze liever niet omdat ze hun gehaktmachine voor rund gebruiken en geen cross contamination willen riskeren, enkel een lieve slager wil het misschien eventueel aan het eind van de dag als je de allerlaatste klant bent voor je doen, net voordat ie de gehaktmachine gaat schoonmaken bijvoorbeeld....zou zelf ooit zo'n ding moeten aanschaffen, maar zit er helaas voorlopig niet in. Je kan hier wel 'farce' van varkensvlees krijgen, maar dat is meestal heel vet en er zitten vaak van die grote stukken ader in waar ik van gruwel...;)

Heerlijk Liesje, leuk jullie eigen draai eraan gegeven! Hier komt de puberdochter soms mee bakken... zoet dus. Barbecue lukt helaas niet, dat is buiten. Da's te ver van de bank... ;)

Kijk eens op het internet voor zo'n goedkoop gehaktmolentje
IMG_0356.jpeg

Speklapjes erin mengen met het rundergehakt en klaar.
Maar de moinkballs zien er smakelijk uit.

Bron foto: woldring.nl

Laatst bewerkt:
Kijk eens op het internet voor zo'n goedkoop gehaktmolentje
Bekijk bijlage 58377
Speklapjes erin mengen met het rundergehakt en klaar.
Maar de moinkballs zien er smakelijk uit.
Dank voor de tip, net ff gekeken en prijzen vallen mee inderdaad, hmmmm, mischien toch maar eens overwegen.

Wat een gave manier van barbecueën met zo’n Morso, zeg. Zien er ook heerlijk uit, de Moinkbals. Mooie dag gehad, denk ik.

Terug
Bovenaan Onderaan